regelaar

F.van.Gent

In Memoriam
Kan iemand mij uiten zetten wat het verschil is tussen een regelaar van een motor met borstels en dat van een motor zonder borstels
zij toch allemaal gelijkstroom of niet soms :oops: :evil:

Heb je al gezocht? Ik meen dat daar al een draadje over was maar ik kan het niet meer vinden dus :wink: :
In een electromotor moet de stroom constant geschakeld worden over de drie polen, bij een borstelmotor gebeurt dit door de borstels op de draaiende collector, bij een borstelloze motor gebeurt dit electronisch (in de regelaar). Daarom komen er uit een borstelloze motor ook 3 draadjes ipv 2.
En over de regelaars, ze zijn gelijkspanning, dat betekent er gaat gelijkspanning in, maar er komt geen gelijkspanning uit!(bij een borstelloze)
Trouwens, borstelloze motoren bestaan al lang, maar tot voor kort zater er magneetsensoren (zo noem ik ze maar even ik weet de chique naam niet) die meetten waar de magneten stonden. Aand de hand van deze sensoren bepaalde de regelaar wanneer hij de stroom moest wisselen. Echter die sensoren zorgden voor extra gewicht en ruimte. :arrow:
Sinds kort zijn er borstelloze/sensorloze motoren/regelaars. :D
Er werden steeds maar 2 van de motordraden gebruikt, maar bij de sensorloze regelaars word deze draad (deze draad is btw heel veel keer per seconde een andere) gebruikt ipv de sensor.
De draaiende magneten wekken namelijk een stroompje op in die 3de draad wat dus gemeten word door de regelaar, en aan de hand daarvan weet hij waar de magneten staan en wanneer hij de stroom moet wisselen :!:
Ik geloof dat het zo zit, correct me if i'm wrong.

Back