regelbare voeding of zelf knutselen uit sloop?

• Topicstarter Topicstarter Observer
  • Startdatum Startdatum
O

Observer

Guest
Ik vraag me af wat voor mij goed is.
Ik wil een regelbare voeding aanschaffen omdat ik sensoren wil gaan proberen (ter lering en vermaak) te gebruiken. Deze sensoren werken vaak op 30-32V maar zouden ook op 24V moeten werken.

Stel dat ik een trafo op de kop kan tikken die bijv. van 230V 30-35V maakt en daar een brug achter zet met condensator en dan parallel een aantal 78.. spanningsregelaars zet met wat ontstoorcondensators.

Dan zou ik bijv. 3.3, 5, 6, 7.5, 12 en 24V kunnen hebben.

Wel met veel lagere belastbaarheid maar sensoren zullen geen amperes trekken.

Wat is wijsheid?

30-35v wissel is na gelijkrichting al snel 50v, je gaat over de grens heen wat een 78xx kan hebben.

Wil je die 32v hebben kom je een aardig eind met een 24v wissel trafo. Als je een beetje zoekt kan je wel een schema vinden voor een goede regelbare voeding en anders even bij de Conrad of Velleman kijken voor een bouwkitje.

Als je al voor zelfbouw gaat ,tel even alles bij elkaar op wat je toch uitgeeft aan geld .
En ook of het dan wel voldoet ,kortsluitvast is, er leuk uit ziet,meters heeft voor volt en ampere,s .

Mijn advies koop een leuke regelbare voeding met een stroom begrenser en
klaar .
Die van 0tot30 volt met 2 meters er in en max 2,5a3 ampere .

Die heb ik hier zelf ook en de stroombegrensing scheelt je rokende printen en onderdelen .
Ziet er goed uit en je hebt er jaren plezier van .

Mijn zelfbouw voldeed nooit echt goed, of ging kapot, of zag er niet uit ,
Of was na het tellen van het geld toch net zo duur als een mooie uit de winkel .

Groeten Wiebe.

ok, bedankt voor de reacties.

Dan ga ik voor de regelbare voeding, was zelf nl. ook al aan het denken om er een spanningmeter op te zetten. Kortsluitbeveiliging niet aan gedacht en idd het oog wilt ook wat.

niemeijer.nu - Elektronica
op deze pagina staat 1 zoiets heb ik ook .
Echt werkt heerlijk .

Kijk even op het app wat die mag trekken aan stroom zeg 0,150A .
Sluit de pennen kort en stel de max stroom af op 0,2A en je hebt geen rokende printen meer .
Vroeger pakte ik altijd een accu dat is altijd garantie voor rook .

Groeten Wiebe.

Pak dan de derde van de link van cheeta das de eerste met regelbare stroom .
De eerste 2 zullen bij sluiting de max stroom leveren .
Oef die derde is wel heel erg leuk met verlichte meters .

Dacht het wel ,hen hem zelf niet wel zoiets .
Tot 5 ampere das nog wat meer dan de mijne leuk .

Als het voor me zelf zou zijn ,en ik heb nogal wat voedingen ,die met de verlichting in de meters .
Maar dan spreekt veel knoppen en lampjes geile kereltje in mij.

Volgens mij kun je niet verkeerd kiezen ,bij deze voorgeschotelde voedingen .

Groeten Wiebe.

Laatst bewerkt:
wat je bij deze mist is de earth in het midden. Hierdoor kun je met negatieve en positieve spanningen werken.

misschien niet interessant voor de TS maar wel voor iemand die zelf elektronica wilt ontwikkelen.

Dacht het wel ,hen hem zelf niet wel zoiets .
Tot 5 ampere das nog wat meer dan de mijne leuk .

Als het voor me zelf zou zijn ,en ik heb nogal wat voedingen ,die met de verlichting in de meters .
Maar dan spreekt veel knoppen en lampjes geile kereltje in mij.

Volgens mij kun je niet verkeerd kiezen ,bij deze voorgeschotelde voedingen .

Groeten Wiebe.
Tja dies wle leuk!
5 ams, ik heb er maar 3..
Een een fine tuningsknop voor volt en amps, nice, en tegen die prijs. brrrrr.. ik mag niet klikken!:wink:

bah jammer die met de verlichting er in gaat maar tot 15 volt heb je dus niets aan .
Net verkeerd gekeken .

wat je bij deze mist is de earth in het midden. Hierdoor kun je met negatieve en positieve spanningen werken.

misschien niet interessant voor de TS maar wel voor iemand die zelf elektronica wilt ontwikkelen.

Welke bedoel je? Op die ik plaatste (64 euro) zie ik 3 aansluitingen.
Of is dat iets anders?

Wist niet van die functie maar wellicht handig om toch te hebben voor als ik verder kom met elektronica.

die jij plaatst heeft dat ook inderdaad.
Dat is gewoon een aard aansluiting om de + of - van de zwevende 0..30 Volt op aard potentaal te brengen.
Mits de voeding in een geaard stopcontact zit.

Dat je met diezelfde aarde van een 0..30...V voeding een symmetrische voeding kunt maken is een fabeltje.

Hiervoor heb je 2 voedingen nodig, één voor de positieve en één voor de negatieve kant.

dan ben ik in de war met de voeding welke ik vroeger gebruikte.

deze had wel een negatieve spanning tussen de middelste contact en buitenste 2 contacten. Is ook alweer tijd terug dat ik die gebruikt hebben ;).

en nu zit ik te denken hoe dat ook alweer exact in zijn werking ging...
maar goed met elektronica zijn ook andere manieren om een negatieve spanning erbij te krijgen.

Even een klein vraagje, heb een mooie andere optie gezien maar nu is het hoofdcomponent obsolete!

Is er nog aan een Linear Technology LT1038 te komen?

Heeft iemand nog iets liggen misschien?

Back