Regelaar

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Geert G, 7 jun 2020.

  1. Geert G

    Geert G

    Lid geworden:
    17 dec 2015
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Assen
    Hoi,

    Ik ben hier al weer een tijdje niet geweest, het bootje bouwen gaat ook een beetje met horten en stoten, maar de komende maanden hoop ik toch weer ene beetje tijd te hebben. Ik ben bezig met twee boten: de sleper Amsterdam en een via MP aangekochte opknapper: een kajuitboot van onbekende herkomst. Ik wil in de Amsterdam een 12v loodaccu leggen, in de kajuitboot komt een 6 v loodaccu. De Amsterdam heeft een Bühler, de kajuitsboot een Decaperm (Jumbo???).
    De vraag is nu welke regelaar ik moet kopen om in beide boten te kunnen gebruiken. Hier in de buurt zit volgens mij geen enkele modelbouwzaak waar im mijn licht kan opsteken en online is er een enorme keus, maar door de bomen en bos enz. : een zaak in het zuiden blijkt niet per mail en telefoon bereikbaar te zijn en van twee andere zaken krijg ik een beetje tegengestelde antwoorden. En daarom de vraag dus maar hier gesteld: uiteindelijk zitten hier de bouwers en vaarders.
    Welke regelaar, bij voorkeur ook nog niet al te duur, zou ik moeten bestellen?Alvast dank voor de antwoorden...
     
  2. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    Robbe rokraft is een beetje duur als je er meerdere moet hebben en china inport is niet echt beste kwaliteit en ze piepen vaak bij lage toerentallen
    Het mooiste is om bij een oude motor een oude regelaar op te scharrelen zoals een robbe rookie of een acoms at-6 bijvoorbeeld en eventueel nog ouder van het zelfde bouwjaar als de decaperm motoren
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    RC-Point heeft een aantrekkelijke regelaar (althans dat vind ik), waarvan ik er een stuk of 5 heb geplaatst. Eentje regelt een Bühler ZonV03 in mijn Bugsier 3.
    Wordt gevoed uit een 12 Volt 4 Ah accu. Dezelfde regelaar wordt ook door Wetronic geleverd. Van langzaam tot halfgas geven ze een beetje een piepgeluid in de motor.
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000331&aid=11629&lang=nl
    De regelaar werkt van 6-16 Volt en levert via de BEC 5 Volt voor ontvanger en servo's. Heb er wel erg in dat je bij een batterijspanning van 6 Volt met daaraan een ferme motor (hoog stroomverbruik) de BEC wel eens problemen kan krijgen als je batterijspanning wat lager wordt. Daar heb ik verder geen ervaring mee. De laagste spanning waarbij ik die regelaars gebruikte was 7,2 Volt.
    Volksregelr maakt regelaars die niet piepen. Bij hen heb je wel wat hogere portokosten. Kijk maar of er iets van je gading bij zit. Gr. Klaas.
    https://www.modellbau-regler.de/shop/index.php?cPath=4
     
  4. Geert G

    Geert G

    Lid geworden:
    17 dec 2015
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Assen
    Dag Klaas: die van RC-Point had ik ook gezien: ze hebben daar een nog eentje met meer vermogen, de 24HF-1. Ik kan RC-Point helaas niet bereiken (zie nergens een tel.nr en hun e-mailadres lijkt niet te werken), maar vond bij Wetronic dezelfde CTI. Heb per mail om advies gevraagd: veel te licht volgens hun voor de Decaperm en de Bühler, terwijl ik dacht dat ik het een beetje begon te snappen. Snap je dat ik daardoor de bomen etc. niet meer zie?
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Geert, Dat snap ik. Maar als ik je nu vertel dat de Bühler op 12 Volt helemaal 1 (één) ampère trekt, dan weet ik niet waar een ander de kennis vandaan haalt dat een CTI regelaar die 15 A aan kan voor die motor te licht is. Ik heb er een 10 A zekering tussen.
    Hoe groot is de schroef achter die kajuitboot van je? In wezen bepaalt de schroef + toerental hoeveel stroom er getrokken wordt.
    Maar ook daarbij kun je een 10 A zekering zetten. Blokkeert dan je schroef dan kost het alleen een zekering en niet je regelaar of je motor.
    Met een 40 A regelaar en een 12 Volt accu heb ik eenmaal een motor opgeblazen. Oorzaak schroef vol wier en geen zekering.
    Kijk maar wat je met deze info kunt. Voor zover ik weet levert RC Point gewoon. Een kennis van me heeft afgelopen week een Bühler motor gekocht. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2020
    poebe vindt dit leuk.
  6. Geert G

    Geert G

    Lid geworden:
    17 dec 2015
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Assen
    Helder Klaas: ik denk dat ik maar voor de CTI-regelaar ga. Nog even nadenken of ik de zwaarste of twee wat lichtere ga aanschaffen.
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Geert, Als ik jou was zou ik die nemen die ik heb aanbevolen.
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000331&aid=11629&lang=nl
    In wezen is die weinig duurder dan de 4 A uitvoering. In principe is de 4 A uitvoering zwaar genoeg voor de Bühler, maar te licht voor de Decaperm. Voordeel van de zelflerende uitvoering is dat hij bij het inschakelen van de ontvanger niet vanzelf gaat draaien. Hij neemt aan dat de stand van de zender de 0-positie is. Wel zorgen dus dat de stick op de zender waarmee je deze regelaar bedient in de 0-positie staat. Deze S-uitvoering is een ietsje duurder, maar ik vind dat gemakkelijk. Zie dat ze inmiddels al tot 18 A gaan. Toen ik er jaren geleden mee begon was het 15 A. Vergeet de 10 A zekering niet. Kun je gewoon zo'n platte rode autozekering voor nemen en met 2 schuif kabelschoentjes monteren. Dezelfde dingen die op de accu gaan. Zie plaatje hieronder. Gr. Klaas.

    2017 IMG_0537 Outrunner 1.JPG
     
  8. Geert G

    Geert G

    Lid geworden:
    17 dec 2015
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Assen
     
  9. Geert G

    Geert G

    Lid geworden:
    17 dec 2015
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Assen
    Hoi Klaas,

    Het lijkt er op dat RC-Point uit de lucht is.... althans: ik kan de link naar de regelaar niet openen.
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
  11. Geert G

    Geert G

    Lid geworden:
    17 dec 2015
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Assen
    Doet het bij mij niet Klaas: niet in Safari, niet in Chrome en niet in Firefox en idem dito ook niet op mijn telefoon. Misschien staat bij jou de site nog in de cache van de browser. Ik kon RC-Point per mail ook al niet bereiken afgelopen weekend. Maar inderdaad: er is ook nog Wedico. Dank...
     
  12. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.230
    Locatie:
    Hoofddorp
    Geert
    Als ik de link in de post van Klaas aanklik kom ik gewoon op de site van RC.Point.
    Dus ik ben bang dat het toch aan jou kant niet in orde is.

    Grt John
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb het nog even op mijn laptop geprobeerd en daar functioneert ook alles normaal. En John, bedankt voor het testen en Geert succes met het bestellen. Maakt niet uit waar. Gr. Klaas.
     
  14. Geert G

    Geert G

    Lid geworden:
    17 dec 2015
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Assen
    Klopt. Vanmorgen om half tien lukte het niet, rond half twaalf was de site weer bereikbaar en kon ik bestellen.
     

Deel Deze Pagina