Regelaars voor borstelloze motoren

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag.
Weet iemand misschien of er regelaars bestaan voor borstelloze motoren die met elkaar kunnen communiseren.
Daar bedoel ik het volgende mee: wanneer je 2 motoren met 2 regelaars gebruikt b.v. in een 2 motorig model dan kan het gebeuren dat 1 van de 2 regelaars als eerste denkt de spanning is te laag en schakelt zijn motor uit terwijl de andere blijft doorlopen. En dat kan natuurlijk fout aflopen.

Dus dacht ik bestaan er geen regelaars die gekoppeld kunnen worden,
zodat beide motoren altijd gelijktijdig stoppen om wat voor reden ook.

Groeten Jan

ja met alle problemen van dien ;) Gaat goed soms, maar lang niet altijd. Ik neem het risico niet :)

Hartelijk dank voor de reactie.
Nee inderdaat twee borstelloze motoren op 1 regelaar dat schijnt niet goed te gaan.
Er moet toch een nettere oplossing mogelijk zijn, maar ik denk dat de fabrikanten nog niet zo ver zijn.
Ik wacht maar even af.

Groeten Jan

als je wacht op fabrikanten die jouw oplossing gaan maken kan je erg lang wachten ben ik bang :( Die lipo shield is precies wat jij wilt. :)

Twee borstelloze motoren op een regelaar lukt vaak wel als je de volgende regels aanhoudt.
Gelijke motoren gebruiken.
Props op wat langere propsavers monteren zodat ze een halve slag t.o.v.elkaar kunnen maken.
Props soepel laten draaien t.o.v.propsaver.
O ring niet te strak monteren.
BIJ NIET NORMAAL STARTEN VAN BEIDE MOTOREN GAS DICHT EN OPNIEUW PROBEREN.
Als het na 3 keer niet lukt dan lukt het na 10 keer ook niet. :D

Die lipo safer daar heb ik niets aan want ik gebruik geen lipo"s,
en wat die fabriekanten betreft de ontwikkeling staat echt niet stil maar er zijn misschien nog te weinig bouwers van meer motorige modellen, en de modellen die in de handel zijn werken allemaal met borstel motoren.
Dan de oplossing met de prop safers ja klint leuk maar blijft riskant ik speel liever op safe.

Jan

ow.. geen lipo's? Dan is het een stuk minder probleem :) NiMh zakt aan het eind een stuk sneller in waardoor het kleine verschil van de regelaren onderling niets uit maakt. Je zal dan erg weinig tot geen verschil merken omdat ze allebei meteen beginnen terug te regelen.

ron van sommeren zei:
Twee borstelloze motoren op één regelaar zetten.

Ron

Het is bekend dat de regelaar informatie ontvangt via de (tijdelijke niet aktieve geleiders) van de motor naar de regelaar (mbt de stand van de rotor)

Bij 2 motoren echter worden deze 2 signalen gemixed,.....hoe kan een regelaar nou de stand zien van 2 verschillende rotoren??
ik denk dat de regelaar, vroeg of laat......, ietse pietse in de war zal raken....
wat moet de regelaar nu doen?

groeten
steffe

Hoi Jan.
Ik vlieg al jaren met 2 borstelloze motoren.
Op 1 20cellen pakket en dat zonder problemen.
Dus 2 motoren 2 regelaars en 1 pakket.
Het gaat pas mis als de spanning zo laag is dat je toestel allang niet meer boven wil blijven.
Dus maak je geen zorgen., gewoon vliegen.

groeten Han.

steffe zei:
... Het is bekend dat de regelaar informatie ontvangt via de (tijdelijke niet aktieve geleiders) van de motor naar de regelaar (mbt de stand van de rotor) Bij 2 motoren echter worden deze 2 signalen gemixed,.....hoe kan een regelaar nou de stand zien van 2 verschillende rotoren?? ...
Twee motoren op één regelaar zou niet moeten kunnen maar in de praktijk blijkt de soep niet zo heet gegeten te worden als die wordt opgediend. Zie de reacties van Tadango en CDrom flyer. Kontronik biedt zelfs een set aan van twee motoren met één regelaar. Uiteraard zijn die goed gematched.

Geen idee wat er gebeurt als één van de motoren uit synchronisatie valt. Ooit een verslag gelezen waaruit bleek dat de vertraging dan flink wat knarst.

Hallo Han,

Nu dat is een mooi praktijk voorbeeld en ik vewrtrouw volledig op jou ervaring, en het klinkt ook wel logisch bovendien mocht een van twee motoren stoppen kan ik altijd nog direct het gas dicht doen.
Het vliegen moet nog even wachten want het model moet nog gebouwd worden :D maar ik wil altijd zoveel mogelijk vooraf weten wat je te wachten staat.
OK Han bedankt
Groeten Jan

ron van sommeren zei:
steffe zei:
Geen idee wat er gebeurt als één van de motoren uit synchronisatie valt. Ooit een verslag gelezen waaruit bleek dat de vertraging dan flink wat knarst.
Dan gebeurt hetzelfde als(bij 1 motor per regelaar) wanneer er een motor uit synchronisatie valt door dat prop iets raakt.
De motor staat dan stil terwijl de regelaar piepend de frequentie van de motor zoekt en niet vindt.
Gewoon gas dicht en opnieuw starten.
Bij twee motoren loopt de regelaar volgens mij niet meer risico omdat als het niet goed gaat dit onmiddellijk zichtbaar is.
Als de motoren eenmaal goed gestart zijn dan vallen ze ook niet meer uit synchronisatie tenzij er een overbelast wordt.

ritja zei:
Die lipo safer daar heb ik niets aan want ik gebruik geen lipo"s,
en wat die fabriekanten betreft de ontwikkeling staat echt niet stil maar er zijn misschien nog te weinig bouwers van meer motorige modellen, en de modellen die in de handel zijn werken allemaal met borstel motoren.
Dan de oplossing met de prop safers ja klint leuk maar blijft riskant ik speel liever op safe.

Jan
Het grootste risico is als het op de grond niet betrouwbaar genoeg werk je er toch mee gaat vliegen en in de lucht problemen krijgt.
Ik vind de optie 1 regelaar 2(of meer) motoren te aantrekkelijk om er niet mee te willen experimenteren.

wanneer je 2 motoren met 2 regelaars gebruikt b.v. in een 2 motorig model dan kan het gebeuren dat 1 van de 2 regelaars als eerste denkt de spanning is te laag en schakelt zijn motor uit terwijl de andere blijft doorlopen.

Hier zit de denkfout.. een regelaar die denkt 'dat is te laag, ik doe de motor uit' heeft alleen echt zin op een toestel met lipo's. De enige reden waarom je dat doet is nl. ervoor te zorgen dat je je lipo's niet te ver ontlaad.

Aangezien jij niet met lipo's vliegt, vertel je je regelaar gewoon dat hij nooit moet afslaan. Beide motoren/regelaars zullen dan hetzelfde teruglopende voltage krijgen en dus ook samen langzamer gaan draaien. Op dat moment kun je zelf besluiten de motor uit te zetten (indien nodig) en te gaan landen. Daar is geen afslag of lipo-saver voor nodig dus.

Je laat ze wel afslaan maar dan op 2 lipo niveau. dan zit je belast op 5 volt dus 6 volt onbelast.

Back