Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 30 aug 2020.

  1. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    p40 vindt dit leuk.
  2. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Dit vind ik wel een fijne:
    Ik bouw mijn eigen drones (particulier gebouwde) 'open' categorie
    Valt mijn drone onder de categorie 'open'?
    Ja , privé gebouwde drones kunnen worden gebruikt, en afhankelijk van hun gewicht, worden gebruikt in de categorie 'open' of 'specifiek'. U, als drone-operator, moet aan alle vereisten van de verordening voldoen en in de categorie 'open' kunt u alleen opereren onder de subcategorie:

    • A1 wanneer het maximale startgewicht (MTOM) van de drone inclusief het laadvermogen minder is dan 250 g en je vliegt met een snelheid van minder dan 19 m / s; of in
    • A3 wanneer de MTOM van de drone inclusief zijn laadvermogen minder is dan 25 kg.
     
    p40 vindt dit leuk.
  3. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Dit was voorheen (2018) 150KG.

    Ik heb het nooit geprobeerd, maar ik denk niet dat als ik op de romp van mijn modelzwever ga zitten dat ie dan ook nog los komt. :)
     
  4. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
  5. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    Blijft lastig lezen zo'n rapport als je als klassieke modelvlieger overal 'drone' leest.
    Als ik dit zo doorlees, lijkt het erop alsof er echt alleen met mensen die met drones (in onze ogen) vliegen geraadpleegt zijn.

    Deze viel me ook wel op:
    De rol van brancheorganisaties lijkt zeer summier te zijn.
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  6. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Die indruk kreeg ik ook dat er alleen is gesproken met Drone vliegers.

    Pas na het eten ben ik wat gaan lezen en ben pas op pagina 8, maar ik ben tot nu toe nergens de naam KNVvL tegengekomen ook niet als het om het opzoeken van specifieke informatie gaat voor Drone piloten zoals de wetgeving.

    Maar het eerste wat mij opviel was dit.

    Niet echt een representatief onderzoek te noemen.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  7. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat staat ook in de Disclaimer
    Dan kunnen ze als het om representatief gaat, beter een landelijk onderzoek doen via https://www.tns-nipo.com
    Drones zijn daar ooit een keer in voorbij gekomen.
    Maar als respondent weet je niet of de vraag vanuit de roverheid komt of van b.v. de mediamarkt.
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2020
  8. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Dit had ik ook gelezen maar het onderzoek telt wel mee voor de uiteindelijke wetgeving. Toch las ik best wel goede conclusies waarin ik mij kon vinden ook al ben ik nog steeds bij pagina 8. Ik kom er niet aan toe om het onderzoek door te lezen. :(
     
  9. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Ik vind dit eigenlijk best een goed rapport, met een manco: de opstellers weten kennelijk niet van he tbestaan van de klassieke modelvliegerij (slechte term maar we weten wat bedoeld wordt)
    En wat komt hier uiteindelijk van in de regelgeving en acties van de overheid terecht?
     
  10. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Dat manco omdat de opstellers (bewust of onbewust) niets schijnen te weten over het bestaan van de 'klassieke' modelbouwer dat zag ik ook. Des te meer een bewijs dat vrij vliegende modelpiloten die de regels wel respecteren totaal niet interessant zijn voor deze wetgeving en dus totaal genegeerd worden. Voor mij is dit onderzoek dus onvolledig uitgevoerd juist omdat er geen aandacht is besteed aan hoe wij onze hobby uitoefenen en die feitelijk zoals wij ons opstellen door wel de regels te respecteren en er daarom vrijwel nooit problemen zijn geweest zoals met de veiligheid alleen maar de nek wordt omgedraaid.

    En nu ik klaar ben met het lezen lees ik in dit onderzoek des te meer de reden dat de overheid zijn doel bereikt heeft omdat de particuliere Drone vlieger het qua regels niet zo nauw neemt. En vele malen wordt dit er extra uitgelicht en benadrukt in dit onderzoek.

    Gezien de bovenstaande conclusie is dit koren op de molen voor de overheid en mede daarom is er ook gekozen voor commerciële aanbieders van die cursus + examen want uiteindelijk wil de overheid er iets mee bereiken en dit is het beperken van de Drones plus de aankoop van een Drone te ontmoedigen speciaal voor de particuliere hobbyist.
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2020
  11. hanspy

    hanspy

    Lid geworden:
    22 sep 2019
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Nijverdal
    Sticker zichtbaar?? Daar ga je met je natuurgetrouwe schaal model. Dat word dus valsspelen met motor/batterij luik met sticker en een zonder sticker voor de show.
     
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Misschien kun je gebruik gaan maken van 2 luikjes? Een natuurgetrouw luikje met en een natuurgetrouw luikje zonder sticker.
     
  13. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Kan iemand dit even nakijken?
    Uit de richtlijn van de EU:
    (14) Exploitanten van onbemande luchtvaartuigen moeten zich registeren als zij een onbemand luchtvaartuig exploiteren dat, bij een botsing met een mens, een kinetische energie van meer dan 80 J kan overdragen of als de exploitatie ervan risico's inhoudt voor de privacy, de bescherming van persoonsgegevens, de beveiliging of het milieu.

    Ik kom voor een model van 2kg bij 80 Joule uit op 80 meter/seconde= 288km/uur
    Zie ik iets fout?
     
  14. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Op deze site deed ik mijn berekening.

    9 m/sec met een gewicht van 2 kg geeft 81 Joules en 9 m/sec = 32.40km/u.

    Ergens in de regelgeving las ik dat als een UAS harder kan vliegen dan 19m/s = 68.40kph dat je dan in de open categorie A3 terecht komt.

    Hoe men deze snelheid uiteindelijk wil gaan bepalen dat weet ik niet maar Ik denk dat de meeste modellen daar wel in zullen vallen omdat modellen met een vaste vleugel best wel over een groot acceleratie vermogen beschikt mede door de invloed van de windkracht op het model zoals met de wind mee vliegen en de dan oplopende snelheid tegenover de grond.
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2020
  15. p40

    p40

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    110
    Locatie:
    NH
    Ben nu 3 dagen verder maar nog geen bericht ontvangen. Ik heb zomaar het vermoeden dat het een beetje druk is.
     
  16. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Thnx, ik dacht al dat ik ergens fout zat, maar weet nog niet waar dan.
    Voorlopig neem ik aan dat jouw voorbeeldberekening en de site juist is.
     
  17. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Mijn berekening is geen garantie voor de uiteindelijke uitkomst. :)
     
  18. MPXfan

    MPXfan Guest

    ...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 dec 2020
    tonspit vindt dit leuk.
  19. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Had je dit niet vanaf je SNMV forum account moeten sturen?
     
  20. MPXfan

    MPXfan Guest

    ...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 dec 2020
    verfbrander vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina