Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 30 aug 2020.

  1. Aeroplaniga

    Aeroplaniga

    Lid geworden:
    3 jan 2021
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Limburg
    De tijd tikt weg.

    Wat de bedoeling was:
    • Internetconsultatie -> verslag ...
    • Overleg met de drie koepels ...
    • Regeling, handboek en tarieven
    • 6 maanden tijd om alle verenigingen en clubs van een vergunning te voorzien.
    De kans dat Europa geen verder uitstel meer duldt, Nederland verder in de knel komt en we met de huidige stand van zaken in een wachtrij voor vergunningen terechtkomen neemt nu snel toe. De enige wettelijke uitweg is dan in clubverband vliegen in de open categorie A3, inclusief A1/A3 vliegbewijs. Totdat de vergunning uiteindelijk is ontvangen.

    Ik denk dat de drie koepels nog steeds goed werk kunnen doen, bij het ministerie.
     
    Laatst bewerkt: 13 apr 2023
  2. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    De 3 koepels doen goed werk. Alleen werken de ambtelijke molens langzaam.

    Ze kunnen toch niet verwachten dat wij als clubs opeens wél de boel snel regelen zodra het handboek eindelijk definitief is?

    Sommige, zo niet de meeste, clubs moeten best nog veel werk verzetten!
     
  3. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
    Bij vlagen domweg een tenenkrommend verhaal.
    Het gepresenteerde handboek is veel uitgebreider dan dat wat met de drie koepels in eerste instantie was voorgesteld.
    Het is dus niet verwonderlijk dat de koepels aan IL&T hebben laten weten dat zij er zo niet achter willen staan.
    Inhoudelijk voldoet het vlgs mij ook niet aan geldende wetgeving.
    Op deze wijze stelt IL&T op voorhand voorwaarden aan het lidmaatschap van een modelvliegvereniging, en dat mag niet (art 8 grondwet en Europese rechten van de mens).
    Verder zal de club alle functionarissen (instructeurs, keurmeesters examinatoren etc) bij IL&T moeten registreren.
    Ik vermoed dat dit stevig botst met de privacy wetgeving.
    In eerste instantie bijna € 500.- aftikken voor de vergunning.
    Een wijziging van een functionaris kost je plusminus €80.-.
    Wat betreft de mogelijkheid tot vragen:
    Op de 5e het formulier versturen en voor de 7e (goede vrijdag) reageren!
     
    Helikapoter en jve vinden dit leuk.
  4. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    wat nou als er geen enkele club of individu gaat reageren op deze kutzooi en gewoon lekker blijft doorvliegen en bij een controle gaat zeggen dat hij toestemming heeft van de grond eigenaar en niet in clubverband maar als individu met zijn A1/A3 ESA vliegbewijs aan het vliegen is...
    dan heb je wettelijk geen club die aansprakelijk is maar een ieder voor zichzelf

    dit gekut verneukt onze hobby...... ik heb serieus gedacht om een bestuursfunctie op me te nemen, maar ik (en velen met mij) wachten eerst af hoe dit zich gaat ontwikkelen.... ik zit er niet op te wachten om straks aansprakelijk gesteld te worden als er iets gebeurd.... dan kom ik zelf niet eens meer toe aan relaxt vliegen... dan ben ik meer bezig om als een militair iedereen in de gaten te houden dat er niks fout gaat
     
    MaartenCornelissen en Helikapoter vinden dit leuk.
  5. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.308
    Locatie:
    Noord Brabant
    2 dagen, dat valt nog mee.
    De laatste lichting vandaag ontvangen morgen retour.
     
  6. Aeroplaniga

    Aeroplaniga

    Lid geworden:
    3 jan 2021
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Limburg
    Opties, er zijn altijd opties:
    optie 1 Stoppen met ontwerpen, bouwen en vliegen van modelvliegtuigen.
    optie 2 Modelvliegen in het kader van uitvoeringsverordening (EU) 2019/947, artikel 16: vergunning van IL&T;
    optie 3 Modelvliegen (UAS-klasse C4) in het kader van gedelegeerde verordening (EU) 2019/945, open categorie A3.

    Ad optie 1 Stoppen met ontwerpen, bouwen en vliegen van modelvliegtuigen.
    Heel slecht idee. Ik ken geen - technisch - meer uitdagende hobby dan deze.

    Ad optie 2 Modelvliegen in het kader van uitvoeringsverordening (EU) 2019/947, artikel 16: vergunning van IL&T;
    Heeft gezien de oorsprong en doelstelling van modelvliegclubs en -verenigingen de voorkeur.

    Ad optie 3 Modelvliegen (UAS-klasse C4) in het kader van uitvoeringsverordening (EU) 2019/947, open categorie A3.
    Heeft gezien de oorsprong en doelstelling van modelvliegclubs en -verenigingen niet de voorkeur. Kan voor de uitvoering van de vluchten beperkend zijn in vergelijking met optie 2 (maximale vlieghoogte en dergelijke).
    Vereist vliegbewijs categorie A1/A3 (laag risico).

    In het kader van optie 2 is het uiterst spijtig te moeten vernemen dat het door de drie koepels aangeboden model handboek niet op tafel ligt.
    Opties:
    optie 2.a Model handboek IL&T accepteren;
    optie 2.b Model handboek IL&T niet accepteren en minister ter verantwoording roepen.

