Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 30 aug 2020.

  1. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.301
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja ik ben de grootste lolbroek van allemaal, ook een ongewenst persoon bij vergaderingen.
    Terwijl de directie mij daar toch graag wil zien.
     
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.829
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik voel met je mee.
     
  3. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.301
    Locatie:
    Noord Brabant
    Gelukkig is er nog wat medelijden met me.
    Weet je wat het nadeel van Corona en (video) vergaderingen is?
    Je moet potverdorie zelf de koffie zetten.:(
     
  4. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Wat is hier niet consistent met de zin:
    Dank je wel voor het wensen van succes overigens en maak je over ''ons'' verder geen zorgen.
     
  5. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Waar slaat dit op?
    Blijkbaar is er een bepaalde weerstand aanwezig bij jou als er hier een discussie wordt gevoerd en niet alleen hier maar in heel Europa over deze wetgeving? En persoonlijk vind ik dan weer dat als iemand zo aan een discussie wil gaan deelnemen en zo reageert je al helemaal geen recht meer hebt om je mening te geven.
     
  6. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Wat een gekrakeel toch hier...
     
    MPXfan vindt dit leuk.
  7. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Grappig om te lezen dat er altijd mensen zijn die beweren dat je elke (EU) wetgeving zo maar moet accepteren. Zou het zo zijn dat je alles ook klakkeloos zou moeten accepteren dan leef je in een dictatuur.
    Er zijn tig voorbeelden waar de wetgeving later is aangepast omdat men in bezwaar is gegaan en ja, ook tegen sommige EU wetgeving.

    S.v.p. ga ergens anders proberen jouw kippenveer kapot te gooien. :)
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2020
    verfbrander vindt dit leuk.
  8. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Prima dat forumleden mee willen denken ook al komen ze met 'simpele' aanpassingen. Maar in een draadje waar ik niet meer actief ben las ik dit:

    Dus als iemand in de cockpit van zijn modelvliegtuig een beweegbare camera heeft geïnstalleerd om bijvoorbeeld de werking van de instrumenten te delen met ons, moet hij dan in een zwaardere categorie worden ingedeeld?

    Wat als iemand een GPS module gebruikt (zoals ik) om later de vlucht op de computer te analyseren moet men dan ook in de zwaardere category klasse I.I. worden ingedeeld?

    Diegene die het voorstelde om het simpel te houden beseft blijkbaar niet dat ook zijn oplossingen de modelvlieger enorm gaat benadelen.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  9. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik vlieg ook regelmatig met een camera op mijn toestel. Niet FPV, ik kijk de beelden later pas terug.

    Verder gebruik ik ook GPS. Niet om mijn toestel zelfstandig een route te laten vliegen, maar juist om te voorkomen dat ik te dicht bij een autoweg vlieg. Ik krijg een waarschuwing als ik te dicht bij de autoweg kom.

    Het zou dus juist averechts werken als ik geen GPS in mijn toestel mag hebben.
     
    helixer, AHoogendijk en Hans V vinden dit leuk.
  10. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Gel.l. in clubverband mag alles binnen de vergunning en de regels van de club.

    Dat jij wild wil vliegen en dan dit soort zaken wil doen is redelijk ver gezocht voor de steeds weer oplaaiende discussie over de zielige 'klassieke modelvlieger' die zwaar lijdt onder de nieuwe regelgeving.

    By the way, het was mijn post. Sta er nog steeds achter.
     
  11. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Als je een GPS nodig hebt om te bepalen of je veilig vliegt, vlieg je per definitie te dicht op dat wat niet veilig is.

    Als je een camera in je vliegtuig zet, is dat leuk, maar niet noodzakelijk voor het vliegen.

    Er is een verschil tussen wild mogen blijven vliegen, en alles willen blijven mogen doen wat je leuk vind, omdat je jezelf een verantwoorde vlieger vind (wat best zo kan zijn hoor).

    Maar heb de verordening maar eens integraal doorgepluisd vanavond.

    Belangrijkste conclusies:

    De verordening is hoofdzakelijk geschreven voor EXPLOITANTEN waarbij dat wordt gedefinieerd als 'iedere piloot...' . Kan me niet aan de indruk onttrekken dat men is gestart met exploitant in de definitie van de dikke van Dale, zijnde iemand die dat toestel beroepsmatig inzet.

    Modelvliegen wordt er bijgesleurd, maar is duidelijk niet de doelgroep van de verordening:

    Artikel 16 is belangrijk:
    Een clublid hoeft NOOIT te voldoen aan de certificaten regeling en registratie, indien de landelijke vergunningsregels voor modelvliegvelden dat niet gaan eisen. De clubregels en regels in de nog uit te geven vergunningen voor de modelvliegveldje zijn maatgevend.

    De overgangsregeling uit artikel 21 lid 3 tot juli 2022 is bedoeld om de overheid de gelegenheid te geven de vergunningen uit artikel 16 te regelen, die op nationale wetgeving terug moeten vallen.

    Betekent dus dat als een club in staat is een locatie als modelviegveld te laten goedkeuren binnen de nationale wetgeving, er door de leden ook zonder de poespas gevlogen kan worden.

    Waar de knvvl nu voor zou moeten ijveren is UITBREIDING van het aantal modelvliegvelden, en mogelijk zelfs in eigen beheer voor bijvoorbeeld de paar plekjes in NL waar je kan hellingzweven, of bijvoorbeeld een stukje bos op een militair oefenterrein voor droneracers, waar je dan als knvvl lid kan vliegen.

    Dit onder het mom van het maximaliseren van het vliegen in clubverband, dat per definitie de veiligheid meer ten goede komt dan welke regeling voor opleiding of opvolging van individuen.

    Mijn mening, en verder:

    Have fun and just fly!
     
  12. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    en dan zie je dat meneer MPXfan hier oproer komt kraaien en daarna zijn berichten wist.

    Voor meneer MPXfan, Als de KNVvL, de Limburgse Federatie van rc vliegers en de SNMV vanaf het begin openheid van zaken had gegeven dan was deze gehele discussie en ook die andere 3 geheel anders gelopen.

    Zolang als die 3 instanties geen openheid van zaken geven via hier of andere publieke media zal er weinig veranderen en zal men weinig vertrouwen kweken. Zeker zoals de zaken er nu voor staan.
    Ik heb gezworen om nooit meer lid te worden van de huidige KNVvL omdat ik al meerdere keren door hun gepiepeld ben. Als je wil weten hoe en wat kun je me via pb vragen. Ik ga daar hier niet meer over in.
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2020
    Hans V vindt dit leuk.
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.829
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Bij gebrek aan duidelijkheid gaan mensen automatisch over op aanname´s.
     
  14. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Toch heb ik het idee dat, als er ook maar iets door de overkoepelende organisaties gepost word hier, de nekharen van deze of gene behoorlijk overeind vliegen.
    Is dat oud zeer? Kunnen ze überhaupt nog wel iets goeds doen?
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.829
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Oud-zeer is menselijk, maar het draagt niets bij. Samenwerking wel.
     
  16. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik wil en moet hier toch even uitgebreid op reageren.

    Hoe verzin je het. :)

    Is dit niet een beetje laat gezien deze discussie al een tijdje gaande is? :)

    Alle dronevliegers (modelpiloten vallen daar nu ook onder) krijgen te maken met een registratieplicht (uitgezonderd bezitters van speelgoeddrones die minder wegen dan 250 gram, zonder camera).

    Niet alleen ik wil vrij kunnen vliegen waar dat mogelijk is iets wat ik al 50 jaar doe, en ik neem het ook op voor diegene die op een zomeravond even een uurtje vrij willen gaan vliegen zonder dat ze onder een zeer strenge en dure regelgeving vallen ook voor diegene die lid zijn van een club of vereniging. Ook zou ik persoonlijk nooit gaan roepen dat wanneer iemand lid is van een club dat diegene dan alleen maar op een club mag blijven vliegen en daarbuiten geen rechten heeft.

    Ik denk dat jij geen idee hebt wat er zich de afgelopen tijd heeft afgespeeld in Nederland gezien de toenemende milieu beperkingen, stilte gebieden en het oog hebben voor de veiligheid.

    Een verkeerde conclusie dus en daarom zou ik bijvoorbeeld dit nog maar even gaan lezen: https://www.dronewatch.nl/2020/01/3...licht-voor-bijna-alle-dronevliegers-op-komst/
    Volgens mij staat daarin dat een 'íeder' zich dient te registreren dus ook modelvliegers. Misschien dat je het artikel 3 hebt gelezen maar de uitwerking ervan niet begrijpt?

    Modelvliegclubs of hun leden moeten altijd een exploitatienummer aanvragen per 31-12-2020 en dat exploitantennummer moet vermeld worden op het model. Voor het uitvoeren van een UAS vlucht hoeft er geen exploitatievergunning of exploitatieverklaring aangevraagd te worden. Maar dit wil zeggen dat als het exploitantennummer en ook op een club ontbreekt, dan mag jij niet vliegen totdat je wel over een exploitantennummer beschikt.

    Dat er tegenstrijdigheden zijn wanneer iemand zich wel/niet moet registreren bij de RDW maakt het voor sommige er niet makkelijker op. Alles is afhankelijk is welke (sub)categorie men valt.
    Eerst lees ik dit: Drones waarmee in de Open categorie wordt gevlogen hoeven niet geregistreerd te worden.

    Wat later lees ik dit:

    Belangenbehartiging:

    Nederland heeft verschillende organisaties en vakbonden die de belangen behartigen van de burgers of werknemers, en ja ook die geen lid zijn profiteren daarvan. Als jij goed hebt opgelet dan had je kunnen lezen dat de KNVvL het nu alleen nog maar opneemt voor hun leden terwijl voorheen de intentie van de KNVvL was om de Luchtvaart te bevorderen maar nu opeens een switch maakt om alleen nog voor hun leden op te komen. Des te meer een reden om een organisatie op te richten die wel breed de belangen behartigd van alle modelvliegers.

    Ik denk dat het beste is om even af te wachten totdat de Nationale Drone regelgeving online staat zodat het ons ook duidelijk is waar de Nederlandse overheid gaat afwijken van de EU verordening.
     
  17. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
    Met elke kwartaalvergadering wordt door het bestuur van de Federatie uitgebreid verslag gedaan van hun besprekingen met de overheid.
    Weliswaar onder embargo, maar dat kan ook niet altijd anders als er nog lopende onderhandelingen/besprekingen zijn.
    Het verwijt aan de SNMV lijkt me ook niet geheel terecht, zij bestaan immers nog maar sinds kort.
     
  18. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Ik geloof niet dat je de strekking van mijn verhaal begrepen hebt, en een stickertje op een vliegtuig lijkt me nou toch echt niet HET probleem.

    Op jou laatste opmerking: de Nederlandse overheid KAN NIET afwijken van de verordening.
    De Nederlandse overheid kan wel vergunningen afgeven voor modelvliegvelden die WEL afwijken van de regels buiten de vliegvelden, die EUROPEES ZIJN BEPAALD.

    Dus kun je alleen nog onder de droneregeling 'uitkomen' door bij de overheid te zorgen voor een formalisering van de plekken waar je nu 'wild' mag vliegen door ze aan te zien als modelvliegveld, voor mij part met zware condities voor gebruik. Alleen zwevers, geen camera's (lol), I don't know.

    Gaat de wildvliegers zich dus gewoon moeten houden aan de verordening voor vliegen buiten clubverband, of zich moeten verenigen om een gebied als Modelvliegveld aangewezen te krijgen.

    Kan hoor. Ken in België iemand die zijn achtertuin als vliegveld heeft laten goedkeuren.

    Indeed, voor wildvliegers weinig ruimte. Persoonlijk kan ik daar mee leven, en denk eerlijk gezegd dat de regeling maatschappelijk gezien wenselijk en redelijk is, en voldoende draagvlak heeft.

    Sorry voor de wildvliegers.
     
  19. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Voor sommige is een stickertje wel een probleem bijvoorbeeld i.v.m. het aantasten van het uiterlijk van een schaalmodel, Maar ik denk niet dat jij beseft hoe die hoge kosten mee gaan wegen voor sommige modelvliegers om dat stickertje te verkrijgen. Voor jou zal het dan misschien geen enkel probleem zijn maar denk ook eens aan al die andere modelvliegers die proberen tegen lage kosten deze hobby te beoefenen.

    Waar schrijf ik dat de Nederlandse overheid niet kan afwijken van de EU regelgeving?
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2020
  20. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Dat gaat dus niet.
     

Deel Deze Pagina