Regelgeving modelvliegen 31 december 2020

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Peter Den, 24 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Ik heb al meerdere malen op dit forum mijn bijdrage geleverd over de aanstaande regelgeving modelvliegen.

    Wenu, de invoering van een nieuwe regeling (Europees) is nu vastgesteld op 31 december 2020.
    Ik was uitgenodigd voor een voorlichtingsvergadering maar ik zag een video vergadering voor mijzelf helaas niet zitten.

    Ik ben in afwachting of iemand uit het cirquit mij en ons alsnog wil voorlichten.en hoop op een inbreng van de anderen op dit forum.
    Mocht iemand al getraceerd hebben waar te vinden is wat momenteel de stand van zaken is zou het fijn zijn als dat hier op het forum terecht komt.

    Het schijnt wel dat, eindelijk, de regelgeving zijn definitieve vorm heeft gekregen.
    Echter, ik ben er totaal niet gerust op.


    Opmerkelijk is echter ook het volgende van de Zwitserse Aeroclub wat onder mijn aandacht is gekomen:
    https://www.aeroclub.ch/die-modellflieger-des-smv-begruessen-klares-bekenntnis-zum-schweizer-recht/

    Hiemee stelt Zwitserland zich buiten de EASA EU regeling en onderscheid regelgeving voor ''Drones'' van modelvliegtuigen.
    In voorgaande gesprekken met onze regelgever en ook veel op dit forum geuit is dat het mogelijk moet zijn om de regelgeving te delen in een regelement voor modelvliegtuigen en drones.
    Hier was men van begin af aan mordicus tegen maar had nog steeds, naar mijn bescheiden mening, ons heel wat ellende kunnen besparen.

    Ik hoop dat we zo spoedig mogelijk meer te weten komen.
     
    Helikapoter en MicropropSport vinden dit leuk.
  2. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
  3. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Ah, dus modelvliegers mogen op een drone site kijken waar zij aan toe zijn ?
     
    jve vindt dit leuk.
  5. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Je hoeft niet te kijken, maar dit draadje gaat over regelgeving en informatie omtrent en ik moest aan deze site denken. Als je een betere suggestie hebt, be my guest. Alle info is welkom. Toch?

    Grt Helixer
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2020
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als modelvlieger kijk ik op de website van de knvvl, dat is de zogenaamde belangenvereniging voor modelvliegers in Nederland.
    Drones zijn de grootste vijand van de klassieke modelvlieger, die hebben dit alles veroorzaakt.

    GJ
     
    EvanderH vindt dit leuk.
  7. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Ja ik kan die discussies hier op het forum. Die eeuwige strijd tussen de multikopter vlieger en de ware modelbouwer. Strikt genomen heb je(jullie) natuurlijk gelijk, maar het heeft ook te maken dat we nu eenmaal in een tijd zitten waarom dit alles mogelijk is en binnen handbereik voor iedereen. Het is ook een tijdgeest waarom de dingen zijn hoe ze zijn. Verder ruzie maken heeft geen enkele zin meer . We zitten nu eenmaal met een voldongen feit. Daar moeten we mee dealen. Ik heb ook een hekel aan die cowboy's, maar ik heb ook verschillende drones in huis. Zeg het maar, ben ik nu ook een van de bad goys?

    Overigens heet dit forum modelbouwforum. Als het alleen om modelbouw zou gaan zou dit een heel klein forum zijn of zijn geworden, plus dat dan de regelgeving niet had hoeven komen. Maar de feiten liggen nu eenmaal anders. Het is 2020.

    Grt Helixer
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mijn zus stuurt me net een berichtje, ze liep met de hond in het park en ze kreeg een drone op haar hoofd.
    Dat soort figuren heeft het dus verpest voor de klassieke modelvlieger.
    Ik had ook een multicopter, gewoon voor de techniek maar ik dacht wel na waar ik er mee ging vliegen, zelfde als dat ik nadenk waar ik met mijn modelvliegtuig ga vliegen.
    De multicopters zijn veel te makkelijk te besturen, elke gek kan het, het heeft niets met modelvliegen te maken maar valt voor de overheid wel in dezelfde klasse.
    Als het gescheiden zou zijn dan zou het beter zijn.
    Dan kan je multicopters verbieden en kunnen de modelvliegers weer gewoon doen wat ze jaren zonder overlast te veroorzaken gedaan hebben.

