regelaar: Helen up 60 opto laat motor niet draaien

• Topicstarter Topicstarter Gerjan
  • Startdatum Startdatum
G

Gerjan

Guest
hallo allemaal,

ik heb hier een regelaar van Helen de: up 60 opto
60A en 7 tot 24 cellen
nu het probleem
wanneer ik de motor en accu(7 cellen) heb aangesloten
de zender aanzet en daarna de regelaar aansluit met servo kabel
knippert het controlelampje Oke
maar wanneer ik gas geef begind de motor niet te draaien.
met een andere regelaar doet alles het wel

heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is

alvast bedankt, Gerjan

Heb je de ontvangeraccu ook wel aangesloten? Deze regelaar heeft geen BEC dus heb je een apparte accu voor je ontvanger nodig!

ja, ik heb wel een ontvanger accu aangesloten.

Groeten Gerjan

accu vol genoeg?
servo reverse?
doet een servo het wel als je die aansluit op je huidige gas kanaal?

Tja, dan wordt het lastiger. Zo op afstand is het onmogelijk voor mij om iets zinnigs te zeggen. Het zou best kunnen zijn dat de regelaar defect is. Het probleem is alleen hoe je dat zeker komt te weten. Als je geen kennis hebt van de electronica is dat lastig. Vraag eens iemand in je familie of een mede clublid (als je lid bent van een club natuurlijk) die verstand hebben van electronica of zij de regelaar kunnen doormeten.
Als je echt alles geprobeerd hebt en hij wil niet werken dan is de enige oplossing de regelaar naar de servicedienst te sturen. Dat kost natuurlijk wel wat maar een nieuwe regelaar is denk ik veel duurder.

de accu is vol en geeft genoeg spaning
servo reverse ook omgeschakelt nog niks
en een servo doet het wel op dat zelfde kannaal

wat ik zelf erg vreemd vind is dat het controle lampje op de regelaar kniper en brand zoals hij hoort te knipperen bij alle standen(neutraal, volgas, geen singiaal......)

maar wat zijn ongeveer de standaard kosten bij de servicedienst voor het zoeken van het probleem ?

Groeten Gerjan

Gertjan,
Als de controle lampjes werken zoals ze horen te werken is het controle gedeelte van je regelaar waarschijnlijk nog wel in orde. Het zou kunnen zijn dat de eindtrap die de motor van stroom voorziet defect is. Het zou de optocoupler kunnen zijn maar ook de FET's. Alleen met meten is hier zekerheid over te krijgen.
Wat zijn de kosten? Daar kan ik je helaas geen zinnig woord over zeggen want ik werk niet bij de servicedienst. Ik heb slechts een enkele keer met de servicedienst te maken gehad en dat is al weer jaren geleden. Ik heb namelijk het geluk dat ik heel veel zelf kan omdat de electronica m'n beroep is. Bij de servicedienst werd ik goed geholpen, ik vond de prijs redelijk en had m'n spullen nog vrij snel terug ook.

Back