Regelgeving commerciële vluchten RPAS (luchtfotografie en -video) ???

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door Floor_S, 10 mei 2013.

  1. Skytek

    Skytek

    Lid geworden:
    11 mei 2013
    Berichten:
    56
    Weet iemand waar je een door IL&T goedgekeurd operations manual kan inzien?
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2015
  2. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Kan inzien?
    Je bent bij mij op kantoor welkom. Ik schrijf ze
     
  3. Skytek

    Skytek

    Lid geworden:
    11 mei 2013
    Berichten:
    56
    Bedankt voor je aanbod Norbert. Ik ben al twee jaar bezig met OM te schrijven. Eurousc keurt het goed maar Il&t wil steeds nieuwe gegevens erbij. Ik wacht het nog even af want mn OM ligt nu ter goedkeuring bij Il&t. Als het weer niet voldoende is moet ik echt langskomen. Verder heb ik alles voor elkaar behalve OM. Ik wil nu, na twee jaar toch eindelijk die bedrijfsontheffing hebben. Als het zover is laat ik het je weten. Alvast bedankt.
     
  4. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    @Skytek , Als je nu nog een bedrijfsontheffing wilt hebben is een goedgekeurd OM niet voldoende... Miv 1 Juli a.s. bestaat de Bedrijfsontheffing niet meer en zal ILT deze ook niet meer afgeven. Even ter verduidelijking:

    Als je VOOR 1 Juli een bedrijfsontheffing wilt dien je aan deze voorwaarden te voldoen:
    1. Positief afgeronde theorieopleiding (BNUC-S) bij het NLR of EuroUSC
    2. Goedgekeurd Operations Manual (NLR, EuroUSC en ILT)
    3. Positief IDCA advies mbt de UAS
    4. Positief afgerond (Crew) Flight Exam (Dit kan komende woensdag en donderdag via mijn bedrijf! Wij hebben een veld, de benodigde beschikking etc... deze hoef je dus NIET meer te regelen!)
    5. Positief afgerond Plus Klas Examen (NLR €585,- of EuroUSC €350,-. Hiermee vervalt de Projectontheffingsaanvraag procedure)
    Vanuit mijn bedrijf is er ism Droneland, EuroUSC en ILT de mogelijkheid punt 2 t/m 5 te doorlopen. Het is wel heel kort dag en onderschat niet wat er dan nog gedaan moet worden! IDCA & Flight Exam kan indien noodzakelijk deze week (Woensdag of Donderdag), de Plus Klas staat nog voor morgen de 23e en de 30e bij EuroUSC dus ook dat zou in theorie nog kunnen.
    Indien aan 1 van de 5 genoemde punten niet voldaan is val je automatisch binnen de regeling zoals deze vanaf 1 Juli gaat gelden.

    Meer info....
    PM of mail mij maar info@drones4experts.nl
     
  5. Skytek

    Skytek

    Lid geworden:
    11 mei 2013
    Berichten:
    56
    del
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2015
  6. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
  7. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
  8. N0EL

    N0EL

    Lid geworden:
    5 jan 2014
    Berichten:
    404
    Locatie:
    Flevoland
    33 proposals....
     
  9. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Yep 33 proposals... Valt eigenlijk wel mee dus. Zeker als we er vanuit gaan dat het een compleet 'nieuw' gebied is in de luchtvaart. Als je dan de regelgeving maar op 33 verbeterpunten hoeft aan te passen (binnen geheel EU) dan blijkt de kwaliteit van het huidig beleid nog niet eens zo slecht ;-)
     
  10. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    De huidige tarieven voor Opleiding & Certificeren op een rijtje:

    Theorie (RPA-L): €1700,-
    Operationeel Handboek: €1500,-
    Keuring Operationeel Handboek: €850,-
    Keuring RPAS: €2200,- (Schatting)
    Praktijk opleiding: €3000,- tot €4000,- (Schatting)
    LAPL Medical: €150,-
    RPA-L aanvraag ILT: €116,-
    S-BVL aanvraag ILT: €116,-
    ROC aanvraag ILT: 1856,-

    De tarieven zijn gebaseerd op de NLR & ILT website.
    Op korte termijn kan er bij meerdere instanties opgeleid worden. Zelf zal ik 1 van de erkende instructeurs worden (niet bij NLR).

    Zodra ik meer 'getallen' heb van andere partijen zal ik ook die hier melden.
    Safe flying!

    Groet Norbert
     
  11. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Dat zijn best serieuze bedragen Norbert. Zijn ze in jouw ogen te rechtvaardigen?
     