    GJ
     
    trebor siuhyn vindt dit leuk.
  9. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Ik ben het helemaal met je eens, maar we zitten nu eenmaal met het feit dat de zaken anders liggen. Alles heeft ook te maken met de makkelijke toegankelijkheid van diverse vlieg attributen. Alles kost nu een appel en een ei. In de jaren zeventig koste pak hem beet een servo een godsvermogen. Daarom was het alleen maar toegankelijk voor mensen die of toch al geld genoeg hadden of voor de echte nieuwsgierige hobbyist. En een hobby mag wat geld kosten. Alles is nu anno 2020 anders. Nou ja, ik ga er gewoon iets anders mee om. Mijn broer is ook nog een ouderwetse hobbyist die zelf zijn vliegtuigen bouwt en niets moet hebben van dat schuimspul. Ik heb dezelfde gesprekken met hem. Gelukkig zit hij op een vliegclub en daar liggen de zaken net iets anders dan voor mij als wildvlieger. Vooral die vlieghoogte nekt de mensen met grote zwevers zover ik het begrijp. Dat het wildvliegen in zijn algemeen wordt aangepakt is in mijn ogen alleen maar prima.

    Helixer
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik neem aan dat zij meteen een staatslot heeft gekocht ?
     
  11. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Sorry, maar ik vind dit soort uitlatingen thuishoren op een "plat" platform als een facebook, twitter en andere shit. Niet hier op een forum waar we lekker over onze hobby kunnen beppen. Ik hoop ook dat de moderators deze berichten zullen gaan verwijderen.
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  12. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Ik stop niets weg, maar ik vind diverse opmerkingen ongenuanceerd.
     
  13. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Wat ik bedoel is dat deze discussie niet bepaald de sfeer uitstraalt wat betreft de titel van dit draadje, namelijk:

    Regelgeving modelvliegen 31 december 2020




     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wat ik me afvraag, Amazon en andere bedrijven willen pakketjes met drones gaan bezorgen..
    Nou kan het een foute gedachte van mij zijn maar zullen die een soort lobby hebben die ervoor zorgt dat er regels komen en...
    Als je pakjes wilt bezorgen met drones moet je toch echt dichterbij dan 150 meter van gebouwtjes en mensjes komen.
    Hoe zou dat dan geregeld worden?
    Is het dan ineens een cruciale vorm van dienstverlening die zich niet aan de regels hoeft te houden?
    Ja, het is ver in de toekomst kijken maar daar lag ik vanncht gewoon aan te denken, hoe ze dat dan willen doen.
    Omdat ik dacht, misschien was het een bezorgdrone die op mijn zus neerstortte, het was een witte plank met 4 propellers.
    Misschien de drugslijn die al drones gebruikt?

    Hoe kom je bijvoorbeeld zonder over gebouwen en mensen te vliegen in het centrum van de stad?
    Zomaar even een hersenspinsel.

    GJ
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Of het zo is, weet ik niet, maar het zou me absoluut niet verbazen...
     
  16. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ik zie dat leveren per drone zo 1,2,3 nog niet gebeuren.
    Dan komt zo'n drone dus aanvliegen, zeg zo rond de Johan Huizinga laan (Amsterdam, sloten) waar van alles zit waar pakjes kunnen worden bezorgt.
    Hoe groot is de kans dat het pakje in de handen van de besteller zal belanden?
    Hoe groot is de kans dat de drone überhaupt de kans krijgt om nog terug te vliegen? . :rolleyes:

    Als het al goed zou gaan, lijkt me ook erg arbeidsintensief; steeds zo'n drone voorzien van een nieuwe accu, nieuw pakje, nieuw adres met bijbehorend vliegplan.
    Effectiever lijkt me om gewoon de pakjes in een busje te stoppen en ter plaatse af te leveren.

    Zelfs hier in het buitengebied wordt er dagelijks afgeleverd.
    De laatste tijd gaat dat zonder problemen en zelfs erg efficiënt.
    Als we de bezorger zien/horen aankomen nemen we het pakje in ontvangst en anders wordt het ergens in- of rondom het huis gedeponeerd ook als we gewoon thuis zijn. :yes:
    UPS kwam (doordeweeks) nog wel eens een paar keer aan de deur voor een pakketje waarvoor betaald moest worden, dan deden we het geld gewoon in een enveloppe en plakte die met een bedankbriefje op de deur.
    Zo fijn om niet een grote stad te hoeven wonen. :)
     
  17. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Citaat;
    Certified categorie

    De EU regelgeving voorziet tot slot ook nog in een categorie voor dronevluchten met een zeer hoog risico. Denk aan drones die pakketjes of zelfs personen vervoeren. Dergelijke operaties komen terecht in de Certified categorie. De eisen die aan bedrijven gesteld worden die in deze categorie actief willen worden zijn zeer streng, te vergelijken met de eisen aan bemande luchtvaart.

    Specific categorie
    Voor dronevluchten die niet passen binnen de beperkingen van de Open categorie is er de Specific categorie. Denk aan vluchten buiten het zicht (BVLOS), met drones die zwaarder zijn dan 25 kg, als je hoger wilt vliegen dan 120 meter, in zones met beperkingen voor vliegers in de Open categorie of voor operaties in de bebouwde kom nabij mensen of met drones van meer dan 4 kg.

    Drone-operators die In deze categorie willen opereren zullen moeten kunnen aantonen dat ze hun specifieke type operaties veilig kunnen uitvoeren op basis van opleidingen, (standaard)procedures en risicoanalyses. De uitkomsten van deze risicoanalyses schrijven vervolgens voor welke mitigerende maatregelen moeten worden genomen om de betreffende vluchten veilig uit te kunnen voeren.

    De meeste organisaties die momenteel onder een volledig ROC vliegen zullen naar het zich laat aanzien gaan vliegen in de Specific categorie. Hun huidige operationele handboeken, opleidingen, eventuele standaardscenario’s en toestelkeuringen volstaan in veel gevallen als mitigerende maatregelen zoals die vereist worden in de Specific categorie.
    (einde citaat)

    ____________________________________________________
    Voor zover als het waard is. De topicstarter wil dit draadje sluiten.


    Grt Helixer
     
  18. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Ik ga natuurlijk de online cursus volgens, iemand een idee hoe en waar en hoe duur? Zijn er uberhaupt keuzemogelijkheden of ben je gebonden aan de knvvl?

    Daarnaast vind ik het een fijne uitdaging toestellen te bouwen die beneden de 250 gram wegen(die vallen namelijk buiten de regelgeving). Met dat schuimspul en depron kan je een hoop doen. Elektronica wordt steeds lichter en de lipo's zullen ook vervangen gaan worden voor veel lichter spul. We leven immers in 2020. Op een veld 1km bij mij huis vandaan zo groot als een voetbalveld kan ik dan helemaal los gaan, of eigenlijk doe ik dat al.

    Mijn laatste bouwsel. Een commuter van ietsje pietsje meer dan 250 gram (spanwijdte 82cm).
    [​IMG]

    Ik zie de toekomst rooskleurig tegemoet.

    Helixer
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2020
  19. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Misschien was ik niet duidelijk:
    Als je mijn post goed leest zie je dat ik het heb over toestellen die beneden de 250 gram wegen. Waarom zeg ik dat? Omdat je beneden de 250 gram geen certificaat hoeft te hebben en je toestel ook niet hoeft aan te melden. Je valt dan buiten de regels. Dus past die post prima in de lijn van deze topic.

    Citaat:
    Je moet jezelf registreren als dronepiloot als je vliegt met een drone die meer weegt dan 250 gram of als deze voorzien is van een camera waarmee je opnamen kunt maken (de drone zelf hoeft niet geregistreerd te worden);
    Na 1 januari 2023 vallen alle drones die geen C0 t/m C4 CE label in deze categorie (uitgezonderd drones <250 gram.
    (einde citaat)

    Helixer
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2020
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een kwestie van tijd voordat drones onder 250 gram ook verboden gaan worden.
    In theorie kan je nu al een drone maken de onder 250 gram weegt die vliegt op waypoints en een camera aan boord heeft.
    Er hoeven maar een paar incidenten te zijn en de regelgeving wordt gewoon aangepast, zal dan wel om privacy gaan, doet het altijd goed.
    En als mijnheer Bezos van Amazon in Europa nog wat groter wordt dan douwt ie gewoon wat geld naar wat ambtenaren om de regels te veranderen dat alle luchtverkeer onder de 200 meter stilgelegd word zodat zijn bezorgrobots vrij spel hebben.

    En wat drugs bezorgen betreft, ik ben in Amsterdam al door mijn buurman benaderd (20+ jaar cel) of ik een jet kon bouwen die van Noord Afrika naar Spanje kon vliegen met een paar kilo aan boord..
    Hij had er behoorlijk wat geld voor over maar ik ben met mijn radiopiraat ook nooit ingegaan op het vele geld wat coffeeshops boden, ik ben tegen drugs.
    Maar er zullen best wel modelbouwers zijn die het kunnen en doen.

    GJ
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina