Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 30 aug 2020.

  1. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja jaren geleden zo iets ook meegemaakt bij een audit in het kader van ISO9001.

    Als je weet dat er spelregels zijn en je weet waar ze te vinden zijn, dan is dat al goed genoeg.
     
  2. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja en? Het zijn 2 dingen een certificaat A1/A3 die is persoons-gebonden.
    Net zoals een zwemdiploma.

    De exploitant van de UAS, dat is de eigenaar van het toestelletje.
    Mijn gedachte is.
    In NL hebben we een DigiD, daar kun je mee bij het RDW inloggen en al je voertuig gegevens mee opvragen en ja dat kan nu al.
    Daarmee zul je straks ook een drone operator van jezelf kunnen maken bij de RDW.
    Vervolgens knoop je daar het Ierse A1/A3 registratie nummertje aan vast.
    Of dat van jezelf is of van een ander, dat boeit niet, tis gewoon je eigen verantwoording wie je daar nog meer aan koppelt.

    Het kan zijn dat ze bij het RDW gaan verifiëren of het behaalde A1/A3 certificaat rechtsgeldig is.
    Daarvoor moeten ze toegang hebben in de IAA database.
    23 euri voor een automagisch registratie is wel erg duur, daar moet wat handwerk bij zitten.

    Als ik de QR code scan op mijn DAeC Kenntnisnachweis, en naar die pagina surf, dan zie ik meteen dat het kaartje met mijn naam er op geldig is.
     
  3. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Tuurlijk niet, en wie maakt zich nou nog extra druk zo vlak voor de kerstdagen. :)

    Ik kreeg vandaag trouwens bericht van de loket Informatie Rijksoverheid (en die wist het ook niet), dat mijn vragen door hun niet waren te beantwoorden en ze daarom werden doorgestuurd naar het betreffende ministerie van IenW. :)
     
  4. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    en als je dan nagaat dat je in Nederland moet gaan voor dat papiertje
     
  5. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    het is gewoon geldig en je kunt met het nummer op je certificaat bij de RDW gewoon je je eID aanvragen, wat betreft Duitsland lees de kopie van mijn mail van de DMFV
    De DMFV heeft voor alle leden het nummer KOSTENLOOS aangevraagd en met dit nummer mag je in heel europa vliegen onder de regeling.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  6. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Na 5 jaar en nadat ze de inflatie door hebben gerekend kost het al snel €29,95.
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Aan de voorkant wordt dat niet kenbaar gemaakt.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb vanmiddag even naar de IAA gebeld in Ierland.
    Vaag gedoe... nee dat doen wij niet, dat is afdeling drones en die is er niet.
    Stuurt u maar een mailtje.
    Dus maar weer afwachten

    GJ
     
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Wat een zootje alles bij elkaar. Dit is onverkoopbaar.
    Uitstel tot 1 juli is op zijn plaats.
     
  10. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Waarom bellen als het verhaal duidelijk is; Je kunt je alleen registreren in het land waarin je staat ingeschreven.
    Dus sta je in Nederland ingeschreven dan kun je de registratie alleen maar aanvragen in Nederland bij de RDW
    Ik sta bv in geschreven in Duitsland dus ik kan me alleen maar registreren bij het LAB.
    Voor o.a. Nederland geld de verplichting dat je voor de registratie je een online basis certificaat hebt maar het mooie daarvan is dat je deze
    in elk erkend europees land mag doen. Als je die online training hebt voldaan dan staat er links onder een nummer en met dat nummer kun je bij de RDW
    je registratie aanvragen.

    GJ ben jij in Duitsland lid van de DMFV dan heb jij als het goed is heb je rond 6-11 een mailtje gehad waarin zij jouw op de hoogte brachten dat zij collectief en kostenloos jouw gingen aanmelden bij het LAB.
    in die mail stond ook de gegevens die men ging gebruiken je kon tot 22-11 bezwaar maken tegen de registratie.
    Je krijgt dan van het LAB de eID toegestuurd.
     
  11. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    het is geen zooitje maar door dat ervan alles wordt geroepen en dingen door elkaar gehaald word lijkt het een zooitje.

    Het had stukken simpeler kunnen zijn als de KNVvL eens een keer gedaan had waarvoor wij ze betalen, de KNVvL heeft namelijk de mogelijkheid in de verordening om al haar leden a block kosteloos te laten registreren.
    In Duitsland bijvoorbeeld heeft de DMFV dat eind november voor al haar leden gedaan.
    Ik ben ook van mening dat de KNVvL zich buitenspel heeft laten zetten maar ja dat is niks nieuws kan er een boek over schrijven en wie niet trouwens.
     
  12. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  13. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    p40 vindt dit leuk.
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dag Robert,
    Het is voor een modelvlieger totaal onbelangrijk, welke instantie er steken heeft laten vallen.
    Ik stel slechts vast, dat er alleen maar onduidelijkheid is. Ik neem de vrijheid, dat een zootje te noemen.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Strak plan. Gewoon doorgaan met vliegen, totdat er duidelijkheid is.
    Het zou ook de omgekeerde wereld zijn.
     
    Arnold 85 en Cnn vinden dit leuk.
  16. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Misschien kunnen we deze discussie wat concreter maken.
    De volgende RPAS vergadering is halverwege januari.
    Ik kan dan een stuk inbrengen, met korte motivaties en voorstellen om de regelgeving wat zinvoller, duidelijker en hanteerbaarder te krijgen.
    Ik wordt naar mij toe wel volgehouden dat men zich nu eenmaal aan de Europesche regels moet houden, maar de EASA geeft best ruime bevoegdheden om dit bestuurlijk in te vullen en in details die het mainframe niet aan tasten te amenderen.
    Ook is het punt: onderscheid tussen verschillende types ''drones'', hier zo fanatiek als onmogelijk beleden, door de EASA al op verschillende punten toegepast door de term vastvleugelvliegtuig in te voeren.
    Ik ben nu een eerste poging aan het opstellen en die zal ik dan aan jullie kritiek onderwerpen.
    Ik vraag echter ook medewerking: kunnen jullie in korte kernpunten, bezwaren , moeilijkheden, en oplossingen die binnen de regelgeving zouden kunnen passen aangeven?
    IK herhaal dit berichtje onder een nieuw draadje in een poging om dit enkele initiatief zo doelgericht mogelijkaan te pakken. Dus gelieve daar bij te dragen.
    Titel:
    Bijdrage aan het RPAS overleg.

    Alle bredere discussies blijven natuurlijk onder dit huidige draadje resorteren
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 dec 2020
    WillydeWoofer, Hans V, wvr en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik kijk het rustig aan, waar nodig zal ik proberen een steentje bij te dragen.
     
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Goed bezig Peter.
    We laten het verleden voor wat het is. Het nieuwe motto is: hoe nu verder?
     
    houtjesplakker vindt dit leuk.
  19. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Inderdaad, zo als het vroeger was zo zou hoogstwaarschijnlijk nooit meer worden en dus moeten wij naar de toekomst kijken.
     
    toostbeek, WillydeWoofer en houtjesplakker vinden dit leuk.
  20. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Nederland uit de EU luchtruim indeling volgens Duitsland en het voorbeeld van Zwitserland volgen.
    Die nieuw luchtruim indeling komt er in 2023 ook nog aan en dan kan de recreatie het helemaal shaken t.o.v. bemand commercieel en defensie, die willen nog meer ruimte hebben dan wat ze al ingepikt hebben met hun grote blokken en cilinders in het landschap.
     

Deel Deze Pagina