Regelgeving commerciële vluchten RPAS (luchtfotografie en -video) ???

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door Floor_S, 10 mei 2013.

  1. Floor_S

    Floor_S

    Lid geworden:
    29 dec 2012
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Boxtel
    Beste Piloten,
    Per april is er een nieuwe regelgeving van kracht voor luchtfotografie en -video, indien er niet hobbymatig gevlogen wordt. Of te wel; als je ervoor betaald krijgt; (citaat)

    Voordat een piloot met een RPAS (Remotely Piloted Air System) gaat vliegen dient hij of zij te beschikken over de benodigde praktijk- en luchtvaartkennis.

    Voor lichte onbemande luchtvaartuigen gelden dezelfde regels die ook voor de bemande luchtvaart gelden.

    De Inspectie van Leefomgeving en Transport (ILenT) houdt toezicht op de naleving van wetten en regels met betrekking op de onbemande luchtvaart en handhaaft deze.

    Als u gaat vliegen met een UAS (Unmanned Aircraft System) zijn de volgende zaken van belang:

    - Bewijs van Inschrijving van het UAS (BvI)

    - Bewijs van Luchtwaardigheid van het UAS (BvL)

    - Verzekering voor het UAS

    - Bewijs van Bevoegdheid van de piloot (BvB)

    - Veiligheids Management Systeem voor de organisatie/eigenaar van het UAS (VMS)

    Ook moet u rekening houden met:

    - Vergunning voor het gebruik van zendfrequenties

    - Convenanten met de luchthavens voor het vliegen in een ATC (AirTraffic Control) zone

    - TUG- ontheffing (Tijdelijk Uitzonderlijk Gebruik) voor het gebied waar het UAS gaat opstijgen en landen

    - Wet op de privacy

    OPLEIDINGEN

    ILenT adviseert zowel voor het toetsen van de luchtwaardigheid (BvL), als het opzetten van een professionele UAS organisatie één van de programma’s van Euro USC te volgen.

    Ontheffing van Inspectie Leefomgeving en Transport

    Voorafgaand, tijdens en na de vlucht contact onderhouden met de instantie die verantwoordelijk is voor het betreffende luchtruim.
    Kennis van de luchtvaartregelgeving
    Vergunning voor het maken van beeldopname
    Opleidingen
    Er is een officiele onafhankelijke opleiding en certificering nodig voor het verkrijgen van een BvB, VMS en een BvL.
    Op dit moment zijn er twee partijen die in Nederland deze certificering en/of opleiding geven...


    Wie van jullie heeft hiermee te maken, en hoe gaan jullie hiermee om?
    Certificering, keuringen, brevetten ed zouden wel eens € 2.000,- bij elkaar kunnen gaan kosten.
    Ik heb contact gezocht met de DAPRAS, (overkoepelende organisatie voor commerciele RPASvluchten) maar krijg geen reactie...

    [mod]Onderstaande reactie van pagina 78 in de openingspost gezet voor het simpel terug vinden[/mod]

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2013
  2. Thom

    Thom

    Lid geworden:
    28 jul 2009
    Berichten:
    825
    Locatie:
    Zutphen
    lekker hobbymatig te werk gaan :)
     
  3. EdAkker

    EdAkker

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    775
    Deze regelgeving geld al jaren. Voor de meeste op dit forum gelden de modelvliegregelingen.
    De regelgeving die je vermeld geld ook voor 150 Kg drones, die bestuurd worden over honderden kilometers vanuit een super high-tech container.
    Aangezien onze 4-5-6 kilogram wegende, LOS gevlogen multicopters met een sony/canon/panasonic niet echt vergelijkbaar zijn, is er wel wens naar goede regelgeving die van toepassing zijn op deze machines die commercieel gebruikt worden.
    De DARPAS is een organisatie die zich hiermee bezig houd. Ook een commerciële organisatie. Als je geen lid wordt van deze club, zullen ze je weinig informatie verschaffen. Wil je meer weten, kost lidmaatschap € 300,- wat op zich prima te doen is voor de echte commerciële bedrijven.

    Wij hobbyisten moeten momenteel super dankbaar zijn voor wat de KNVvL doet voor ons. Ik denk er aan lid te worden van de vliegclub assen. Niet dat ik ooit vlieg in clubverband, maar daarmee ondersteun ik wel voor een deel de KNVvL.
     
  4. DJ41

    DJ41

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Dat hele wet op de privacy gebeuren vind ik wel flauwe kul (en dan bewoord ik het vriendelijk). Zolang Google door mijn straat mag rijden en dan vervolgens mijn huis openbaar beschikbaar maakt op internet, mag ik dat ook. En dan is Google zelfs nog een commercieel bedrijf....
     
  5. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Correctie, lidmaatschap contributie moet voor zo ver ik weet nog bepaald worden, enkel het inschrijfgeld is al €300,00.

     
  6. Floor_S

    Floor_S

    Lid geworden:
    29 dec 2012
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Boxtel
    De regelgeving voor privacy bestaat al jaren, het is de regelgeving ivm veiligheid die nu ingesteld is (en wenselijk is) speciaal voor de kleinere RPAS.
    (Maar moet het nu zo ingewikkeld en omslachtig?)
    Zou wellicht lid willen worden van DAPRAS, maar op mijn vraag contact op te nemen om me te vertellen wat ze voor me kunnen betekenen heb ik nog geen reactie gehad...
    Ben al jaren lid van de KNVvL, die doen inderdaad veel voor de hobbyist!
     
