Regelaar/motor valt uit

Discussie in 'overige' gestart door robertotrex700, 28 jun 2021.

  1. robertotrex700

    robertotrex700

    Lid geworden:
    10 sep 2013
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Hulsel (NB)
    Hallo,
    Heb een T-Rex 700 met een castle creations hv120 regelaar met een align motor erop.
    Heb deze heli een paar weken geleden gebruikt gekocht.
    Verschillende keren (10x) mee gevlogen zonder dat de motor uitvalt.
    De laatste keer niet dus en dat was na een paar minuten in een loping leek in te houden maar na hem aan de grond gezet te hebben toerde hij weer op. Gecontroleerde optisch en weer verder gevlogen en na een paar minuten viel hij helemaal uit na een niet al te zware belasting. De accu's zijn niet nieuw maar nog ingoede staat. Waar kan dit aan liggen? Instelling van de regelaar en zo ja welke, durf er eigenlijk zo niet meer me te vliegen.
    Gr. Rob
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.638
    Locatie:
    Rotterdam
    Dit zijn altijd erg lastige dingen.
    Ik ga je bij deze overspoelen met vragen :D
    Graag zou ik nog willen weten wat je setup is..

    Als ik je goed begrijp (al zeg je het niet), stopte de motor er mee, maar had je verder wel controle?
    zou inhouden dat de spanning op de besturing intact is gebleven..

    heb je een losse BEC, of gebruik je een bec aan boord van de regelaar?
    of heb je een losse 2s accu? High voltage setup, of 6 volt (oftewel, losse accu en losse bec)

    Hoe warm was de regelaar nadat hij in de lucht uit was gegaan?
    Hoe warm is het ding normaal?
    (warm = vinger er oneindig op kunnen laten liggen)

    Volgens mij hebben de meeste castle regelaars een logfunctie.
    kun je ingangsstroom etc mee uitlezen.
    daar kun je zien of het eventueel aan de accu ligt.
    nieuw zegt namelijk niet alles
    als een cel kapot is, trekt het hele pakket zichzelf onderuit.
    Zeker als het bij 1 accu gebeurt. zoals je bij het voorval, vermoed ik.
    als ik het lees, denk ik niet dat je de accu hebt gewisseld na de eerste motoruitval?

    heb je telemetrie, of anders een lipo alarm op de heli?
    in ieder geval EEN voorziening om de accuspanning in de gaten te houden..


    Verder zijn er in principe niet zoveel redenen waarom een regelaar besluit de motor af te kappen.
    - warmtebeveiliging. dit kan gebeuren omdat er teveel stroom door de bec heen weggetrokken wordt.
    Of als de motor te langzaam draait.
    des te langzamer de motor draait, des te harder de regelaar moet werken.
    In governor is het bij de hedendaagse regelaars niet zo'n punt, als je maar zeker weet dat de temperatuur in de normale waardes blijft.
    vlieg je hem op de curve, en de curve zit bijvoorbeeld op 50%, zit de curve gewoon te laag. ander motorpinion, en die curve naar minimaal 75%.
    Governor is meestal een instelling op de regelaar, zou je ff na moeten kijken.

    - overspanningsbeveiliging. te zwaar belast. met 120 Amp op een 700 lijkt dit niet waarschijnlijk.

    - geen signaal vanaf ontvanger. dan gaat de regelaar naar failsafe, motor uit.
    dit kan natuurlijk rechtstreeks een ontvangerprobleem zijn.
    kan ook een stabilisatieprobleem zijn. vaak stuurt de stabilisatie de regelaar aan tegenwoordig.
    deze hebben ook nog wel eens een log aan boord.. als de stabilisatie de motor heeft uitgezet, zie je in de log in ieder geval waarom dat was. ongeveer.

    - hardware: stekkerverbinding niet lekker. lijkt me sterk als je er al 10 vluchten mee hebt gemaakt.


    Zoals je ziet.. een regelaar heeft maar een paar redenen om te stoppen.
    maar in totaal zijn er nog wel wat redenen op te noemen.
    eerst ff kijken of de logs te benaderen zijn. ff nakijken welk onderdeel "rammelt"

    Ik neem aan dat je je zender voor al je toestellen gebruikt?
    als er bij de andere toestellen geen rare dingen gebeuren, kunnen we de zender alvast uitsluiten.
     
  3. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.114
    Locatie:
    Emmen
    Wat ook kan. Dat had ik met de maiden van een toestel een poos terug, zat een 90a CC Talon esc op. Een Low voltage cutoff die veel te enthousiast stond ingesteld. Beetje gare lipo's erachter. Had 30a40% vermogen(stond zo ingesteld zag ik toen de esc aan de pc ging). Als je veel stroom trekt kakken lipo's in, als de LVC dan op 3.5 3.6V staat gaat of je gas pulseren of je hebt maar een beetje vermogen. Schrok me wezenloos. Ging allemaal net goed. Sindsdien check ik altijd een ESC en zet ik de LVC erg laag of uit.

    Remedie is je lvc anders zetten en evt je lipo's voor verwarmen mits deze nog goed zijn
     
  4. robertotrex700

    robertotrex700

    Lid geworden:
    10 sep 2013
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Hulsel (NB)
    Hallo,
    Toen de motor stopte had ik wel gewoon nog controle.
    Ik gebruik een losse bec voor de ontvangerspanning 2s lipo.
    DE regegelaar was gewoon warm je vinger kon je er gewoon ophouden.
    Ik heb ook geen accu gewisseld na de eerste uitval.
    De gascurve zou kunnen want die staat op 60% idel1 en 70% op idel 2 maar de regelaar staat wel op governor mode(simple) percentage stuur ik met de regelaar aan (altijd zo gestaan).
    Heb verder geen telemetrie, vlieg met Align 3GX en een futaba S-bus ontvanger.
    Heb inmiddels wel iets in de regelaar veranderd: de cutoff voltage stond op disabled 4v en staat nu op 36v.
    Zal er op de volgende vlucht een lipo saver aan hangen, vlieg op 2x 6s 5000mah.
    Stekkerverbindingen zijn pas nog vervangen naar XT90 anti vonk zowel accu als regelaar.
    Hoor graag je reactie.....
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.638
    Locatie:
    Rotterdam
    60% op governor maakt niet uit.
    andere manier van werken, dan regelt de regelaar compleet anders dan wanneer hij rechtstreeks een waarde krijgt.
    Het percentage op de throttlecurve geeft dan de governor waarde.
    daarom moet je met de governor een vlakke lijn als curve hebben.

    op de regelaar zelf kun je meestal de draaisnelheid niet instellen.
    anders zou je ook geen toerental kunnen wisselen door van idle 1 naar idle 2 te gaan.

    futaba sbus ontvanger?
    toevallig een ontvanger uit de 7000 serie?
    de 7 serie heeft wel telemetrie op boordspanning, en de 7008 kun je nog een tweede voltage meten.
    moet wel je zender telemetrie ondersteunen

    Qua uitvallen motor..
    je zegt dat de cutoff hij op disabled stond?
    dan heb je geen cut off.
    en is dat niet de reden dat hij uitviel, of de aandrijfaccu moet zich wel heel erg misdragen hebben.

    In een heli mag het voltage best naar de 3,3 volt per cel zakken.
    Vaak zijn het kortstondige momenten, daarna vraag je weer minder vermogen en komt het voltage weer een beetje bij.
    dan zou je een lipo alarm op 3,6 volt per cel moeten hebben..
    dan heb je eerst alarm, en kun je nog met motor naar de grond voor hij uitvalt.
    3,8 is eigenlijk te hoog. dan gaat ie regelmatig af, als je richting het eind van de timer ff flink aan de sticks trekt.


    Over de rest, je had controle, dus het was geen signaalverlies.
    en ook geen uitval door te laag voltage op de ontvanger.

    Dan zou de accu mijn grootste punt van wantrouwen zijn..
    Heeft die regelaar een log?
    die castle regelaars kun je vaak met een dingetje aan de pc verbinden, en een logfile eruit halen.
    misschien dat die licht werpt op deze duistere materie
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    8.727
    De ESC maakt een logfile aan. Daarin kan je precies zien wat er aan de hand is. Met de Castle Link Viewer, onderdeel van Castle Link kan je de logfile bekijken. Zie https://home.castlecreations.com/download-castle-link

    Zo is het niet nodig te raden naar de oorzaak, maar kan je het zien. Onderstaand een voorbeeld:

    Castle Log.jpg
     
  7. robertotrex700

    robertotrex700

    Lid geworden:
    10 sep 2013
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Hulsel (NB)
    Hallo,
    Beetje late reactie maar het probleem is opgelost.
    Het zat niet in de regelaar of accu.
    Heb de regelaar uitgelezen en de accuspanning blijft redelijk vlak.
    Maar het zat dus in het vrijloop lager in de hoofdas, nu doet ie het goed.
    Al een testvlucht gemaakt en in een volledige vlucht bleef hij gewoon vliegen.
    Maar nu heb ik nog een 700E met een futaba cgy750 flybarles systeem erop maar weet niet goed hoe ik hem moet afstellen?
    Iemand van jullie die het wel weet?

    Groetjes Rob
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.638
    Locatie:
    Rotterdam
    Niet om je enthousiasme te temperen...
    maar een vrijlooplager heeft helemaal niets te maken met de electronica van de motor en regelaar.
    Of hij moet compleet kapot en doorgeslagen zijn..
    maar dan is de motor blijven draaien, had je alleen geen aandrijving meer.
    en op een E heli, zou dat wel een beetje bijzonder zijn. vrijlooplagers gaan zelf op mijn 600 nitro heel lang mee.
    of iemand moet het lager met dik vet in elkaar hebben gezet.. dat ie gewoon doorslipte.

    voordeel van brandstof: daar hoor je echt dat de motor uit gaat :D
    bij een e heli hoor je dat niet meteen..

    Qua 2e heli: even de handleiding van de cgy750 opzoeken.
    meestal hebben ze dan ergens wel een "quick start" of zoiets.
    meestal is het een kwestie van aansluiten op de pc. ff zorgen dat de motor niet opeens de rotor kan laten draaien..
    en na het installeren van het bijbehorende programma, komt alles vanzelf aan bod.

    heb je al eerder een heli afgesteld?
     
  9. robertotrex700

    robertotrex700

    Lid geworden:
    10 sep 2013
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Hulsel (NB)
    Hoi, de eerste heli heb ik denk ik toch verkeerd ingeschat in eerste instantie, dat ik dacht dat de regelaar en motor uitviel. Maar dat bleek dus niet zo te zijn want met de vervanging van het lager blijken de problemen opgelost te zijn.
    Bij heli 2 brand er niks op de display dus betwijfel of dat hij goed is want op een filmpje zag ik dat dat wel moet doen.
    Heb wel ervaring met beast-x en 3GX die laatste heb ik nog 1 liggen maar kreeg hem niet goed afgesteld, de servo's van de swash gingen niet tegelijk omhoog. Ben op zoek gegaan naar een kabel om via de pc de heli af te stellen maar er is niet meer aan te komen blijkbaar.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.638
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik begrijp dat het om een 2e hands gaat..

    tip:
    trek alles er ff uit.
    Het is nu jouw heli, en jij mag betalen als hij de grond in gaat :D
    aangezien een heli niet zo lekker kan crashen, en het doorgaans vrij duur is, is het prettig te weten wat er in zit, en of het geheel voor de lange termijn levensvatbaarheid heeft.
    je hebt wel eens gast die richten zo'n ding in voor een week..
    lekker goedkoop.
    alleen leeft het niet altijd lang

    ga nazoeken wat er exact in zit.
    dus, wat voor stroomvoorziening zit er in?
    wat voor BEC, en hoeveel ampere kan dat ding aan?
    Met hoeveel stekkers wordt de besturing gevoed? oftewel, zit de bec op de ontvanger aangesloten, of op de stabilisatie?
    en met hoeveel stekkers.

    achtergrond: 1 servo stekker kan 2,5 ampere doorgeven voor lange tijd, 5 ampere korte tijd.
    Mijn 600 zit al vlot op 4 ampere, op high voltage. teruggerekend is dat 6 ampere op 6 volt.
    laagbelast zit hij op 2 ampere. maar, houdt wel in dat je rekening moet houden met 2 a 3 aansluitingen. zeker op jouw 700, die is een maat groter.
    een 10 ampere bec heeft dus helemaal geen nut, als hij maar met 1 servostekker aangesloten zit.
    voor die aansluitingen mag je gebruik maken van y kabels. dan kun je gewoon een servo EN stroom

    Als je de BEC aansluit, hoeveel volt geeft hij dan?
    multimeter erop..
    als dat rond de 5 a 6 volt zit, zit je goed.
    Boel aansluiten op de stabilisatie (daar worden je servo's vandaan gevoed)

    in theorie moet dan de boel gaan werken...
    in de basis gooi je dan even de linkjes van de servo's los.
    ff zeker weten dat de servo zich niet plat duwt, breken tandjes van of brand de boel uit.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.638
    Locatie:
    Rotterdam
    tweede tip:
    als je begint een stabilisatie in te stellen, zul je meestal in zo'n beetje het eerste afstelmenu in je zender vanalles in moeten stellen.
    Meestal als eerste de swash mix. bij de meeste hedendaagse stabilisaties is dit swash mix H1 (in de zender)
    daarna de richting van de servo's
    Bij swash H1 is iedere funnctie ook echt een servo, dan moet je in het reverse menu gewoon net zo lang dingen omdraaien tot alles goed draait.
    in swash mix H3 moet je dus in het swash menu net zo lang dingen omdraaien tot het werkt. dan heb je in dat menu ongeveer 3 a 4 waardes die positief en negatief kunnen.

    dan heb je meestal nog een calibratieslag.
    volgt vanzelf uit het menu. de oudere versies hadden het niet.

    dan een stap waarin je de hoeken af gaat stellen.
    ene estab wil dat in de stabilisatie zelf, de andere in de zender. ff menu volgen.

    en meestal zit het hoofdgebeuren dan goed.
    dan de rest, staart, gain etc.
    je idle ups, de vliegstanden.
    throttle hold. valt ook onder de vliegstanden, maar krijgt meestal een andere knop.

    handleiding is alles.
    vroegah kon je gewoon zonder pc zo'n ding instellen.
    heel handig op het veld.
    maar dan moet je wel weten wat iedere stap doet.
     
  12. robertotrex700

    robertotrex700

    Lid geworden:
    10 sep 2013
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Hulsel (NB)
    Ja het gaat idd om een tweede hands heli.
    De boel heb ik min of meer al wat uit elkaar gehad en verbeterd. De bec is 6amp en is van Align met spanning indicator.
    De giro doet wel initialiseren maar de display geeft niks aan. Denk ook niet dat deze giro niet met de pc is te programeren? Zit wel een USB stick bij maar weet niet waarvoor want op de giro zit geen data uitgang op net als bij de 3gx van align.
    De beide heli's heb ik gekocht van Wil de Goey uit Spijkenisse, heeft er wedstrijden mee gevlogen misschien ken je hem wel?
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.638
    Locatie:
    Rotterdam
    https://www.google.com/url?sa=t&rct...0-manual.pdf&usg=AOvVaw0u_ZElHu6qAvzflH0EO8bF
    Goeie kans dat het display alleen werkt als je in programming modus zit.
    de link hierboven is van de handleiding, daar zou dit in moeten staan.
    USB stick bij de cgy750 is waarschijnlijk de handleiding.

    Die align voltage regulator is an sich in orde.
    Hoor je ook weinig gekke dingen over.
    Persoonlijk zou ik proberen om een tweede servostekker op de print te solderen.
    nu heb je er maar 1.
    als voorbeeld: castle creations heeft ook een 10 amp bec, met 1 stekker.
    daar staat in de handleiding dat je er zelf een stekker op de print bij moet solderen als je verwacht dat je ook werkelijk zoveel stroom gaat gebruiken.

    Qua persoon, ik ken hem niet.
    er zitten hier in de omgeving best wel wat clubs, en weinig kruisbestuiving tussen de clubs.
    dus dat ik hem niet ken, zegt niet zoveel :D

    Ik geloof best dat er ter goede trouw is gehandeld.
    Maar, ook in mijn spullen zit wel eens een kritisch dingetje.
    Altijd ff kritisch door een setup heen.
    is al vaker gebeurt dat een medevlieger op het veld ff staat te kijken, en er gewoon een belangrijk probleempunt uithaalt.
     
  14. robertotrex700

    robertotrex700

    Lid geworden:
    10 sep 2013
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Hulsel (NB)
    Heb vanochtend heli parts gebeld en die zeggen dat de display het moet doen tijdens het opstarten van de heli, ten alle tijden dus de display is kapot. Van Mourik al gebeld voor reparatie maar moest in Duitsland informeren. 3gx is ook niet goed en kan er zomaar mee uitschijden volgens heli parts, heb laatst ook een heli zo op onverklaarbare wijze verloren, deed niks en boorde zo de grond in dus dat vertrouw ik ook niet meer. Misschien helemaal overgaan op Beastx? Is goed te programeren en vlieg er ook al jaren mee bij sommige en is nog gewoon te krijgen in de winkel. Dus voorlopig even niks denk ik..
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.638
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb vrij lang met een 3g gevlogen, de voorloper van de 3gx.
    op internet werd hij de grond in geboord. slecht af te stellen, deed het niet goed, etc etc.

    grapje is, ik had ervoor flybar gevlogen met een Align gp750 staartgyro.
    de meeste fora waren niet blij met het ding.
    alleen had ik geen zin om meteen de handdoek te gooien, ben een tijdje gaan zoeken.
    kwam ik er achter dat het ding gewoon een beetje trillingsgevoelig was. en vrij specifiek.
    dus een tijdje zitten rommelen met gyro tapes en zo, en op een gegeven moment had ik hem door.
    De 3g had intern dezelfde hardware als de gp750, dus zelfde aanpak.
    eigenlijk nooit last gehad.
    3gx is in principe niet zoveel anders als de 3g.

    Dus, als apparaat is het zeker geen slecht ding.
    het is wel een apparaat van een jaar of 10 oud ondertussen. er is dus echt wel beter in de markt.
    10 jaar oud, zal misschien goed gebruikt zijn, en je weet de historie niet.
    misschien aan de binnenkant wat los na een crash? kan altijd.. bij ieder merk..

    op het moment domineert Beastx, die zie je meestal overal op zitten.
    ikzelf vlieg met vbar. de oude serie.
    oud of nieuw, in feite hoor je er niets geks over (wat erg positief is gezien internet tegenwoordig :D)
    er zijn er natuurlijk meer.
    de keuze is reuze :D


    Qua voorover de grond in, uit zichzelf, das een erg zeldzame...
    ik heb zelf wel eens een probleem gehad dat mijn 450 zelf elevator in zat te rommelen, en best heftig.. maar af en toe een tel of zo.
    onbedoelde elevator actie als je dicht bij de grond hoovert = snel pitch omlaag om hem neer te zetten = schone onderbroek
    bleek de elevator servo overleden, die bleef af en toe hangen.
    en als je dan een tikkie minder pitch geeft, gaan de andere 2 servo's omlaag... dus elevator actie..

    normaal als een ontvanger of iets er mee stopt, stopt het gewoon.
    wordt er geen servo naar een uiteinde van zijn stelweg gezet.
    daar heeft ie echt input voor nodig vanaf ontvanger of stabilisatie.
    en die 2 verzinnen geen input.


    Als je handig bent, en je wilt echt kunnen vertrouwen op je heli: loop de setup na.
    controleer of er goed spul in zit.
    controleer of het spul ook nog steeds goed is. bij electronica lastig..
    bij twijfel, ga vers.
    ruk desnoods de inhoud eruit, en zet een verse besturing erin.
    jammer genoeg precies het duurste aan heel de heli.. maar daarna weet je zeker dat jij degene bent die de fout maakt als hij de grond in gaat :D
     
  16. robertotrex700

    robertotrex700

    Lid geworden:
    10 sep 2013
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Hulsel (NB)
    Welke soort gyro tapes werkte bij jou het beste? Dun dik, hard of schuim dik. Vaak zit er een metalen plaatje bij, gebruik jij die?
    Wil toch helemaal overgaanop beastx dan heb ik dat op alle heli's, 4 stuks totaal dan.
    En dan probeer ik gewoon de 2 3gx-en te verkopen.
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.638
    Locatie:
    Rotterdam
    Die metalen plaatjes zijn normaal voor brandstofmotoren.
    zacht schuimpie eronder, plaatje, middelzacht erop.
    bij 1 heli heb ik nog een 20 gram gewicht toegevoegd aan de sensor. zelfde als met de ophanging van een auto.
    des te groter de massa, des te minder snel komt het in beweging.
    maar ik was toen rare dingen aan het testen. normale uitrusting van de motor had ik dat gewicht niet nodig.

    op electro is tegenwoordig alles goed.
    meestal een relatief hard plakkertje doet de truc, al heb ik zelf de voorkeur voor een plakker die nog enige beweging toestaat.
    vaak is dat een wat dikker schuimplakkertje.
    zo'n tesa strip heb ik vaak zien werken. maar ik zelf heb dat geluk nooit :D
     

Deel Deze Pagina