  12. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    @Burp In relatie tot hoe de NL CAA het positioneert is dit te rechtvaardigen. Nog sterker, dan vallen de bedragen nog reuze mee.
    We moeten Commercieel RPAS gebruik niet zien (of benaderen) vanuit de modelbouw gedachte. De gehele branche ontwikkeld zicht tot een serieuze dienst wat weinig tot niets meer van doen heeft met modelbouw. Benader je het vanuit de luchtvaartgedachte is het plots een geheel ander iets...
     
  13. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Dat is ook weer zo
     
  14. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Vergelijk het met zzp timmerman (o.i.d.) worden. Voor dat bedrag heb je net een tweedehands bedrijfsbus. Ik word altijd een beetje moe van hobbyisten die klagen dat het te duur is om met de professionals mee te mogen doen. Je kunt de bedragen die in die twee werelden omgaan niet met elkaar vergelijken.
     
    BlikvanBoven vindt dit leuk.
  15. Pietje Phantom

    Pietje Phantom

    Lid geworden:
    19 okt 2013
    Berichten:
    2
    Daar heb je bijna een PPL voor,......
    Kan aan mij liggen maar ik vind het bedrag dat NLR voor praktijk opleiding rekent niet van deze wereld.
    En een IDCA voor een fabrieksmatige machine als phantom of een inspire ook niet echt reeel, vooral omdat er meer onheil is te verwachten van een eventuele sofware update met een bug dan hardware fouten.
    Wat je zegt Norbert het wordt heel erg vanuit de luchtvaart gedachte benaderd, iets te veel als je het mij vraagt.
    Ik kan mij vergissen maar ik heb het idee dat er in Duitsland en Engeland iets reeler mee omgegaan word dan hier.
    Door dit soort hoge bedragen werk je naar mijn idee juist illegaal vliegen in de hand en dat komt de veiligheid niet ten goede terwijl dit juist de bedoeling zou moeten zijn van opleiding en keuring.
    Ook gaat Nederland de boot missen qua innovatie, tegen de tijd dat er een Europees brede EASA wetgeving van kracht is lopen wij hier flink achter.
     
  16. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    @Pietje Phantom Een PPL voor 3 a 4000 euro? Waar?
    Een PPL kost gemiddeld €12000,- Je kunt dat niet 1 op 1 vergelijken met bovenstaande opsomming. Het betreft hier een RPA-L + ROC + Keuring van je toestel... Je wordt hier dus een luchtvaartbedrijf incl piloot en een geregistreerde kist. Dat is net wat meer dan alleen een PPL ;-)
     
  17. Pietje Phantom

    Pietje Phantom

    Lid geworden:
    19 okt 2013
    Berichten:
    2
    Hoi Norbert die PPL was inderdaad een opsomming, dan blijft 3000 tot 4000 euro voor een praktijk opleiding van drie dagdelen buitenproportioneel,
    En die IDCA voor een fabrieksmachine wat vind je daar van, een typecertificering zou toch genoeg moeten zijn?
     
  18. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    3 dagdelen?
    Waar baseer je dat op? De genoemde marge van €3000 tot €4000 is gebaseerd op kennis en ervaring. Hoe beter de Piloot het toestel beheerst en hoe beter de Piloot een Risico Analyse en Operationeel plan kan maken, hoe minder hij investeert in de praktijkopleiding. Nog sterker, in theorie kun je alleen je examen doen. Maar ja... of je dan slaagt.

    Vwb de IDCA.
    Ik vraag mij af of 'men' begrijpt wat de waarde hiervan is. Het betreft, net zoals je Ops Manual, een juridisch document. In 1 zin samengevat: "Als je RPAS crashed op basis van een falende vliegeigenschap terwijl hij een positief IDCA advies ontvangen heeft is de keurende instantie aansprakelijk." Dat een dergelijke keuring een investering kent is dan ook niet onwaarschijnlijk.
    En wat versta je onder een typecertificering? Als je alleen al kijkt hoeveel verschillende versies van de Inspire door DJI zijn uitgebracht (ze 'merken' ze met model A, model B etc...) dan kun je je afvragen of een typecertificering haalbaar kan zijn.

    Kortom,
    er is nog een hoop te doen ;-)
     
  19. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
  20. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    ai...
    de versoepeling van de wetgeving op basis van gewichtsklasse lijkt verder weg dan ooit. EASA heeft maar liefst 3500 reacties ontvangen op het voorstel binnen de EU. De deadline zoals door EASA gesteld kan daardoor niet gehaald worden...

     

Deel Deze Pagina