Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 30 aug 2020.

  1. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Peter, ik denk dat je hier jezelf tekort doet.

    Ik ben echt van mening dat de overheid dit niet allemaal alleen maar invoert om er financieel beter van te worden (inmiddels geleerd dat de RDW géén onderdeel van de overheid is, maar een zelfstandig bestuursorgaan, dus die redenering gaat sowieso niet op, hoe onlogisch om mee te beginnen dan ook). Dus moet er met hen ook in alle redelijkheid overleg kunnen worden gevoerd hoe ze gaan handhaven in dit soort scenario's.

    Juist door dit soort situaties aan de jurisprudentie toe te voegen door het te doen en een proefzaak uit te lokken, of beter, als men daartoe bereidt is, ook zonder proefzaak een standpunt in te nemen, kan er voor zorgen dat we als modelvliegers de drempels die iedereen nu ziet kunnen verlagen.

    Ik geloof dat jij de enige bent die al verschillende keren op dit forum heeft geprobeerd een gezamenlijk standpunt met enkele verbeterpunten te formuleren om in discussie te kunnen gaan. En ook af en toe in overleg is met knvvk of andere instanties.

    Dit zou zo'n verbeterpunt kunnen zijn:

    Duidelijkheid over de situatie van clubleden (en knvvl alleen is ook een club?) zodat we kunnen voorkomen dat de eerste wildvliegende clubpiloot of knvvl lid zonder certificaat een boete gaat krijgen.

    Als men nou eens zou kunnen kijken wat we van de regeling kunnen maken, in plaats van ....

    Ik nodig iedereen uit om Peter daarin te steunen.

    En bijvoorbeeld te kijken of de knvvl daarbij op een constructieve wijze kan worden betrokken.
     
    jkoeter vindt dit leuk.
  2. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Ik lees e.e.a. pas nadat de voorgaande berichten al lang zijn aangepast en weet dus niet wat er gestaan heeft, daarom raad ik aan om dit even door te lezen om na te gaan of er daadwerkelijk iets racistisch is gezegd: https://nl.wikipedia.org/wiki/Racisme Er wordt in het algemeen te vaak en te makkelijk gezegd dat iets racistisch is en ik hoop niet dat we ook hier die kant op gaan en dat er niks meer gezegd kan worden puur en alleen omdat iemand uit een ander land komt zonder dat er sprake is van belediging op basis van afkomst of land waarin men woont. :(

    Jouw nationaliteit is inderdaad niet bekend, maar het land en de vermoedelijke woonplaats zijn wel eenvoudig terug te vinden door het volgen van het linkje in de ondertekening naar rcgroups. Gezien eerdere reacties is daaruit ook wel op te maken in welk land je woont. ;)

    Ik snap de reacties wel, oordelen over een wetgeving die op jezelf niet (meer?) van toepassing is of ieder geval anders en dan blijven herhalen dat je het zelf prima vind gaat mensen op een gegeven moment irriteren en kan dan opgevat worden als trollen. Op een gegeven moment is een mening wel duidelijk en moet men zich ook afvragen wat het blijven herhalen van die mening nog bijdraagt aan de discussie zeker als het merendeel van de andere deelnemers aan de discussie een andere mening heeft over het onderwerp dat besproken wordt en wel duidelijk wordt dat men hun mening niet zal bijstellen. We zitten in dit topic niet voor niets al op 68 pagina's... We mogen ondertussen wel aannemen dat duidelijk is dat de discussie gaat over de Nederlandse implementatie van de EU regelgeving en dat die anders is dan in andere landen.

    Laten we de verdere discussie constructief houden a.u.b..
     
    pascall, MicropropSport en Cnn vinden dit leuk.
  3. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Ik ben het een beetje beu dat men mij persoonlijk probeert aan te vallen.

    Het maakt helemaal geen bal uit waar ik woon. Mijn commentaren gaan over de Nederlandse situatie.

    En als de heren denken dat ik troll, moeten ze dat maar aankaarten.

    Ik ben het niet met hen eens, zoals zij het niet met mij eens zijn.

    Enige verschil is dat ik met argumenten kom.

    Du moment dat ze die feitelijk niet kunnen weerleggen, begint het aanvallen op persoonlijke wijze.

    Sorry, maar ik laat me hier niet wegjagen door een aantal forumleden die het forum als van hen beschouwen.

    En ja, als men persoonlijk wordt, meld ik dat tegenwoordig publiekelijk, aangezien de moderatoren het blijkbaar ook normaal vinden als er persoonlijke aanvallen worden gedaan waarvan de moderatoren vinden dat je daar aanleiding toe hebt gegeven of toe hebt uitgelokt.

    Even vergetende dat dat geen excuus is om persoonlijk te mogen worden. Forumregels verbieden dat gewoon.

    En wat trollen betreft: waarom zouden de heren het recht van laatste woord hebben over hun mening, en ik niet over de mijne? Wie is er nu aan het trollen?

    Ik schrijf scherp, neem duidelijk stelling, en vind dat mensen vaak zeuren over futiliteiten of stokpaardjes.

    Dat is mijn stokpaardje, ja. Maar wel steeds betreffende een ander onderwerp.

    In het kort, laat de heren die mij steeds persoonlijk trachten aan te vallen even ademhalen, en zich realiseren dat het forum niet van hen is.

    Doe effe normaal allemaal!
     
  4. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    In Duitsland is de verplichte registratie uitgesteld tot 30-04-2021.

    Ik heb de indruk dat ze in Dutsland iets coulanter zijn voor niet leden en die ook niet in verenigingsverband vliegen.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  5. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.308
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ze zijn voor iedereen erg coulant, waar je in Nederland veel geld moet neer tellen voor een registratie nummertje, 23 euri,
    Een online cursus vanaf 39 euri. het examen is gratis.
    Vervolgens nog 10 euri of moet tikken om het examen certificaat te krijgen.
    Bij elkaar opgeteld is dat 72 euri en in Duitsland is het hele pakketje gratis.

    Dat noemen we in Nederland vrije marktwerking.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  6. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.308
    Locatie:
    Noord Brabant
    Let op wat je nu aan het doen bent.
    Ik wordt nu betrokken in de beoordeling over iemands zijn functioneren in een discussie.
    Daar is dit draadje niet voor.
    Dat valt mij ook af en toe op bij andere forum leden.
    En zelf doe ik het ook.
    Waarom zou je geen gebruik mogen maken van andermans kennis wat hij/zij openbaar heeft gemaakt?
    Leren doe je van elkaar en door zelfstudie.

    Dat de registratie en zo in Duitsland allemaal gratis is, dat heb ik ook niet zelf uitgevonden.
    Leer een aap klimmen.:D
     
  7. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.308
    Locatie:
    Noord Brabant
    Buiten het clubveld in verenigingsverband zijn de geleerden het nog niet over eens of dat ook onder clubverband valt.
    De 23 euri heb ik af mogen tikken, omdat mijn fladdertjes ook af en toe buiten het veld fladderen.
    En de vereniging geen club registratie gaat aanvragen en dat kunnen ze bij ons ook niet, daar hebben een EH3 (Eherkenning een soort van Digid voor bedrijven) voor nodig.
    Marktwerking, de overheid heeft dat ondergebracht bij marktpartijen, is niet gratis.

    Dat gratis certificaat via de vereniging Europa, mooi gevonden.
    Dankzij verschillende forumleden heb ik geleerd, dat zo iets ook buiten de eigen landgrens is aan te komen.
    Zonder het forum had ik het niet geweten.

    Eind vorig jaar hebben de commerciële drone opleiding voorinschrijvingen gehad voor het theorie gedeelte met kortingsprijzen.
    Korting waarop? Geen idee.
    Enkele modelvliegers hebben daar op ingeschreven, die betalen nu de hoofdprijs.

    Ingeschreven voor straks het A2 certificaat, mogen ze dichter bij mensen vliegen.
    Nederland doet moeilijk met een buitenlands behaald A1/A3 certificaat, ze kunnen bij de buitenlandse autoriteit niet controleren of het een geldig certificaat is.
    In Nederland krijg je meteen te maken met koppelverkoop, A2 allen te verkrijgen als in Nederland A1/A3 is behaald. terwijl door heel Europa de certificaat eisen A1/A3 gelijk zijn.
    Het Oostenrijkse certificaat is al wel te controleren.

    Over enkele maanden weten weten we meer.
     
  8. Ton Ballemaker

    Ton Ballemaker

    Lid geworden:
    1 dec 2014
    Berichten:
    2
    Exploitatie Nr. vreemde naam.
    Exploiteren = ondernemen met als doel winst te behalen.
    Dus we gaan er geld mee verdienen HA Ha die ambtenaren toch.
     
    Peter Den, Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  9. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Lees de definitie uit de regeling. Het lijkt erop dat de regeling begonnen is met als doelgroep exploitanten en later de doelgroep is uitgebreid naar alle "eigenaren".

    En ja, de regeling is in eerste instantie bedoeld voor exploitanten. Hobbyvliegers worden zoveel mogelijk buiten schot gehouden, getuige onder meer artikel 16.
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ruzie... welnee... humor om te lachen!

    Enkele conclusies zijn getrokken. Verder ingelezen en weet hoe het werkt.
    En hopen dat de KNVVL én neven-organisaties een aantal zaken beter gestroomlijnd kunnen krijgen.
    Het 'klassieke modelvliegen' een wat gunstiger status kunnen geven in Nederland...
     
    Helikapoter en Cnn vinden dit leuk.
  11. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ook al blijven wij gelukkig hiervan bespaart maar kijk eens naar deze prijsverschillen. Verder commentaar is overbodig denk ik.
     
  12. awap

    awap

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Zelhem
    Tja, ik val dit draadje binnen om wat info te krijgen over de nieuwe regelgeving.

    Kom ik terecht in een "alleen maar reageren op elkaars uitspraken die dan niet gedaan zijn... of wel.....".
    Mensen die vast zitten in hun eigen gelijk en luisteren en relativeren verleerd zijn.... Zelfreflectie???
    Ik spreek niemand persoonlijk aan... ik kom net binnenstruikelen hier... ik bespeur een vervelende sfeer.
    Het is hier toch geen Twitter?

    Nu kunnen sommigen hier kiezen om nu tegen mij te gaan "redeneren".
    Of kiezen om weer On-Topic te gaan? Even resetten???

    Mijn vraag hier: wordt het Engelse flyer-ID binnenkort geaccepteerd bij de RWD?
    De UK is geen lid meer van EASA. Of toch maae de Ierse flyer-ID te gaan halen?
    Of gewoon even afwachten tot het stof wat gezakt is?
     
    WillydeWoofer en MicropropSport vinden dit leuk.
  13. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.308
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja in Nederland kennen we administratieve veiligheid, aan de techniek veranderd helemaal niets.
    Luchtvaart wonderbaarlijke wereld van heilige huisjes.
     
  14. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Oostenrijkse variant kan je ook nemen. Werkt perfect. Scheelt dagen wachten

    https://online-kurs.dronespace.at/einstieg/
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wat CNN schrijft... Oostenrijkse of Ierse aanvraag.
    [edit] zinvolle link, rustig doornemen, voordat je de echte aanvraag start. Maak notitie of houdt de informatie er bij... Engels geschreven, maar toch toegankelijk...
    https://www.easa.europa.eu/the-agency/faqs/drones-uas#category-regulations-on-uas-drone-explained
    [dit is het einde van deze inhoudelijke edit, vragen omtrent inhoud, gelieve in kleurpotlood in 3-voud toe te zenden/]

    Ausrto Control etc
    https://online-pruefung.dronespace.at/

    Of Ierland... met bijsluiting van fotokopie ID... Paspoort, rijbewijs...
    https://iaa.mysrs.ie/auth/sign-in;redirectTo=/applications/identity-verification

    ;)
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    hobbyist... het zit wel snor... de neuzen kijken dezelfde kant uit.

    Nu zijn er vast drone apps waar wel en niet te vliegen... voor mij niet zo relevant...
    Is het altijd even speuren... Op Google trof ik een kaart aan die mijn snelle videokaart niet aan kan (Google definitie)

    https://kiwi-aerialshots.nl/drone-regelgeving-nederland-2021/ Trof ik hier wat kiene afbeeldingen...
    Bij het overzichtskaartje stond geen legenda -edit- "en heb ik er even in gemonteerd" -edit-. Geen hoge definitie maar het geeft een beeld...

    DronekaartNL-Bew.jpg
     
    Cnn vindt dit leuk.
  17. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.308
    Locatie:
    Noord Brabant
    RDW faciliteert met het flyer ID de registratie van het in Nederland behaalde certificaat.
    Zij hebben de systemen waarmee andere lidstaten de geldigheid van het certificaat kunnen verifiëren.

    Een buitenlands certificaat is in het land waar het is behaald geregistreerd.
    Wil Nederland je Engelse certificaat verifiëren, dan moet Engeland toegang verlenen in het systeem.

    De EU heeft bepaald dat dat bij elkaar moet kunnen.
    Voor zover ik nu weet heeft alleen Oostenrijk op dit moment de uitwisselingsdeur open staan.

    Brexit, geen idee wat dat voor invloed heeft op het behaalde certificaat.
    Scoor in Oostenrijk nog zo'n dingetje.
     
  18. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Alleen A2 is nog niet geheel duidelijk geloof ik
     
  19. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.308
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja voor mij ook niet zo relevant al die apps.
    Ik modelvlieg meestal in luchtruim klasse D.
    Dat is zo wie zo met een convenant, waardoor in het mobiel een kudde telefoon nummers staan van de diverse luchtverkeersleidingen.

    Zelden in G en soms in E.

    Zo heb ik mijn lucht acrobatiek activiteiten gisteren vrij netjes aan en afgemeld bij Volkel.

    Voor Duitsland heb ik als app in gebruik map2fly
    In Nederland godrone.

    En dan staat op het mobieltje nog model airfields DB
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe

Deel Deze Pagina