Regelement

Hallo beste mede hobbyisten.

Ben eens op zoek gegaan of er een regelement voor indoorvliegen is.
Dit ivm gewicht en grote van een model.
Weet iemand of er zo'n regelement bestaan of dat er alleen maar richtlijnen worden toegepast.
Kan zelf niets vinden.
Ik vraag dit ivm met verzekeringen voor als er :bad-words: :onweer: aan de kniker komt.

BVD, Janneman :? :? :? :D

Hey Jan,

Geen idee of er reglementen zijn voor indoor....maar qua verzekering weet ik het wel. Je WA verzekering dekt in principe schade veroorzaakt door een modelvliegtuig met een gewicht van minder dan 20 kilogram.
Dit halen we bij lange na niet :D
Dit heb ik uit mijn polis van de Postbank.
Enige onduidelijkheid is er wel ten aanzien van heli's.
Als deze onder de categorie luchtschepen valt is dit niet standaard gedekt.
Deze vraag loopt nog bij mijn verzekering of dit gedekt is. Dus kom ik hier zeker nog een keer op terug.
Veelal kan je gratis een clausule voor modelvliegen oplaten nemen op je polisblad. Relatief weinig risico voor de verzekeraar.
Hopenlijk heb je hier iets aan.

Groeten Ruud

Dank je Ruud,

Misschien dat er nog meer reacties komen.
Het gaat hier om wat grotere Electro Heli's dan de Piccolo

Groetjes Jan

Meestal wordt 500 gram aangehouden als limiet. Een zoom wil net, mijn lipoly komt niet binnen :(

ik hou zelf de 500 gram limiet aan op de meeting die ik heb op gezet om dat ik er niet aan moeten denken om een vliegtuig/heli van een kilo of meer neer te zien storten op die vloer in de sportzaal
want de schade aan de vloer door de sterke en zwaare bladen of props zal niet goed zijn voor de reputatie van indoor vliegen

Ik denk dat je voor heli's gerust een maximaal gewicht van 350 gram mag vastzetten en eventueel zwaar overpowerde modellen moet verbieden ivm de hoge rotorsnelheden. Mijn cybercopter is net geen 500 gram maar de rotorsnelheid met de brushless is dusdanig hoog dat ik deze dan niet binnen wil vliegen. Ook moet je denk ik gaan kijken naar het materiaal waar de rotorbladen van zijn gemaakt.

Hoi medeforummers,

Dank voor het meedenken aan dit onderwerp.
Ik zelf had geheel niet gedacht aan rotorsnelheid en het materiaal waarvan het gemaakt zou kunnen zijn, komt misschien omdat ikzelf nieuw ben op het gebied van Heli's.
Ben blij met jullie info en met het forum waar je zulke vragen kunt stellen.
Heb weer veel geleerd en nogmaals dank voor de INFO.

Janneman

Theo Coenen zei:
Ik denk dat je voor heli's gerust een maximaal gewicht van 350 gram mag vastzetten en eventueel zwaar overpowerde modellen moet verbieden ivm de hoge rotorsnelheden. Mijn cybercopter is net geen 500 gram maar de rotorsnelheid met de brushless is dusdanig hoog dat ik deze dan niet binnen wil vliegen. Ook moet je denk ik gaan kijken naar het materiaal waar de rotorbladen van zijn gemaakt.

Theo heb je wel eens indoor gevlogen.
de meeste overpowerde heli,s kan je ook je throttle terug schroeven,
dan valt het wel mee.
ik snap het wel maar meestal is het ook te druk om met dat soort toestellen indoor te vliegen.
Ik zelf heb wel eens indoor gevlogen met een eolo en een rebell met borsteloze motoren, als je dan indoor vliegt moet de zaal bijna leeg zijn want het is gewoon een brok geweld en de snelheden is gewoon om bang mee te worden,
en al gaat dit fout wat u bedoeld gaat het ook goed fout.
de muren komen ook heel snel op je af als je aan het vliegen ben.

dus bij deze heeft u ook gelijk maar waarom moet een heli altijd zo herd draaien , voor indoor heb je geen hoog toerental nodig.

Ja hoor ik vlieg regelmatig indoor en heb ook al verschillende heli's indoor zien vliegen, bij enkele van die heli's heb ik heel snel de zaal verlaten omdat ik het niet veilig vond. Niet dat de piloot niet kon vliegen maar omdat ofwel de heli te groot was of dat de rotorsnelheid te hoog was, als dan ook maar iets mis gaat is het vragen om ongelukken. En we zitten allemaal niet te wachten op schade aan de eventuele sportzaal waardoor we misschien wel de zalen kunnen verliezen.

In Alphen hanteren we 500 g voor vleugeltoestellen en 300 g voor heli's.
We zijn bezig met een eenvoudige formule te maken die vermogen er ook in betrekt. Piloten zelf bepalen ook voor een groot deel de mate van veiligheid: er zijn dus gevaarlijke toestellen (al dan niet onder indooromstandigheden) maar ook gevaarlijke piloten.

Willem

Man janne, ga morgen eens kijken in Leiden, daar vliegen ze wel met 40 a 60 size 30 cellen+ helies indoor.
De helies hebben een appart blok, de rest staat dan achter stevig net.

De afgelopen keer in rotterdam zag ik een 300(?) gr behoorlijk (€€€) geopwaardeede super micro heli, met ca sp480 vermogen pompen in onzichtbare 45 cm span koolstof cp bladen .. dik 3000 toeren rotorspeed ?
Ben toen maar een zaaltje omgelopen (kan daar in rotterdam)

Ts dan ook gewoon niet leuk meer. Een gewone fp helie met ca 800 a 1000 toerental kun je tegen je arm aan crashen, beetje au.

Bij dat power ding zou een chirurg een behoorlijke tijd bezig zijn om al die koolstofstukjes uit je arm weg te puzzelen en de restjes vlees weer aan elkaar gehecht te krijgen..

Hallo Niek,

Vraag me af waar ze dan mee bezig zijn en waar ligt het verantwoordingspunt van deze mensen, als ik dit hierboven allemaal lees ligt dat zeer laag. :sleeping: :sleeping:
Nogmaals dank voor jullie reacties, ik weet nu wanneer ik weg moet rennen :rainbow1: en/of in moet grijpen. :sniper:

Man janne. ( Janneman)

Niek zei:
Man janne, ga morgen eens kijken in Leiden, daar vliegen ze wel met 40 a 60 size 30 cellen+ helies indoor.
De helies hebben een appart blok, de rest staat dan achter stevig net.

De afgelopen keer in rotterdam zag ik een 300(?) gr behoorlijk (€€€) geopwaardeede super micro heli, met ca sp480 vermogen pompen in onzichtbare 45 cm span koolstof cp bladen .. dik 3000 toeren rotorspeed ?
Ben toen maar een zaaltje omgelopen (kan daar in rotterdam)

Ts dan ook gewoon niet leuk meer. Een gewone fp helie met ca 800 a 1000 toerental kun je tegen je arm aan crashen, beetje au.

Bij dat power ding zou een chirurg een behoorlijke tijd bezig zijn om al die koolstofstukjes uit je arm weg te puzzelen en de restjes vlees weer aan elkaar gehecht te krijgen..

We hebben de rotor toerental gemeten niek het was 2650 toeren,
een beetje veel toeren maar deze man was hem nog aan het afstellen,
Later draaide de heli een verantwoorde toerental.
Vond je het wel verantwoord dat er een heli op je hand lande niek.
Ik vond het erger van de mensen die de heli,s toto drie keer tegen de muur vlogen naast het hoofd van mijn schoonmoeder,
de muren komen ook met een micro heli wel snel op je af.

Back