regelaar uitgefikt. Iemand een idee?

Hai allemaal,
Tijdje terug had ik genoeg van mijn T-rex450-achtig samenraapsel. Hij vloog op zich best leuk, dat wel...
Heb nu een CopterX gekocht en alles overgezet. Alleen een andere motor erin, verder NIKS veranderd dus...
Motor die ik eerst erin had zitten is TP 2415-07T,3850kv van HC. deed het best leuk. Maar had nu een volgens mij nieuwe Align 420LF gekocht via het forum. Weet niet meer precies van wie, maar was volgens mij iemand die ook een winkel heeft... (stomme hersenschuddingen..).

Gaf een beetje een raar geluid als je hem met de hand een slinger geeft, maar draait verder prima. Eerst ff getest met een 10T tandwiel. heli kwam net aan los van de grond, dus gelijk gestopt. ff gekeken en een 15T zou goed moeten zijn met 3200KV. Draaide idd prima, alleen na ff hoveren zakte het toerental ineens in .. Snel geland en alles gechecked. Motor en regelaar behoorlijk warm, maar de Power Analyser gaf 31amp aan. wel wat veel, maar goed. Nog even geprobeerd en ineens viel de motor uit... rook uit de regelaar en einde verhaal..
Je ziet aan het grafiekje dat hij weer meer amps ging trekken en toen doorschoot (83 amp).
Motor was ook loeiheet...

45992343.jpg

Nu heb ik de motor ff doorgemeten, maar alle fases hebben even veel weerstand. Hij loopt ook prima los, maar wordt wel heel snel warm (zonder belasting dus al...)
raar.. Lijkt dus alsof de motor veel te warm werd, daardoor bijna vast liep ofzo en dan veel teveel amps gaat trekken?
De heli loopt verder prachtig soepel...
Iemand een idee??

Misschien een stel lagers die klemlopen als het geheel warmer wordt?

(ik geef ook maar een gok:mrgreen:)

zoiets zou lijkt het wel op idd. maarja, ik dacht dat een nieuwe Align motor toch wel goed zou zijn... Normaal heb ik echt alleen maar Hobbycity zooi (welke dan weer prima werkt...).

Mochten het de lagers zijn, iemand een idee hoe je een 420LF uit elkaar haalt?

Goed aan de as duwen, dan druk je zo de achterplaat uit het huis! Onderschat overigens die TP's van UH niet, ik vind ze stukken beter dan de Align buitenlopertjes.

Succes, greetz, Aldert

30/40 amp. simpele towerpro dacht ik. heb ik altijd heerlijk mee gevlogen... Gaat er nu ook weer op, dat kan het probleem niet zijn lijkt me...
Uiteindelijk liep hij echt vast waarschijnlijk en tsja, dan gaat elke regelaar eraan..

Thnx Aldert, ga ik zo ff proberen.
En idd, tot nu toe zijn veel van die TP motortjes erg goed idd.
Zit nu te denken om een keer die Turnigy met fannetje te proberen. ziet er hetzelfde uit als de TP...

Was de regelaar in kwestie de HC Supersimple 40A regelaar? Die trekt nl geen 40A en ook geen 30. Dan wordt ie warm en fikt ie uit. Weet ik uit persoonlijke ervaring en is ook in de reviews te vinden.

Sowieso staat er in de grafiek een piek van 80A. Dat een 40A regelaar dan rooksignalen gaat geven, verbaast mij niet ;)

Mogelijk een verkeerde timing op de regelaar?

nee, niet de supersimple. daarvan heb ik nu enkele van 30 amp die lekker rustig pruttelen op max 20 amp. prima regelaars :).
Dit was een towerpro dacht ik. Die heb ik al wel eens verder geragd, dus zou het moeten houden. Met die TP motor in dezelfde stand werd hij amper warm.
verkeerde timing zorgt niet voor zo'n effect.
Wat je ziet is dat hij rustig hoverde rond e 14.5 amp. Daarna ging het toerental omlaag en de amps omhoog. ff geland, alles gechecked, motor wat warm, maar verder niks geks.
Ik dacht, nog ff testen. net hoveren en de amps schoten omhoog en de motor stopte. Plop, regelaar verloor zijn rook... Dat was dus bij die 80 amp piek.

Dat de regelaar bij 80 amp de rook niet meer binnen kan houden is niet heel gek. maakt niet uit of het een 30 of 40 amp regelaar is, merk maakt ook niet uit.
De vraag is dus waarom hij ineens doorschoot naar 80 amp.
Student zei dat de lagers misschien vastlopen door de warmte. Lijkt me een redelijk logische verklaring waardoor hij extreem veel amps zou gaan trekken.

Dat roept echter weer de vraag op, waarom werd hij zó warm dat de lagers vastliepen? Iets mis in de motor of waren de lagers gewoon bagger waardoor DIE juist warm liepen?

alle magneten controleren of ze echt vastzitten, is ook een goede..

Een motor onbelast kan ook enorm warm worden.... dat is niet altijd een indicatie dat er iets mis is ;)

Sietse, houdt er rekening mee dat de top- en bodemplaat geen schroefdraad hebben en waarschijnlijk gelijmd moeten worden. Een paar weken geleden heb ik de lagers van de 420LF vervangen en het verbaasde me niets dat ik daarvoor een keer de bodemplaat uit de motor had gevlogen. Geen borging whatsoever!
Voor het geval je het nog niet wist, de code v Align voor de lagers is B01015A (R2-5ZZ x 4 (7.93x3.17x3.57mm))
Succes.

Back