Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 30 aug 2020.

  1. hobbyist

    hobbyist Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    3.908
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja het is zeker off topic BTW op goederen, betaal je in het land van binnenkomst, Luxemburg is momenteel maar 17%
     
  2. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.190
    Locatie:
    Zeewolde, RemoteJets.com / Modelbouwsticker.nl
    Geef eerlijk toe, heb niet alle posts gelezen want jullie zijn zo snel met posten dat dat niet bij te houden is.

    Maar hoe zit dat met de buurlanden? Qua kosten etc.
    Ben namelijk ook lid van de DMFV ('ook' jammer genoeg omdat het KNVvL lidmaatschap door de clubs waar op ik vlieg een must is) maar hun sturen gewoon je gegevens door naar de Luftfahrt-Bundesamt en krijg dan van hun een electronisch identificatiemummer als het goed is.

    Daar het een 'Europese' regelgeving is is dit dus ook geldig in Nederland en hoef ik me hier niet aan te melden voor een identificatie nummer lijkt mij.

    Iemand hier meer inzicht in?
     
  3. hobbyist

    hobbyist Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    3.908
    Locatie:
    Noord Brabant
    Wat ik in de EU regelgeving hierover terug kan vinden is toch iets om je zorgen over te maken.

    Artikel 16
    3.In de in lid 1 bedoelde vergunning wordt vermeld onder welke voorwaarden vluchtuitvoeringen in het kader van modelluchtvaartuigclubs of -verenigingen mogen worden verricht; deze vergunning is alleen geldig op het grondgebied van de lidstaat die ze heeft afgegeven.


    En bij het zelf registeren, artikel 14
    6.UAS-exploitanten moeten zichzelf registreren in de lidstaat waar zij hun verblijfplaats hebben, voor natuurlijke personen, of waar zij hun hoofdvestiging hebben, voor rechtspersonen, en moeten ervoor zorgen dat hun registratiegegevens correct zijn. Een UAS-exploitant kan niet worden geregistreerd in meer dan één lidstaat tegelijk.

    M.a.w. als je een Duitse registratie hebt via de DMFV en je verblijfplaats is Nederland dan zul je om legaal te mogen modelvliegen in Nederland de Duitse registratie ongedaan moeten maken om je vervolgens in Nederland te registeren.
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2020
  4. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.190
    Locatie:
    Zeewolde, RemoteJets.com / Modelbouwsticker.nl
    Haha, waarom verbaasd me dat niet met de 'Europese' regelgeving, zoals net bij ons op het werk is er niets 'Europees' aan :D
     
    gpman en Cnn vinden dit leuk.
  5. Peter Den

    Peter Den The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.470
    Locatie:
    Voorburg
    Doen!
    Je betoog is uitstekend.
     
    alm vindt dit leuk.
  6. Peter Den

    Peter Den The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.470
    Locatie:
    Voorburg
    Ja
    Die zijn zeker niet CE evenals scratch built.
     
  7. bones7

    bones7

    Lid geworden:
    13 feb 2016
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Kranenburg
    Als het goed is heb jij een mail gehad van de DMFV. Er staat duidelijk in dat er voor leden geen verdere kosten zullen ontstaan.
    Het is geldig in de EU, dus ook in Nederland.
    Het enigste wat ik niet weet is , of men nieuwe plaatjes moet regelen ... Tot nu toe is het een naamplaatje met adres en telefoonnummer erop ....
     
  8. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    754
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Nog iets dat opvalt: het is/wordt verboden om met een onbemand toestel te vliegen binnen een CTR (Artikel 7). Er staat niet bij of door middel van een convenant nog uitzondering mogelijk is voor modelvliegclubs die zich binnen een CTR bevinden. Zou dit niet meer mogelijk zijn onder de nieuwe regelgeving dan betekent dat het einde van een aantal clubs in Nederland omdat het vinden van een alternatieve vlieglocatie niet eenvoudig is. Zeker ook omdat een CTR over het algemeen een zeer groot gebied omvat, kijk maar op de kaarten van Nederland... Dit is dus ook een aandachtspunt voor clubs die zich binnen een CTR bevinden!
     
  9. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    754
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Ik vul mezelf nog wat aan met info die ik gelezen heb in het hieronder aangehaalde EU document.

    In het document "EU regeling CELEX 32019R0947 NL TXT" https://internetconsultatie.nl/regeling_onbemande_luchtvaartuigen/document/6321 (de Europese regeling) staat die 20 kg nergens vermeld, daarin heeft men het over 25 kg. Het lijkt een extra verzinsel te zijn van onze eigen overheid... Dus dat is juist iets om onder de aandacht te brengen!

    In het hierboven aangehaalde document van de EU staat:
    (27) Modelluchtvaartuigen worden als UAS beschouwd, maar gezien het goede veiligheidsniveau van vluchten met modelluchtvaartuigen in clubs en verenigingen moet een naadloze overgang van de verschillende nationale systemen naar het nieuwe regelgevingskader van de Unie mogelijk zijn, zodat de clubs en verenigingen van modelluchtvaartuigen hun activiteiten kunnen voortzetten, daarbij ook rekening houdende met de bestaande goede praktijken in de lidstaten.
    (28) Gezien het goede veiligheidsniveau van luchtvaartuigen in klasse C4, zoals bepaald in de bijlage bij deze verordening, moeten risicoarme vluchtuitvoeringen met deze luchtvaartuigen worden toegestaan in de categorie "open". Dergelijke luchtvaartuigen, die vaak door exploitanten van modelluchtvaartuigen worden gebruikt, zijn relatief eenvoudig in vergelijking met andere klassen van onbemande luchtvaartuigen en moeten derhalve niet aan onevenredige technische eisen worden onderworpen.


    Ook dit is volgens de EU regelgeving gewoon mogelijk, al geldt dan dat dit alleen in de lidstaat zelf geldt en niet voor andere lidstaten.

    In de EU regelgeving heeft men het wel over 150 meter afstand tot bepaalde zones:
    2) ze worden verricht op een veilige horizontale afstand van minstens 150 meter van woon-, handels-, industrie- of recreatiezones;

    Maar er staat dus niets in over 150 meter afstand tot wegen e.d. Wederom een verzwaring van de EU regels door onze overheid... Men wil weer het beste jongetje van de klas zijn... :mad:

    Wie nog wil reageren, dit staat op de internetconsultatie site:
    U kunt tot en met 20 november 2020 via deze website reageren op deze regeling en de toelichting.
    U wordt met name verzocht om op de voorstellen in Hoofdstuk 2 (luchtverkeersregels) en Hoofdstuk 3 (inschrijvingen register) te reageren.


    Wellicht dat eerdere reacties anderen er ook toe kunnen brengen nog te reageren, dat kan dus tot en met morgen! ;)
     
    Cnn vindt dit leuk.
  10. TC01

    TC01 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.811
    Als ik dit allemaal zo lees is dit alleen maar ten nadele van de serieuze model/drone vlieger, al dan niet clubgebonden.

    De hooligan die zijn spullen in verwegistan koopt, of de kindjes die een drone van de Sint of kerstman krijgen worden niet bereikt hierdoor en die zijn nu juist het probleem.

    Er moet dus een goede voorlichting gaan komen op tv en alle media andewrs heeft het geen zin.
     
  11. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.493
    Locatie:
    Velserbroek
    e.e.a. komt inderdaad een beetje over als het controleren op snelheid met de auto.

    de mensen die braaf 100 rijden en af en toe die 105 hebben een prent...

    de Asso's die met 80 door een 50 woonwijk rijden worden niet gepakt,....
     
  12. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    2.509
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Kan iemand mij vertellen wat het voordeel is van een clubregistratie bij de RDW?
    Immers, het volgende wordt in een noot aangehaald:

    Voor zover wij begrepen hebben, geldt het exploitantennummer van de club alleen, als dat ook in clubverband gebruikt wordt. Ook als dat buiten het eigen veld is, bijvoorbeeld bij een andere club in clubverband. Geadviseerd wordt niet toe te staan dat clubleden dit nummer gebruiken als ze buiten clubverband willen wildvliegen. Willen leden wildvliegen buiten clubverband, dan moeten ze zelf een individueel exploitantennummer aanvragen. Als houder van een exploitantennummer kan de club aansprakelijk worden gesteld en verantwoordelijk worden gehouden voor niet toegestane activiteiten buiten het veld door haar leden en dat lijkt ons in het belang van een club niet raadzaam.
     
  13. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    1.067
    Locatie:
    Emmen
    Kosten gedeeld door het aantal leden vermoedelijk
     
  14. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.190
    Locatie:
    Zeewolde, RemoteJets.com / Modelbouwsticker.nl
    Denk alleen niet dat clubs hier op zitten te wachten.......
     
    Dopieman vindt dit leuk.
  15. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    1.067
    Locatie:
    Emmen
    Nee, denk jij als persoon zijnde ook niet. Waarschijnlijk moet je alsnog een persoonlijk nummer aanvragen wil je ergens anders gaan vliegen.

    Gisteren een setje accu's verkocht aan iemand. Die gasten vliegen met hun clubje 30km fpv. Het kon hun weinig schelen hoe en wat. Het is hier erg uitgestrekt. Ruimte zat.

    Dat is ook zo, dat gaat ook de praktijk worden
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2020
  16. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    2.509
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Tot ze gepakt worden, maar dan is het huillie, huillie.
     
  17. TC01

    TC01 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.811
    en dat soort klootzakken zijn nu net de oorzaak van dit gehele gebeuren. Deze gasten mogen van mij dirct aangegeven worden en gepakt worden. Opruimen die hap...........
     
    toostbeek vindt dit leuk.
  18. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    1.067
    Locatie:
    Emmen
    Klopt. Alleen dat ga je niet tegenhouden. Ze bestellen alles al uit china dus dat boeit ze niet. Originele Software van rtf drones worden gekraakt zodat ze op Amerikaanse software vliegen, zo kunnen ze 4km ver vliegen.

    Het was een aardige man. Hij gaat me ook een beetje op weg helpen met fpv. Nu wil ik gewoon op het veld vliegen maar dat terzijde.

    Lang verhaal kort maken het gaat niet helpen vrees ik.

    Behalve dat wij er hinder van ondervinden
     
  19. TC01

    TC01 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.811
    omdat zij jou gaan helpen met FRPV vliegen keur je het nog goed ook. je stelt dus ook je eigen belang boven het groepsbelang.

    een zeer kwalijke zaak......................... Sorry, maar dat is mijn mening, jij behoort voor mij nu ook tot die groep klootzakken.
     
  20. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    1.067
    Locatie:
    Emmen


    Nou nou nou. Frustratie level is hoog merk ik wel, je slaat de plank behoorlijk mis!

    Wij, als in klassieke modelvliegers ondervinden daar hinder van. Neem tenminste aan dat we hier een wij vorm kunnen spreken. Aangezien we in het algemeen het zelfde doel voor ogen hebben

    Nieuwe regels etc, waar de fpv/wildvliegers geen acht op slaan.

    Nogmaals. Wij( klassieke modelbouw) ondervinden er hinder van. Zij( als in fpv wildvliegers) boeit het niet want ze volgen de regelgeving nu al niet dus straks ook niet, CE keurmerken helpt ook geen fuck want het komt uit China,

    conclussie: Het helpt niks. Alleen maar hinder voor mensen die zich wel aan de regels willen houden

    Dat hij me gaat helpen met fpv vliegen. Setup etc staat los van de regelgeving. Heeft ook niks te maken met het feit of ik ergens wel of niet achter sta.
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2020
    ko v d heuvel vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina