regelaar voor vliegtuig

ik heb een robbe airdancer gekocht , spanwijdte van 1.40 meter , dit is een schuim vliegtuig , van 1500 tot 1600 gram , wat is t nu t makkelijkste , de aan/uit schakelaar gebruiken om de motor vol toeren of uit te zetten , of toch een regelaar ervoor in de plaats , ik wil mijn neefje leren vliegen met dit model omdat hij brandstof wat te hard vind gaan , ik heb hier nog een robbe rokraft regelaar liggen die van 5 tot 10 cellen kan regelen en hij kan 15/30 a aan , kan ik deze gebruiken of niet ???

Ik denk dat een gewone regelaar het best is.
Dan kan je alvast leren met het gas om te gaan en bijv bij de landing nog een beetje gas bij geven.
Oh ja ik denk dat je jou regelaar wel kan gebruiken voor dit model.

Groeten Xander.

regelaar inbouwen. ik ben ooit begonnen met een skyflex 2000 van Robbe en daar heb ik na 4 vluchten ook een regelaar in gezet omdat het anders voor een beginneling erg lastig is. zo kan je gedoseerd gasgeven en dus ook beter je hoogte bepalen. later heb ik daar het hoogteroertje van de 2003 op gezet en was het bijna een volwaardig vliegtuig :)

Worden die Airdancer's nog steeds alleen bestuurd over gas en richting. Dan zeker een regelaar inbouwen, dan is de daalsnelheid toch nog enigzins in de hand te houden. Ik denk dat die Rokraft aan de ligte kant is, Speed 600 op 7 cellen zou voor een dergelijke zware kist toch zo'n 25-30 Ampere moeten trekken.
Als er wel een hoogteroer opzit, dan zou een schakelaar volstaan, bij voorkeur dan een elektronische met BEC. Halfgas vliegen heeft bij zo'n bak weinig nut.

Rick

Iemand leren vliegen met die overstabiele vliegende baksteen zal wel lukken maar ook meer tijd vragen dan met een Easystar of iets deregelijks. Bij de Airdancer stuur je en op het moment dat je denkt er niets gebeurt gaat hij eindelijk eens de bocht om.

Ik heb de mijne nu voorzien van hoogtroer en rolroeren en nu is het een overstabiele vliegendebaksteen die in de lucht vrijwel onverwoestbaar is aangezien ik er rollen en loopings redelijkl makkelijk mee kan vliegen. Wel de uitslag van de rolroeren beperken tot alleen naar boven en vrijwel niet naar beneden ivm het haakeffect. Als je beide roeren gelijk laat lopen dan stuur je links en het model schuift naar rechts om dan uiteindelijk geheel onverwachts in een linkerbocht te vallen. Bijsturen met richtingsroer voorkomt dit effect ook een beetje.

het is uiteraard de bedoeling dat er ook een hoogteroer opkomt voor die de lucht in gaat , zonder hoogteroer vind ik t niks , dus hoogte , richting en gas , rolroeren komt wel als die t een beetje doorhebt , hij is pas 9 jaar dus een beetje geduld zal ik wel moeten hebben denk ik ??? ik heb met een cardinal gevlogen en die zijn superstabiel . voorlopig gaat die rokraft er dan maar gewoon in , ik zie wel of die t blijft doen . dit is ook een regelaar met bec .

Ik krijg van de week ook een Robbe Airdancer, maar ik verneem dus dat er GEEN hoogteroer opzit????
Of zijn er meerdere modellen van ?

Er zijn idd 2 uitvoeringen, de oude zonder hoogtroer en de "nieuwe" met hoogteroer.
Als het er niet opzit dan pb je maar dan leg ik je wel uit hoe dit erop te maken.

Ik heb het model daaropvolgend, de Robbe Ranger. Ook ooit bedoelt voor 2 kanaals zender, maar dan met motorswitch die je bedient door het richtingsroer heel snel "links-rechts-links" te geven.

Zelfde aandrijfset met speed 600 type (19 wikkelingen volgens mij) en veels te grote 9 x 5,5 direct drive propeller.

Ik heb gelijk 3 kanaals ontvanger erin gebouwd. Nadat ik een vertraging erop had gezet was het dankzij de regelaar mogelijk om 75% gas op hoogte te blijven. Heel lange vliegtijden werden zo mogelijk.

Dus ik zou zeggen, zeker weten inbouwen! En ook gelijk een vertraging erop (moet je wel opletten of het nog gaat met landingsgestel. Anders dat eraf (gewicht) en klapprop.

Back