Regelaar kapot?

• Topicstarter Topicstarter halloharrie
  • Startdatum Startdatum
H

halloharrie

Guest
Hallo,

Kan iemand mij mischien helpen?
Ik kan mijn electrovliegtuig met lipoaccu(Coota van Art Tech)niet meer voluit vliegen.

wanneer ik het gas open doe begint de motor wel goed te draaien maar
als ik het gas helemaal open gooi stopt de motor ermee.
Wanneer ik het gas weer helemaal terug doe, en weer open begint de
motor weer te draaien

Ik heb met dit vliegtuig in het verleden gewoon gevlogen en toen deed
deze het prima.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?Regelaar mischien stuk?:confused:

Harrie

Ik ga even uit van een borstelloze motor.
Is het mogelijk dat deze motor erg warm is geweest waardoor de magneten verzwakt zijn.
Het gevolg is dat de kv waarde hoger(meer toeren per volt)is geworden.
De motor wil nu meer toeren draaien bij de zelfde spanning hetgeen niet meer lukt met de zelfde prop.
Een kleinere prop moet in dat geval verbetering geven maar als het wat ernstiger is dan moeten de magneten vervangen.

Laatst bewerkt:
wat het ook nog kan zijn,is dat de instellingen van je regelaar anders staan
heb je niet toevallig een keer je gas open laten staan en je accu aangesloten, want vaak kom je op deze wijze in het menu van je regelaar.
Als je een beschrijving hebt kun je misschien proberen om hem te resetten
dat wil ook nog wel eens helpen.
succes ;)
gr. albert

Denk zelf dat je probleem bij de accu zit. Of hij is niet vol of verouderd waardoor hij de gevraagde stroom niet meer kan leveren en de spanning dus tever inzakt, hierdoor grijpt de beveiliging van de regelaar in.

ontvanger stuk?

De accu veranderd, ook helemaal volgeladen helaas niets aan het probleem.
de ontvanger werkt wel op een andere borstelloze motor
en dat doet het wel goed.

is het mischien een motor probleem?
icon9.gif

groet Harrie

Hallo halloharrie ;),

Zoals al eerder gesuggereerd: ofwel zakt de spanning van de accu te zeer in ofwel trekt de motor te veel stroom voor deze regelaar. Dit zijn de twee redenen waarom een regelaar meestal de motor uitzet.

Het beste wat je kunt doen is METEN.:)

Heb je een "watts up-meter" of iets dergelijks of ken je iemand die zo'n apparaat heeft, hang die er dan eens tussen en dan zie je wel wat er fout is.

Met een gewone multimeter kan je wel de spanning meten maar de stroom die op zo'n multimeter word weergegeven klopt dikwijls niet met de werkelijkheid...

Je hebt niet toevallig eens gecrashed en een andere (grotere?) prop gemonteerd?

Een spanningsmeting kan ook al heel veel vertellen. De regelaar schakelt namelijk terug als de spanning te laag wordt. Dit wordt dan wel veroorzaakt door de te hoge stroom afname voor deze accu of evt. regelaar maar je hebt dan wel een duidelijker verhaal :)

Staat de regelaar goed ingesteld?

Als je regelaar b.v. is ingesteld op 3 Li-Pocellen en je sluit een twee cellig pakket aan dan grijpt meteen de onderspanningsbeveiligin in die "denkt" dat er een leeg drie cellig pakket is aangesloten.

En zoals al eerder is gezegd, meten is weten!!!

Update regelaar

Hallo Fan's ;)

Allereerst erg fijn dat mensen elkaar nog een beetje willen helpen!

Nu over de regelaar; is van art tech en zit niet iets op om hem te re-setten.
er is ook geen handleiding(het was een "Coota" van art tech en nu is het een depron tensor eigenbouw)

nu hebben we de regelaar op een andere motor geprobeerd en dit werkt wel. :confused:

De accu's werken prima op andere vliegtuigies!
"helaas" niks mis mee.

is de motor misschien stuk?

Groet, Harrie

Back