  7. SkyJohn

    SkyJohn

    Lid geworden:
    10 mei 2013
    Berichten:
    94
    Wat is privacy, als ik Nederland in of uit rij word je geflits. Als je door een stad loopt, houden je meerdere camera je in de gaten. En inderdaad Google (Streetview & Google Maps) kun je van alles al zien. En als je Handy aan staat, kunnen zien waar je uit hangt> Dan moeten ze ook verbieden met een camera over straat te lopen, en helemaal met een Handy met camera, je kunt deze foto’s & video’s direct op het net zetten. Dus mijn vraag is dan, wat is privacy?!?!?!?!?!?
     
  8. SkyJohn

    SkyJohn

    Lid geworden:
    10 mei 2013
    Berichten:
    94
    En deze opleidingen zijn nog niet rechtsgeldig. Dit schrijft ILenT voor, maar is dat wel een geldige wet?? ILenT is niet de wet.
     
  9. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Beetje kort door de bocht.
    Commerciele bedrijven zoals wij zelf zijn zijn wel degelijk afhankelijk van diverse instanties waaronder ILenT. Hoewel zij in de optiek van SkyJohn niet de wet zijn (wat juist is) bepalen zij wel of je ontheffing krijgt voor het CRT (gecontroleerde) luchtruim. En dat deel is wetgeving... Kortom, zonder deze ontheffing mag er NIET commercieel gevlogen worden.

    Naast ILenT zijn er overigens nog diverse andere vergunningen cq ontheffingen benodigd. Zo heb je voor het maken van film of foto een vergunning nodig welke verschaft wordt door het Min. van Defensie en heb je tevens een TUG ontheffing (tijdelijke ontheffing voor starten en landen buiten een officieel luchthaventerein) nodig. De laatste wordt per provincie verschaft en ook de regels kunnen per provincie variëren. Denk hierbij aan de afstand tot aaneengesloten gebouwen (Zuid Holland 250m en ik meen in Flevoland 150m) etc...

    Als je deze ontheffingen hebt dient tevens de gemeente waar je wilt vliegen alsmede de regiopolitie toestemming te verschaffen...

    Pleister op de wonden...
    Omdat de wetgeving ter discussie staat hoeft (kan) je RPAS / UAV nog niet gekeurd worden. Voor dat deel maakt ILenT dan ook een uitzondering.

    Wil je commercieel vliegen...
    Je bedrijf aansluiten bij DARPAS is iets om te overwegen!

    Gr Norbert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 mei 2013
  10. sokolum

    sokolum

    Lid geworden:
    8 feb 2009
    Berichten:
    189
    500% Mee eens.
    Je moet trouwens Google Earth niet vergeten, zo komen zij ook in jouw achtertuintje.
     
  11. Rogier

    Rogier

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Drenthe
    Er is al een topic over de regelgeving.... moet er nou nog een topic komen waar iedereen zijn gal spuwt over wat er allemaal niet klopt??
     
  12. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Ja waarom weer voor de 100ste keer een nieuw topic over deze onzin. Daar was het draadje regelgeving voor gemaakt.
     
  13. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    !? Vreemde reactie

    @Rogier / @Garbungel

    Ik begrijp deze stelling niet. Er is idd een topic maar dat heet 'waarom er regelgeving moet komen'. Daar loopt de discussie over wel/niet regelgeving. In dit topic wordt specifiek voor de commerciële RPAS inzet gesproken. Dit is wat anders dan de discussie wel/niet... tenminste, als men zich ontopic houdt!!!

    Gr Norbert
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  15. Floor_S

    Floor_S

    Lid geworden:
    29 dec 2012
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Boxtel
    Bedankt heren!
    (ik ga er voor het gemak vanuit dat ik de enige vrouw in dit gezelschap ben...)

    Van de 12 reacties zijn er 3 nuttig en ontoppic. Da's een goede score hihi!!
    Het draadje Waarom er regelgeving moet komen [wetgeving discussie] kostte me dagen om door te worstelen...
    En dan zeggen ze dat vróuwen veel ouwehoeren...haha!

    @Nortbert;
    Geldt dat ook voor de BvB (bewijs van bevoegdheid)? Ik heb begrepen dat de eindtermen hiervan ook nog niet helemaal vastliggen...
     
  16. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    @Floor_s Je hebt PB
     
  17. Elppa

    Elppa

    Lid geworden:
    11 apr 2013
    Berichten:
    13
    @Phantomfreak, ik ben benieuwd naar je reactie op Floor_S. Kun je het delen in het topic? Staat dat BvB ook nog ter discussie?
     
  18. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi,
    het BvB staat in die zin ter discussie dat als je kunt aantonen dat je dat hebt of dat je er mee bezig bent ILenT ook hier doorgaans een vrijstelling voor geeft.

    Gr Norbert
     
  19. Jypy

    Jypy

    Lid geworden:
    12 mei 2013
    Berichten:
    2
    opleiding en certificering

    Floor S schrijft in het eerste bericht:
    … op dit moment zijn er twee partijen die in Nederland deze certificering en/of opleiding geven…


    Welke twee partijen zijn dat dan? Ik zou dat wel willen weten.

    M.v.g.

    Jypy
     
  20. LuchtOpnameDienst

    LuchtOpnameDienst

    Lid geworden:
    8 mei 2013
    Berichten:
    5
    Beste mensen,

    Onze configuratie luchtvaartuigen past gezien het gewicht, lichter dan 25KG het best onder de modelvliegtuigen. Daarin staat niks geschreven over het gebruik daarvan, al dan geen commercial gebruik. ILenT heeft waarschijnlijk de opdracht gekregen de boel aan banden te leggen maar hebben daar geen wetgeving voor. Geen wetgeving betekend geen strafbare feiten. Overigens is het in de wet zo gesteld dat er dan geen beperkingen mogen worden afgegeven.
    Het enige wat in de wet staat is luchtfotografie, daarvoor kan je bij Defensie een vergunning aanvragen.
     

Deel Deze Pagina