Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 30 aug 2020.

  1. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Klopt, niet echt duidelijk dus, daar ging ik dus ook de mist in. Nu heb ik wel alles geregeld, maar zonder dat ik exploitant ben. Ik heb eindelijk mijn nummer bunnen en op mijn modellen geplakt.
     
  2. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Screenshot_20210102-131352_WhatsApp.jpg @helixer En je exploitant nummer is anders dan het nummer dat op je a1a3 certificaat staat toch?

    Puur ter verificatie
     
  3. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Ja klopt. Wat op jouw certificaat staat is ook geen nummer, maar een code..
     
  4. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Duidelijk dankje.
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2021
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Kastje naar de muur site Rijksoverheid...
    Niet helder niet duidelijk!
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat krijg je als je de cursus aan een commerciele partij overlaat en de registratie bij de overheid.
    Hier kreeg ik na het halen van het examen een mailtje, met de pdf van het certificaat en daarna nog een mailtje dat het exploitantennummer na controle van de gegevens (verzekering en identiteit) per mail toegestuurd gaat worden.
    Duidelijk en helder.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Wie gaat, of heeft, A2 al gehaald?
     
  8. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Hengelo
    Ik volg dit draadje al enige tijd met veel interesse, heb er o.a. mijn voordeel mee kunnen doen door de Oostenrijkse gratis test te halen. Mijn dank voor de vele tips hieromtrent.

    Toch heb ik hoofdschuddend deze test en examen gedaan, het heeft totaal geen raakvlak met het modelvliegen. Ik heb het gedaan om iets in handen te hebben voor wedstrijden, clinics of andere modelvlieg samenkomsten in binnen of buitenland die mede onze hobby zo leuk maken.

    Een groot deel van dit draadje is geplaatst voor de definitieve uitrol van deze voor modelvliegen onzinnige wetgeving, nu het dan gepubliceerd is en definitief zit er voor ons als modelvliegers geen enkele toegevoegde waarde in maar alleen maar extra kosten en beperkingen.

    Ik vraag me dan ook af of we niet massaal als Nederlands burger en modelvlieger, die hierin onredelijk behandeld wordt, dit als klacht bij de nationale ombudsman moeten neerleggen.
     
    alm, houtjesplakker, Cnn en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Of het de KNVVL iets te verwijten valt... vraag ik me af. De overheid is een veelkoppig monster met iedere keer
    een ander smoel en pet... met een onverzettelijk dynosaurus-achterwerk... constant de boel bedonderen, bedotten en verdraaien.
    Ons luchtruim wordt straks verpatst aan de hoogste bieders voor drone-post.
    Dat zal veelal een buitenlands bedrijf zijn. Met een beetje geschuif is het straks privé eigendom van Chinese megalomanen.
    Kun je dat stellen?.... Bijna 90 jaar veilige en zelf regulende veilige modelsport pardoes in rook op?

    Energielabel is ook zo een leuke spin-off, de kosten zullen exploderen (inmiddels al een oerwoud aan laaielichterij), ook uitbesteed aan 'bedrijfsleven'... funderingslabel... nog zo een.

    De volgende wordt een lambdasonde in de vuurkorf en openhaard. Ga je per kuub emissie betalen.

    In België kunnen ze er ook wat van. Gaan ze een deel van Wallonië afsluiten voor oudere auto's.
    Weten we in ieder geval waar de revolutie gaat beginnen! Uiteraard lees ik hier, zijn er figuren die
    al die regelingen schitterend vinden. Zich zelf constructief vinden,
    maar ze schrijven zich klem. Dan is het mij duidelijk, hebben ze er financieel belang bij, zalvend gelul...
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2021
    wim eon, houtjesplakker, Theo P en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dus... @Cnn... de Oostenrijkse of de Ierse route... totdat ook dat "VERBODEN" wordt...

    Drone academy's in Nederland? Windhandel! Konijnenkeutels als pillen verkopen!
    Grof schandaal!

    Cursus in het Engels of Duits... Gratis!
    In het Nederlands... grof stoffelijk onbeschoft dokken!
    Deze kennis HOORT en MOET gratis zijn!
    Iedereen hoort geacht de wet te kennen!!!!
    Dan hoort kennisneming en interpretatie van deze wetten! GRATIS te zijn!

    Bekijk ik de vraagstellingen van de online cursus Oostenrijk... daarvan kan je stellen
    dat de vraagstelling overigens 80% ruk is, en EU opgesteld door geblindoekte bozo's vanuit een bureaustoel. Hier wordt een hobby vermoord!
    Alle consumenten drones komen overigens uit China. Daar zijn vast conclusies aan te verbinden.

    Het heeft dan ook niets met modelvliegen van doen. Te zot voor woorden!
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2021
    wim eon, pascall, spedter en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    @MicropropSport ik heb ze nu beide hèhè.

    Het zal me niks verbazen inderdaad als de rdw gaat zeggen dat je een NL certificaat moet hebben wil je de bende kunnen registrieren.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat is in Duitsland dus wel het geval, dat je in Duitsland moet wonen om daar een certificaat te halen.
    In Nederland is het erg dom dat men het aan het bedrijfsleven overgelaten heeft.
    Ze leren er niet van.. zogenaamde marktwerking heeft alles duurder gemaakt.
    Als de online cursussen niet genoeg klanten krijgen omdat iedereen het in het buitenland gaat halen en als ze goede connecties hebben dan zou het inderdaad wel eens zo kunnen worden dat men zegt dat men alleen een E-id nummer kan krijgen als men een Nederlands examen gedaan heeft.

    Er staat hier in het dorp nog wel een huisje te koop, denk dat ik het voor 10.000 euro kan kopen, dan heb je een duits adres.
    Bespaar je enorm op ziektenkosten verzekering (ik betaal 90 euro per maand incl tandarts)
    Bespaar je enorm op je auto, geen BPM en lagere BTW, mijn auto kost in Nederland 120 euro per 3 maanden, hier 64 Euro per jaar.
    Kan je makkelijk en gratis je certificaten en exploitatievergunning voor je modelvliegen krijgen.
    Heb je helling op 150 meter lopen waar je gewoon mag vliegen.
    En je hebt groene natuur, lekkere schnitzels, goedkope benzine, goedkopere boodschappen.
    1 nadeel... ik heb nu al een paar dagen 30 centimeter sneeuw in de tuin liggen, zou niet weten hoe ik dat weg moet krijgen.

    GJ
     
    Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  13. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik weet het. Zou wel graag willen.

    Ook de lease prijzen voor auto's zijn VEEEEL lager.

    Destijds bij de Bmw dealer in DL. 600 euro voor een 750d.

    Mijn vrouw wil alleen niet.

    Wegenbelasting voor een q7 4.2tdi was 750 euro per jaar. Terwijl ik in NL voor mijn lichtere 535d 500 per kwartaal betaalde.
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat staat ook ergens geschreven. Vraag me niet waar, want dan moet ik alles van de afgelopen weken hier, terug gaan lezen.
    Ik kan me zelfs herinneren dat je eerst het drone-certificaat moet halen, voordat je je kunt registreren bij de RDW. Dat laatste bleek niet nodig ? Gelukkig maar !

    Op 30/12 schrijft de KNTtV dat een buitenlands vliegbewijs hier ook geldig is.
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2021
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. servowire

    servowire

    Lid geworden:
    10 feb 2012
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Overijssel
    Help mensen, ik kom er niet meer uit.

    Ik vlieg met een groepje op een weiland met toestemming van eigenaar. We vliegen sinds 2003 ongeveer, met benzine en electrokisten tot een Kg of 5.

    Begrijp ik het goed dat dit nu klasse A3 is?
    En dat we een Drone vliegbewijs moeten halen, en vervolgens een exploitantnummer moeten aanvragen voor alle kisten?
    Welke cursus moeten we doen, is dat online?

    Bedankt voor jullie hulp.
     
  16. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    ...
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Dit certificaat is kostenloos en binnen 20 minuten klaar:

    https://online-kurs.dronespace.at/einstieg/


    Hier kan je het 'kenteken' /exploitanten nummer betalen/krijgen:
    https://www.rdw.nl/particulier/voer...vliegbewijs-of-exploitantnummer-van-een-drone
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Mazzelpik, ik heb hem 2x moeten maken.
    Blijkbaar is dat Oostenrijks een tikkeltje anders qua tongval dan het Duits.
    Ik heb niet eerste de cursus gevolgd, maar ben gelijk de vragen in gedoken.
     
  20. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Simpel antwoord: ja.
    Je zou kunnen proberen een vergunning als club aan te vragen, dan vervalt de verplichting tot het aanvragen van een drone bewijs, maar of dat haalbaar is kunnen jullie alleen zelf beoordelen.
    Zo niet, is de maximale vlieghoogte (al 5 jaar) en blijft 120 meter.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina