Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 30 aug 2020.

  1. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Deze al gezien?
     
    Helikapoter en Cnn vinden dit leuk.
  2. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
  3. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
  4. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik kijk nu 2 jaar + 1 maand in de toekomst.

    Fladdertjes onder de 250 gram en die niet al te snel kunnen vliegen, daar is geen registratie voor nodig.
    Dat is ook van toepassing voor kleine multirotor dingetjes, zolang er op beide soorten geen camera zit.

    bevind zich wel een camera op een fladder of drone, dan is er wel een piloten registratie nodig.

    Voor dit speelgoed spul is helemaal geen registratie nodig.
    010.JPG




    Er zijn 2 soorten drone's, die met en die zonder serie nummer.
    Straks, dus in de toekomst, mag je met een drone zonder serie nummer.
    Het klassieke modelvliegtuig,
    En dat zijn al dit soort exemplaren, vanaf 0 gram tot zo'n 25 kg.
    38888.jpg
    Alleen vliegen in modelvliegzones.

    Hieronder een schermafdrukje van heel veel van die zones, de blauwe hokjes, bron https://www.ma-db.com/index.php
    modelvliegveldjes.JPG

    De andere categorie die met een serie nummer, dat zijn dit soort exemplaren, hoewel deze al te oud is.
    dit soort dingen.JPG

    Die mogen alleen buiten de gekleurde vlakken vliegen.
    gekleurde vlakken.JPG


    Ik ben heel benieuwd hoe dat straks gaat op de modelvliegvelden.
    Bij de KNVL en Federatie aangesloten clubs, (velden), mag je pas zelfstandig modelvliegen als je met goed gevolg een heli of vleugelvliegtuig zonder elektronische hulpmiddelen (stabilisatie) beproeving hebt volbracht.
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2020
  5. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Die zonder serie nmr zijn dan onder de 250 gram toch?
     
  6. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    En hoe komt iemand dan aan die juiste papieren binnen een redelijk termijn als dit al ingaat per 01-01-2021? ;)

    De overheid zou maar opeens met een wetgeving komen dat elke bestuurder van een voertuig opnieuw theorie examen moet doen en dit pas kan per 01-01-2021.
    Moet je kijken wat er dan gebeurd en hoeveel protest er dan zou ontstaan.
     
  7. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Ja raar he. Je zou toch zeggen dat dat er een redelijke overgangstermijn zou moeten komen. Misschien horen we daar wat over. Ik kan in ieder geval in december mijn examen halen, want ze beloven dat ik de cursus medio december kan gaan doen. Maar inderdaad, erg kort dag allemaal.
     
  8. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Goed lezen wat ik je heb doorgestuurd. Tot 250 gram kan je gewoon je gang gaan zonder je zelf te registreren, maar als er een camera onder hangt moet je jezelf wel registreren.
     
  9. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Dat is koffiedik kijken, daar hebben we nu niets aan. Ik hoop en verwacht dat je geen gelijk gaat krijgen. Bovendien i.p.v zwartkijken kan je ook in het verweer komen. En dan niet hier op het forum, dat heeft geen enkele zin, maar verenig je. Ik zal je eerste lid zijn.
     
  10. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Dan doe ik dat lekker op vakantie op toegestane plekken ;)
     
  11. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Dat kaartje met die blauwe kruisjes zijn plekken waar modelbouw clubs zitten. Daar zullen de regels altijd wat anders zijn. Prima dat, als je daar gaat vliegen, je een brevet of wat er voor doorgaat, moet halen.
     
  12. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Dat is koffiedik kijken, daar hebben we nu niets aan. Ik hoop en verwacht dat je geen gelijk gaat krijgen. Bovendien i.p.v zwartkijken kan je ook in het verweer komen. En dan niet hier op het forum, dat heeft geen enkele zin, maar verenig je. Ik zal je eerste lid zijn.

    Trouwens, dat kaartje met die blauwe kruisjes zijn plekken waar modelbouw clubs zitten. Daar zullen de regels altijd wat anders zijn. Prima dat, als je daar gaat vliegen, je een brevet of wat er voor doorgaat, moet halen.

    Jouw bovenstaande post zit een hoop werk in, maar dit https://www.dronewatch.nl/2020/01/1...e-subcategorie-kom-je-op-1-juli-2020-terecht/ is toch wat duidelijker. Wel leuk dat je mijn zelfbouwsel hebt gebruikt als voorbeeld.:thumbsup: Die gaat trouwens nu nog veel harder, nu ik er een grotere motor op heb gezet.:yes:
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2020
  13. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ik begrijp ook niet welk gebied er nou verder ingeperkt wordt voor wildvliegen. Bij mijn weten mag je nu al niet boven 120m vliegen als je niet op een modelvliegveld bent. Heb ik dat mis?

    Ik heb ook nergens gelezen dat er meer gebieden dicht gaan. Volgens de befaamde drone kaart mag je nu ook al niet nabij vliegvelden vliegen.

    Mis ik iets?
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  14. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Nee, je mist helemaal niets, zolang je maar niet gaat speculeren. Hobbyist heeft gewoon een negatief uitgangspunt, gestaafd op (nog)niets. Daar komen we niet mee verder.
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2020
  15. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Waar staat dat? Dat is puur speculatie.
     
  16. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik ben al verenigd, al mijn vliegspul valt binnen de open categorie A3.
    En dat spul vliegt eigenlijk alleen maar bij clubs.

    Die blauwe vakjes de clubs dat worden allemaal modelvliegzones.

    Tenminste als die clubs een van de gemeente waar ze zich in bevinden verklaring krijgen van geen bezwaar. Clubs moeten dat wel zelf bij de gemeente aanvragen.

    En ja ik heb gelijk.
     
  17. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Precies, daar zat ik ook aan te denken maar ook om op zijn minst met wat verweer te komen zeker voor de categorie wildvliegers. Eén ding is zeker een klein groepje gaat dit niet veranderen en omdat wij nu al zo verdeeld zijn dan heeft het oprichten van een organisatie die onze belangen gaat behartigen nog heel veel werk te verrichten.

    Dat er regels moeten komen voor de veiligheid dat kan ik ook wel begrijpen, maar door mensen met een hobby nu op hoge kosten te gaan jagen dat zorgt ervoor dat modelvliegen een hobby wordt voor de elite.

    .
     
  18. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Wildvliegen heeft dikwijls een negatieve klank: moet je maar op een klub vliegen.
    Wat ik al meer aangehaald heb: als je alleen kijkt naar je eigen niche in de modelvliegsport en die bezigheden die naar hun aard meer thuis horen op clubs zoals motorvliegen met Calmato's of erger, je geld genoeg hebt en het allemaal niet uitmaakt, je met eigen vervoer binnen redelijke afstand van een club zit waar je je thuis voelt en het een club is die niet onder druk staat om vergunningen kwijt te raken, en je het vertrouwen hebt dat alle obstakels gewoon door je bestuur geregeld worden, kan je je makkelijk permiteren van wildvliegen af te zien of als ongewenst te beschouwen.

    Er zijn echter categorien modelvliegen die zich slecht verhouden met clubvliegen:
    DLG en zweven met een lijn zijn dikwijls niet zo gewenst bij zeer motorgerichte clubs, (zweven in het algemeen soms zelfs ook niet)
    Watervliegen en hellingvliegen zijn gebonden aan lokaties die niet te claimen zijn als clublokatie.

    De clubdichtheid in Nederland is heel laag en er gaan clubs af en niet bij, dankzij bewegingen in ruimtelijke ordening en in het algemeen grote onwelwillendheid van lokale bestuurders en tegenwerking van amateur natuurbeschermers.

    Jonge beginners: moeten voordat ze beginnen
    a) boven de 16 zijn,
    b) zich voor bedragen die overeenkomen met dagen vakken vullen registreren.
    c) beginnen ze met een beetje serieus te nemen beginnersmodel (boven de 250gr) nog eens een test afleggen voor geld voor een weekje vakkenvullen, beter nog, lid worden van een modelvliegclub (contributie), als het een beetje tegenzit ook verplicht lid worden van de KNVvL als de club KNVvL erkend is, vervoer regelen naar die club (als die al binnen hun bereik ligt) en tegen de angst opboxen dat die clubs vol met oude mannen zit die jou wel even in het gareel zullen zetten.
    Dit allemaal voordat je een meter legaal gevlogen hebt.
    Als niemand geinteresseerd is in de toekomst van het klassieke modelvliegen, ja dan slaan mijn betogen nergens meer op, maar hoe zijn jullie zelf begonnen dan?.

    Het gaat om proportie: €200 is voor mij ongeveer de tegenwaarde van 2 a 3 hellingzwevers, of voor een beginner een Easyglider met zender.
    Het is zoiets als een nieuwe tweewieler-belasting omdat ''sommige'' scooterrijders zich misdragen en dus fietsers een extra belasting met een tegenwaarde van 1 a twee fietsen moeten betalen en voortaan een ''bestuurder certificaat'' moeten halen.

    Overigens is de regeling inclusief registratie en examen (bij de overheid) in Frankrijk, tot op heden (voor zover mij bekend) gratis.
    Het is voor onze overheid natuurlijk heel makkelijk om dit even uit te besteden bij de RDW, wat vanzelf kosten inhoud en de cursussen en certificaten aan semi commerciele partijen over te laten.
    Tevens is het vanuit de overheid begrijpelijk dat, als zelfs de koepelorganisatie (met zo zijn eigen motivatie) strak volhoud dat het ''helaas'' onmogelijk is om onderscheid te maken tussen drones en modelvliegtuigen, zich bij een enkelduidige wetgeving te houden, maar wel te makkelijk.
     
    Helikapoter, alm, houtjesplakker en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Peter slaat, wat mij aangaat de spijker op z'n kop. De vliegclub in Huizen heeft voor mij een onaantrekkelijk veld(je) en de club in Zeewolde is voor mij te ver weg. Ik heb wel een auto, maar die is van de zaak en ik rij er niet privé mee. Nou ja, 500km vrij per jaar, dus ik kan wel wat privé rijden. Dus ik ben gebonden aan mijn fietsje(zonder accu) en dat wil ik zo laten, nog gezond ook. Een auto is een dure hobby, ik besteed mijn geld liever aan andere zaken, zoals bijvoorbeeld een "DJI mini2", een stukje wonderbaarlijke techniek. :) Blijft wildvliegen over en misschien, als ik helemaal uitgewerkt ben, ga ik op mijn gemakkie met de fiets naar Zeewolde.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2020
    Peter Den en houtjesplakker vinden dit leuk.
  20. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Dat vooral, als ze ouder worden lijken het azijnpissers te worden. Gelukkig hebben we dat bij onze club niet :friends:. Maar de jeugdleden blijven weg.
    Er zijn zelfs club die FPV-ers mijden (weer die oude mannen?).
    Misschien komen er weer leden naar de club door deze regels. Maar die drone-racers willen toch liever door parkeergarages scheuren (ook leuk) :eek:.
    Wildvliegen wordt zo zeker moeilijker gemaakt. Handhaving zal hier het verschil maken.
     
    helixer vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina