regelaar rechtstreeks aan motor solderen of via stekkers

• Topicstarter Topicstarter stevens
  • Startdatum Startdatum
S

stevens

Guest
Ik heb zonet een easy glider electric gekocht (eerste vliegtuig). De motor zat in de set, een lipo en regelaar heb ik erbij gekocht. In de winkel adviseerde men mij om de regelaar aan de motor te solderen.
Moet een regelaar rechtstreeks aan de electromotor worden gesoldeerd of mag men hier ook stekkers gebruiken (zodat ik de regelaar later ook eenvoudig naar andere vliegtuigen kan overplaatsen)? Of is er een reden voor om dit niet te doen?p.s. zijn er ergens algemene aansluitschema's of richtlijnen voorhanden voor electrovliegers?

Ik zou de regelaar zowieso met stekker/connectors aan de motor vastmaken dit o.a. i.v.m. mobiliteit van de regelaar. En stel je hebt hem helemaal vastgezet en je motor draait de verkeerde kant op.. dan kun je hem weer los solderen.

Neem eens een kijkje bij een elektro fly-in. In het elektro subforum vindt je een overzicht van elektro fly-in's in Nederland en België in 2006, nog niet alle data zijn bekend, wordt aan gewerkt :
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=27467

En verder, gezien je lage aantal posts ...
Aandachtspunten voor het beginnen met modelvliegen, veel nuttige tips:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=28

Erg verder is nuttig, leerzaam en verstandig om deskundige en ervaren hulp in te roepen. Twee elkaar overlappende en aanvullende overzichten van clubs in Nederland:
www.modelvliegsport.nl -> clubs
www.airtoi.com -> clubs

Je kunt prima stekkers gebruiken tussen rgelaar en motor.
Doe dit wel op een zodanige manier dat je motor en accu kant niet per ongeluk kunt verwisselen.
Bijvoorbeeld aan de motor kant alleen vrouwtjes, terwijl je aan de accu kant een mannetje en een vrouwtje gebruikt. Anders sluit je dit geheid een keer in de haast verkeerd om aan, exit regelaar.

Groeten,
Gerben

Een mooie prima sluitende goudstekker heeft weinig weerstand, geeft weinig verlies.

con35.jpg

Back