Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 30 aug 2020.

  1. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    1.671
    Hondenbelasting gemeente Hengeloooooooo.
    0200CE87-63EC-4DA8-964B-4BD6E53E31B0.jpeg
    De foto heb ik(net) genomen vanaf de tweede verdieping vanaf onze galerij met de zoom functie van de digitale camera.
    Heb nog even gedacht de moeite te nemen naar beneden te lopen voor een scherpere,meer duidelijke foto.
    Maar toch besloten,letterlijk en figuurlijk flink afstand te houden.

    Ik zie blauwe,roze,witte en zwart verpakkingsmateriaal in/op een groene metalen bak.
    Toch,zo vanaf een afstand bezien,hoe ik het ook probeer,zie ik nog steeds stront.

    Groet:Robin
     
    MicropropSport en Cnn vinden dit leuk.
  2. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    1.269
    Locatie:
    Emmen
    Drone teams noemen ze zichzelf haha. Dan gaan er bestelbussen vol met mensen en apparatuur op pad. Om vervolgens bij het incident te gaan vliegen. Niet erg handig of efficiënt

    Ze hebben nu ook een autonome drone. Het is de bedoeling dat die zelfstandig naar ongelukken gaan vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2021
  3. TC01

    TC01 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.820
    Zo, effe naar Oostenrijk geweest voor dat examen. beetje logisch nadenken en iedereen kan dat halen zonder die cursus of wat dan ook. Niks, maar dan ook totaal niks te maken met modelvliegen. Alles puur en alleen voor de drones.......
     
  4. piet prul

    piet prul

    Lid geworden:
    12 mei 2013
    Berichten:
    35
    .
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2021
    Anne van der Waal en l shems vinden dit leuk.
  5. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    798
    Locatie:
    Veendam
    ik snap alleen niet dat er geen enkel verschil tussen een vleugel vliegtuig zit en een drone, er zit in mijn ogen een duidelijk verschil tussen
    wat ik ook raar vindt is dat de vleugelvliegtuigen hobby al 50 jaar bestaat, sinds enige jaren beginnen de drone,s te vliegen en ineens bestaat
    de vleugelvliegtuig niet meer.
    jammer genoeg moet de vleugelvlieger zich weer eens aan de grote onbekende en niet kundige vlieger aanpassen,
    ik heb nu een nummer van de RDW kosten € 23,- dan een cursus en examen A1/A3 kosten € 39.95
    dan weer registreren bij de RDW kosten € 10,- dan nog lidmaatschap KNVVL kosten € 53.50
    en dan nog lidmaatschap vliegclub
    wordt wel een dure gelegenheid zo en dan heb ik nog geen meter gevlogen,
    dus bedankt hoor al die %#@$ ( sorry ) drone vliegers !
     
    JHvdK en MicropropSport vinden dit leuk.
  6. TC01

    TC01 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.820
    Jij ziet dus nog steeds niet in dat dit de doodsteek is voor het modelvliegen. Vertel jij maar eens aan die overenthousiaste beginner dat hij niet kan beginnen voordat hij al die onzin heeft moeten doen met al die extra kosten.

    Tijd voor de knvvl, de federatie en de nsmv of hoe ze ook heten om te zorgen dat het brevet in de huidige vorm gelijk gesteld wordt met het drone bewijs. De clubs hebben er altijd alles aan gedaan om goede instructeurs op te leiden zodat elke beginner goed les kreeg en dat alles kan nu eigenlijk de prullenbak in.
     
    Cnn en JHvdK vinden dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    10.162
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Piet prul... draadje is er ook niet voor jou? Haha...
    Het draadje is er nu eenmaal en kan gewoon gelezen worden.
    Je hoeft het ook niet te lezen, je hoeft ook niet te reageren?


    Overigens is NL een grote no fly zone. Zelfs mijn club zit onder de rode kwak...
    Dronevliegers kunnen het model nieuw in doos laten. Of vliegen op de club waar ze lid van zijn.

    Modelvliegers gaan constructief door met het bouwen en vliegen van de modellen.

    Wellicht komt er in de toekomst meer redelijkheid naar boven als de KNVVL en andere organisaties de deur met een breekijzer open weten krijgen in de losgeslagen politiek.

    Kosten zijn absurd, zo ook Exploitant.
    Dat lijkt alleen overregulering NL te zijn. Despotisme... Bij klasse A2, professional, zou ik het me kunnen voorstellen. Bij de andere klassen is het pure ambtenarij crap...
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2021
    wim eon, JHvdK en Cnn vinden dit leuk.
  8. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.001
    Dit is een halve waarheid.

    Hij kan nog steeds voor een normaal lidmaatschapsgeld bij een club beginnen met vliegen zonder die poespas.

    Wat niet meer kan is met iets van meer dan 250g 'wildvliegen' zonder bewijs van vaardigheid en kennis.

    Ik kan mij niet herinneren gestart te zijn met modelbouwvliegen met iets dat meer dan 250g woog. Noch ken ik iemand anders die met 'WILDVLIEGEN' gestart is met de modelbouwvliegsport, en zeker niet zwaarder dan 500g.

    Ik denk dat je dit enigzins moet nuanceren, en ben van mening dat er geen noemenswaardige belemmering voor nieuwelingen is opgeworpen, en dat de regeling bijdraagt aan een verbetering van de kansen voor de clubs om iets te betekenen.

    Dat de modelbouwsport zelf een niche aan het worden is, heeft heel andere redenen, zoals je al kan zien aan de tijd die WIJ ALLEEN al hier op het forum doorbrengen met onze smartphones, in plaats van te vliegen of te bouwen.
     
    Anne van der Waal vindt dit leuk.
  9. Peter Den

    Peter Den The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.473
    Locatie:
    Voorburg
    P Prul, Je doet je naam eer aan: na 1304 bijdragen zie je kans de meest niet terzake doende bijdrage te geven, gefeliciteerd!
    Gedocumenteerd 110 jaar, radiobesturing Nederland +-65 jaar (USA +-85 jaar), georganiseerd in Nederland +-80 jaar
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2021
    wim eon, Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  10. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    798
    Locatie:
    Veendam
    valt me alleen tegen van de KNVVL dast ze niet beter achter ons staan, ik draag en droeg de KNVVL altijd een warm hart toe en dat doe ik nog steeds maar ik zie op dit moment de meerwaarde van een KNVVL lidmaatschap niet meer.
    er is me door de KNVVL altijd verteld dat ze contact hebben met de politiek en dat ze bekent zijn in Den Haag, wat schetst mijn verbazing, op de site van de overheid worden allerlei instanties genoemd in binnen en buitenland
    alleen de KNVVL wordt niet genoemd of beschreven, mijn idee is dus dat ze helemaal niet bekent zijn in Den Haag en ons gewoon elk jaar een bedrag afhandig hebben gemaakt, wat zullen ze daar bij de KNVVL gelachen hebben
    nou na iemand een lach te geven is ook wat waard natuurlijk.
     
    wim eon, JHvdK en MicropropSport vinden dit leuk.
  11. Peter Den

    Peter Den The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.473
    Locatie:
    Voorburg
    Toch heb ik het gevoel dat wij elkaar een beetje virtueel kennen.(wildvliegstarter in de 60'tigerjaren en rc (her)starter met zwevers.
    Clubs in Nederland'Going down and counting'' In het Haagse staan op de KNVvL lijst 2 clubs die niet meer bestaan of nooit bestaan hebben.
    Verzoek tot stichting van een club in Voorburg: afgewezen. Zoetermeer: geen terrein meer en 0 kans : onwil vande gemeente.
    Ik heb al meer betoogd dat voor jongeren met een beperkt budget er een starters fee bijkomt ter waarde van een Chinees zender/ontvanger uitrusting. (club en registratie)
    Ik heb al meer betoogd dat jongeren zonder adequaat eigen vervoer de meeste clubs nauwelijks (ook niet met ov) bereikbaar zijn.
    Er zijn clubs die, zonder dat ze dit beseffen bijzonder nieuweling onvriendelijk zijn en verlegen jongetjes afschrikken.
    Een vast vleugel vliegtuig van onder de 250 gram is, of specialistenwerk of nauwelijks serieus te nemen als beginnersmodel.
    Daarentegen: de concurentie: een drone van 250 gram kan alle faciliteiten hebben die een moderne drone heeft, kan volgens de fabrikant meer dan ruimschoots de wet overtreden (plafond 4000 meter versus 120 meter)
    mee eens, maar niet met de rest van je zin.
    Deels wel mee eens, maar de huidge regelgeving helpt nu ook niet echt.
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2021
    JHvdK, l shems, Cnn en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.001
    Ik kan je wel volgen, maar veel van wat je zegt is meer gevolg van tijdgeest, dan van nu specifiek deze nieuwe regelgeving.

    Een jongere heeft door de bank genomen merkschoenen van 200€, merkkleding van 50-100€ per stuk, een mobieltje van meer dan 500€, en een maandelijkse telecomkost die ook niet onaanzienlijk is.

    Diezelfde jongere die geen ouders heeft om hem van deze zaken te voorzien, werkt zich te pletter met een krantenwijk (bestaat dat nog??) of een ander kttbaantje.

    Ik moest vroeger datzelfde kttbaantje doen om mijn HOBBY te kunnen betalen.

    Merkkleding en telefoon is de nieuwe hobby.

    Laten we realist zijn, en gewoon accepteren dat de wereld verandert.

    Ik als 50+er, zing mijn tijd wel uit. Snelle vliegtuigen hebben mij nooit kunnen bekoren, wat ik vlieg kan ik met een beetje creativiteit onder de 250g houden.

    En is echt geen speeltje, zo'n dlg.

    P.s. vroegah reden we ook rond op onverzekerde brommerts zonder profiel op de banden, stookte vuur in het bos (met vlammen tot boven de toppen) waar een bankstel van de kraak aanzien werd als dankbare bron van brandstof, gingen surfen tijdens schooltijd en rookten een sigaret of meer, om maar een paar van mijn hobbies te noemen.

    Wordt ook niet meer als hobby gezien... Lol.
     
    Anne van der Waal vindt dit leuk.
  13. Peter Den

    Peter Den The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.473
    Locatie:
    Voorburg
     
    MicropropSport, l shems en Cnn vinden dit leuk.
  14. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    1.269
    Locatie:
    Emmen
    Klopt. Die mini drones van 250 gram vliegen ook op 6s..
     
  15. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    1.269
    Locatie:
    Emmen

    Mwohh 30 jaar geleden werd je ook al als stront aangekeken op school als je geen merk schoenen/kleding droeg hoor. Zelfde verhaal dat men je raar aan keek als je vader geen dikke bak reed.

    Omdat brommers nu een kenteken hebben is dat niet meer zo interessant om ze op te voeren. Rijbewijs moeten halen ipv een certificaat ook niet.

    Mijn broertje had ik op zijn 15e een honda crf 450 gekocht. Zo dat we samen op het circuit supermoto konden rijden. Hij wilde door alle belemmeringen geen brommer, en stopte het geld liever in zijn rijbewijs. Gaf hem groot gelijk.

    De drang naar spanning blijft bij jeugd.(overschot aan testosteron) Alleen als je ogenschijnlijke onschuldige dingen onmogelijk gaat maken, dan gaan ze in de weer met cobra 6 bommetjes om vervolgens dingen op te blazen. Met de lokale straat schoffies rond hangen. of andere idiote dingen.

    Als het je al lukt om kinderen bij al deze gevaren weg te houden, en je ze in de veilige modelbouw hoek hebt weten te krijgen. Dan wachten daar vervolgens allemaal extra drempels op hun.

    Ipv het makkelijker te maken. Maakt men het lastiger.
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2021
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.001
    Motorfiets om op circuit te crossen: Dus laten we die paar tientjes voor registratie maar niet meer noemen dan als belemmering.

    Ogenschijnlijk ongevaarlijk: dat is het nu net met die drones. Ogenschijnlijk. Dus regels stellen aan gebruik lijkt me geen probleem, maar noodzaak.

    Werkt ook om die brommers niet meer op te voeren, zo'n kentekentje.

    Echt, blijf erbij:

    Certificaat is gratis.
    Registratie ook, als zoonlief op exploitatienummer van papa of Onkel vliegt.

    Wat is nu het probleem?

    Edit: wat niet wil zeggen dat de scherpe kantjes eraf moeten voor wat bijzondere situaties, zoals hellingvliegen etc.
     
    Anne van der Waal vindt dit leuk.
  17. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.001
    Oja, vergeten te zeggen, er staat in de regelgeving dat je geen certificaat hoeft te hebben als je in CLUBVERBAND vliegt.

    Voor mij betekent dat dat als ik clublid ben ik ook zonder certificaat mag vliegen. Ik vlieg wild, in clubverband, om te trainen.

    Er staat NIET op het clubTERREIN, noch in GROEPSverband.

    Ik zou mij nog kunnen indenken dat het zo bedoeld is ook ... .
     
    Anne van der Waal en Cnn vinden dit leuk.
  18. MicropropSport

    MicropropSport Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    10.162
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Onze club gaat dat algemene risico niet dragen. Veel te link bij claims en verhaal bij een incident of wat er op lijkt... het kan de club de das om doen!
    Iedereen een eigen Exploitantennummer en de buidel mag fors open. Zoiets heet ‘stuctureel onrecht’
    Dus als een maat ergens in het veld staat met een stille trage themiekzwrber zonder enige impact of overlast... en een boa heeft geen hobby en ziekt raakvlakken met zijn opdracht... dan wordt niet onze club er op aangesproken.
    De Nazies waren erg goed in WOII met systeemverraad. Ook in de DDR waren ze er erg goed in. Huiveringwekkend. Kinderen die de ouders verraden omdat ze anders dachten dan de Herrennatur.


    Verder dat we om niet in NL op kosten worden gejaagd! De modelhobby geen moer met drones van doen heeft. Geestelijke ontwikkeling eigenlijk alleen bij zelfbouw drones van toepassing is?

    en verder...
    En onbekend bent met de toenemende lastendruk en nieuwe verzinsels regelgeving in ons kikkerlandje...

    Kijk je waar gevlogen mag worden... kleurt het land rood... rood van het roomser dan de paus euro-communisme.

    Elke Oldtimer regeling in de eu is redelijk en behoorlijk.
    In NL is deze onredelijk en onbehoorlijk.
    Heeft zelfs een groot deel van de bedrijfstak het loodje gelegd. ‘Collectief geheugen wordt uitgewist bij deze actie!’

    Omdat er 1 oude dieselmercedes door amsterdam reed, het een nieuwshype werd... en aanzuigende werking op dieselmercedessen had. Dus hebben ze de hele hobby gemold...
    ambtenarendespotisme heet dat.
    Dat heb je straks ook in Wallonië.
    Maar op een dag grijpt je de wetgeving om de keel. Geen zorgen, gewoon jezelf vast tapen met ductape en het komt goed.

    Daarom is jou perceptie anders, en de beleving van wetten anders?
    Tot nu toe dan...
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2021
    wim eon vindt dit leuk.
  19. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.001
    Ja, kom op, goed bezig: maak de discussie nog breder, want er blijft niks over om over te klagen in verband met het topic van dit draadje.
     
  20. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    1.269
    Locatie:
    Emmen
    Ik kocht hem dat omdat ik in de positie verkeerde hem dat te kunnen geven. Leek mij een gezonde bezigheid.

    Ik zelf heb dat nooit gekregen. Merendeel van de kinderen niet vrees ik.

    Dat moet je dan niet alleen bij je zelf nagaan. Dat is erg egocentrisch.

    Mwoh dat werkt vrij aardig hoor. In mijn tijd struikelde je over de rollerbanken. Nu amper. Bij zoveel kmh te snel krijg je een WOK melding nml.

    Je mist het punt volkomen.

    Aan drones/modelvliegen zitten wel risico's verbonden. Maar die vallen in het niet vergeleken met andere ongein.

    Het moet toegankelijker worden.

    Dat word het nu niet.
     

Deel Deze Pagina