regelaar wordt heet

Goedendag allemaal

Ik heb een vraagje over prop's.

Even een kleine inleiding .

Ik heb een airbootje gemaakt , nu wordt de regelaar tijdens varen erg warm (heet dus).
De motor (borstelloos), blijf handwarm , dit betekent dat het motortje zwaarder belast mag worden zodat de regelaar minder heet wordt.
Er zit nu een 8x4 propje op.

Mijn vraag .
Om de motor wat meer te belasten is het dan beter om een 8x5 prop te plaatsen of een 7x6 prop.
Er zullen ongetwijfeld berekeningen voor zijn maar ik weet niet of dat opgaat voor een bootje ipv een vliegtuig.

MVG Peter
 
Waarschijnlijk te grote prop.
Hoeveel stroom loopt er? Wat zijn de specificaties van de regelaar?
Berekeningen zijn hetzelfde voor airboot en vliegtuig.
 
Summit, ik denk dat je een beetje verkeerd denkt. De motor wordt warm maar niet heet, de regelaar wordt heet. Jij wilt de motor zwaarder gaan belasten waardoor de regelaar minder warm zou worden? :confused:
Het tegendeel zal waar zijn, als jij de motor zwaarder gaat belasten zal hij meer stroom gaan gebruiken. Die stroom moet door de regelaar geleverd worden dus zal hij eerder warmer, of zelfs heter, worden.
Mij bekruipt het gevoel dat de regelaar niet bij de motor past of de instelling van de regelaar kloppen niet anders zou hij niet zo heet worden. Ga dus eens uitzoeken, meten is beter, hoeveel stroom de motor gebruikt met de prop die er NU op zit en controleer of de regelaar dat wel mag leveren.
Kijk ook of de regelaar afgesteld kan worden en of hij wel goed staat afgesteld voor die motor. Vooral de timing is belangrijk. Als die te vroeg staat kan dat een hete regelaar opleveren.
Succes.
 
Ernst , bedankt voor je uitleg

Mijn gedachtegang komt hiervandaan ,

Een stukje tekst van de site van PK Modelracing .

Een groot verschil in gebruik tussen motor/regelaar met koolborstels en borstelloze motor/regelaar combinaties is het bepalen van de juiste overbrengings verhouding.
gaspercentageeng.jpg


Bij een motor/regelaar MET koolborstels is het zo dat als de regelaar te heet wordt, dat een aanduiding is dat de motor de regelaar te zwaar belast, en dat je een lichtere overbrengingsverhouding (b.v. kleiner motortandwiel) moet kiezen.
Zo'n conventionele regelaar "schakelt" op een vaste frequentie, waarbij bij weinig gas een korte puls gegeven wordt, en bij vol gas staat de eindtrap volledig open en schakelt hij helemaal niet meer. Zo'n regelaar wordt warm door het verlies wat er in de regelaar zit, maal de stroomsterkte (Ampères) door de eindtrap. Als dat te hoog is, ontstaat er te veel warmte. Door dan een kleiner motortandwiel te kiezen, wordt het motortoerental hoger, en daarmee het ampèrage wat door de regelaar loopt lager, zodat er minder warmte in de regelaar ontstaat.
Bij regelaars voor borstelloze motoren ligt dat anders, wat komt door een wezenlijk verschil in motor aansturing.
BRL-pulse.jpg

Bij een borstelloze regelaar wordt de snelheid van de motor bepaald door de frequentie waarin de spoelen aangestuurd worden. Bij lage toeren hoeft een regelaar dus weinig te pulsen, maar hoe hoger het toerental wordt, hoe vaker de regelaar moet pulsen. Bij de standaard motoren met 3 spoelen en 2 polige magneet, moet de regelaar 6 x per omwenteling schakelen. Bij 1000 toeren dus 6000 maal per minuut, bij 50.000 toeren per minuut dus 300.000 per minuut oftewel 5000 keer per seconde. Per puls ontstaat er een klein beetje verlies in de eindtrap wat op zijn beurt warmte genereert. Hoe hoger het toerental van de motor dus is, hoe vaker de regelaar moet schakelen en des te warmer de eindtrap zal worden. Natuurlijk speelt de motor belasting ook mee met het warmer worden van de regelaar. Het bepalen van de overbrengingsverhouding moet dus na een testrit bepaald worden door zowel de temperatuur van de motor als die van de regelaar in acht te nemen.
<dir> Als de motor niet erg heet wordt, maar de regelaar wel, dan is het motortoerental te hoog. In dat geval moet je dus een GROTER motortandwiel monteren. Dit dus in tegenstelling van wat je zou verwachten als je een regelaar voor motoren met borstels gewend bent
Wordt de motor heet, maar de regelaar niet, dan wordt de motor te zwaar belast, en moet je een kleiner tandwiel monteren.
Worden zowel de motor als de regelaar te heet, dan is het hele systeem te zwaar belast, ook dan kun je proberen wat er gebeurt als je een kleiner motortandwiel monteert. Als zowel de motor als de regelaar dan minder warm worden, is het goed.
Zowel de motor als de regelaar mogen beslist niet warmer worden dan 100 graden Celsius, maar minder is aan te bevelen.
80 graden is wel aanvaardbaar. </dir>De motor trekt volgens spec. max 16 A , de regelaar kan 20 A continu leveren met een max van 25 A (voor 10 sec )

MVG Peter
 
Laatst bewerkt:
Stukje tekst is volgens mij van rc auto,s waarbij de pion op de motor etc de overbrenging + belasting bepaald.

Zou hier zoiezo niet naar kijken want je gaat denk ik wat moeilijk denken.
Klopt ongeveer wel maar met prop kisten etc beter even niet vergelijken.

B.v
Als de motor niet erg heet wordt, maar de regelaar wel, dan is het motortoerental te hoog.
Dat hoeft natuurlijk bij een motor met prop helemaal niet te kloppen.
Kan ook zijn dat de motor een zeer laag toerental draait maar met een veeeel te zware prop. De 400 grams buitenloper heeft er geen problemen mee maar de 10A regelaar wel..............
_________________________________________________________

Bij een motor is het:
Totale vermogen+ koeling bepaalt wat hij kan hebben.
De richtlijnen van de fabrikant zijn een goede basis.
Maar als die zeggen max 6 cell dan wil dat niet zeggen dat 8 cell niet kan.
Maar meten geeft een goede basis naar waarden fabrikant.

Bij de regelaar is het een beetje net zo.
Alleen moet je eigenlijk gewoon je stroom meten.
Dus stel je trekt max 80A en je regelaar is 90A dan moet je regelaar het aan kunnen mits hij een goede koeling heeft.


Als jij nu een zwaardere prop plaatst dan zal je regelaar nog warmer worden.....

Koop b.v zoiets:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 130A Watt Meter and Power Analyzer

Meet hoeveel A je trekt en je weet of je niet over de specs van je regelaar gaat.

Uiteindelijk zal een regelaar die wat meer kan hebben er voor zorgen dat hij koeler blijft.

Is het zon airboot die ook kan vliegen of alleen varen? Punt is wel.
Dat men bij die 20 Continu+ 25 burst er van uit gaat dat er wel aardige koeling is.
Bij een airboot die alleen vaart is de wind/koeling relatief weinig vergeleken met in een vliegtuig, en wordt dan makkelijk erg warm.
Niet voor niks dat men in een boot waterkoeling gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, het stuk van PK gaat over elektro-auto's. Voor propellor-toepassingen niet van toepassing, het lijkt een soort balanceer-act te zijn om binnen reglementen het optimum te vinden.
Als motor zwaarder belast wordt, gaat er meer stroom lopen (en de accu-spanning zal ietsiepietsie dalen t.g.v. de inwendige weerstand van de accu) en zullen zowel motor als regelaar warmer worden, zowel bij varen, vliegen en rijden.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal de oude en vertrouwde meter eens tevoorschijn halen.

Heren bedankt voor de reacties.

MVG Peter
 
Beste Summit, ik ben elektronicus die al meer dan 40 jaar ervaring heeft met de modelbouw. "Vroeger" bouwde ik ook mijn besturing en regelaars allemaal zelf. De werking van de regelaars is mij dus bepaald niet onbekend.
Het verhaal dat de werking van een regelaar voor een borstel motor wezelijk anders is dan die voor een borstelloze motor klopt gewoon NIET. Het feit dat er steeds van de ene naar de andere wikkeling wordt overgeschakeld klopt natuurlijk wel maar dat zal de schakel Fets's slecht een heel klein beetje extra opwarmen. Zou dat wel gebeuren dan heb je of de verkeerde Fet's gebruikt of de aansturing ervan is niet goed. Van de grotere merken kan je gerust verwachten dat zij op die punten wel voldoende nagedacht hebben.

Het verhaaltje van PK Modelracing is leuk bedacht maar gaat slechts zeer beperkt op.
BRL-pulse.jpg

Dit tekeningetje klopt geheel niet voor een borstelloze motor, wel voor een borstel motor.
De stroom die de regelaar aan de motor moet leveren wordt bepaald door de belasting van de motor, 100% juist. De motor kan bijvoorbeeld 20A maximaal verwerken en de regelaar bijvoorbeeld maar 15A! Wanneer je dan rond die 15A belasting zit zal de regelaar warm worden maar de motor bepaald nog niet. Een grotere prop op de motor zetten zal de stroom die de motor zal vragen alleen maar doen toenemen. Okè, het toerental zal ook zakken maar de "winst" die je daarmee zal maken weegt bij lange, lange na niet op tegen de extra warmte ontwikkeling die door de hogere stroom ontstaat.
 
Als jij op je technische strepen gaat staan Ernst :) dan ik ook elektrotechneut, overgegaan naar de dark side (embedded software). Elektro-mechanica en drie-fasen techniek vond ik tijdens opleiding af-schu-we-lijk, via modelbouw-omweg weer terechtgekomen bij elektro-motoren ontwerpen, zie het smoelwerk hier
www.yahoogroups.com/group/lrk-torquemax

Peter e.a. (Ernst kan dit dromen), bij borstelloos blijft het aantal pulsjes per seconde gelijk, de pulsbreedte varieert om lagere spanning te laten 'voelen' (Pulse Width Modulation). Korte pulsjes lage spanning, lange pulsjes hogere spanning. Die PWM 'chopping' frequentie is wat je instelt op regelaar, meestal de keuze tussen 8kiloHerz, 16 of 32kHz. Hoe meer gas je geeft, hoe langer de spanningspulsjes worden tot bij volgas de spanning niet meer in stukjes gehakt wordt en de motor de volle accuspanning voor zijn kiezen krijgt.
Een borstelloze motor is eigenlijk gewoon een borstelmotor waarbij de mechanische commutator (collector en koolborstels) is vervangen door een elektronische, de regelaar.

Meer plaatjes op
LRK Site
-> Speedy BL do-it-yourself controller


Niet-vol-gas, spanning op de drie motordraden (fases) in stukjes gehakt.

Teillast_Motor.gif



Volgas, geen PWM-chopping

Motor-3-phasen.gif



Vereenvoudigende animatie

LRK_in_action.gif

(Ik heb een dik probleem als www.aerodesign.de ooit uit de lucht gaat)
 
Laatst bewerkt:
wat een techneuten hier hahaha

maar ik heb DE oplossing!

regelaar waterdicht maken en gewoon aan de onderkant van het bootje monteren en evoila: watergekoelde regelaar!

doorbranden zit er niet meer bij!!
 
Back
Top