    Ad optie 2.a Model handboek IL&T accepteren
    Lastige optie aangezien het model handboek van de drie koepels niet bekend is bij de 150 modelvliegclubs en -verenigingen. Wat is het verschil? De opmerking van het IL&T dat zij geen expert zijn op het gebied van modelvliegen helpt in deze niet.

    Ad optie 2.b Model handboek IL&T niet accepteren en minister ter verantwoording roepen.
    Als de modelvliegers het niet eens zijn met de uitvoering van de uitvoeringsverordening - in de zin van de communicatie en de uitvoering van de procedure - kan de minister ter verantwoording worden geroepen door de Tweede Kamer der Staten-Generaal.

    Opties:
    optie 2.b.I De minister luistert en past zijn uitvoering aan;
    optie 2.b.II De minister luistert niet.

    Ad optie 2.b.I De minister luistert en past zijn uitvoering aan
    Ad optie 2.b.II De minister luistert niet
    We zien ons weer bij de eerstvolgende Tweede Kamerverkiezingen

    Etymologie: is de minister nog altijd de man van de administratie? | Van Dale
    "helpen"
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2023
    MaartenCornelissen en jve vinden dit leuk.
  7. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.888
    Locatie:
    Velserbroek
    mooie break-down van de situatie!

    zonder afbreek te doen aan het harde werk van de 3-koepels, vraag ik me dan af waarom IL&T dan hun handboek gebruikt en er geen (in)zicht is op het handboek wat vanuit onze modelvlieg communitie is aangeboden.
     
  8. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Waar blijft de KNVVL …… zij zijn toch de kenners en uitgerekend hun zouden op dit moment een handboek klaar moeten hebben met regels die voor de modelvliegers gunstig zijn…..
    Ik wacht het nog even af….. blijven ze slapen en afwachten dan zeg ik definitief mijn knvvl lidmaatschap op en zal ik iedereen aanraden om hetzelfde te doen
     
  9. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Let op: mocht je vandaag nog vragen insturen voor de webinar van de 18e, maak even n kopie van je vragen. Je krijgt nl geen bevestiging .
     
  10. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.308
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat is er ook, ILT doet daar niets mee, vaart zijn eigen weg, het leeg vegen van het luchtruim tussen de 120 en 300 meter.

    Wordt er nu daadwerkelijk gedacht, dat na het aanvragen van de vergunning, de vergunning ook daadwerkelijk wordt verleend?
    Ik heb daar als hobbyist, geen enkel vertrouwen in.
    In het vergunningen landschap, gaat het om de volgorde van aanvraag.
    Het leeg vegen van de luchtlaag tussen 120 en 300 meter is al vele jaren aan de gang.

    Wie weet welke commerciële partijen al een vergunning hebben gescoord in die laag van het luchtruim.
    De (klassieke) modelvlieger staat als laatste in de rij, tot op de dag van vandaag kan een modelvliegclub of vereniging, geen aanvraag indienen.
    Terwijl dat vanaf 2019 in de wet al wel mogelijk zou moeten zijn. artikel 18 g en 2

    Het papieren gedrocht van ILT afgezet tegen de open categorie A3 wordt zo best wel lucratief alls in de nabijheid van een modelvliegveld geen planologische wijzigingen op stapel staan.
    Als er een vermoeden is dat planologische wijzigen wel op stapel staan, maar nog niet in gang zijn gezet en het heeft invloed het vrij houden van obstakels in het vlieggebied, ja dan is het interessant om met het papieren gedrocht van ILT aan de slag te gaan.

    Hoewel het al een taak van ILT is om gemeenten en provincies te controleren of bepaalde bestemmingen wel samen kunnen.
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dit is (mede) het ontluisterende resultaat van een samenleving die geheel tot "verdienmodelgestuurd" is verworden.
    Maar we doen het helemaal zelf, we stemmen nog steeds massaal op partijprogramma's die de mythe van "the American Dream" tot leidend principe hebben verheven: "wie zijn best doet zal beloond worden" en "als het tegen zit in het leven, dan heb je gewoon niet genoeg je best gedaan".
    De eerste barstjes in dit meritocratisch bolwerk beginnen schoorvoetend zichtbaar te worden, maar ik vrees dat ze voor ons te laat komen.
    Het land ( & de lucht) dat/die van ons allemaal was, is allang weggegeven aan de hoogste bieder.
     
  12. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    :goal
     
  13. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Er is nog een probleempje met individueel A3 vliegen, dat mag niet in een CTR...
    Dus ik vrees dat clubs die in een CTR liggen gedwongen worden met de regeling mee te gaan.

    Ik zou heel graag het handboek voortel van de koepels zien.
    Kunnen ze dat niet publiceren?
     
  14. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Waarom heb jij het idee dat de KNVvL zoiets kan afdwingen. Ze kunnen in gesprek gaan, wat ze ook doen, maar de IL&T beslist uiteindelijk.
     
  15. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    ik heb het niet over afdwingen .... de knvvl zou bijvoorbeeld al een concept handboek kunnen maken en aanrijken
     
  16. Aeroplaniga

    Aeroplaniga

    Lid geworden:
    3 jan 2021
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Limburg
    Dat is gebeurd :) Zie de nieuwsbrief die in deze post is te lezen. Afgelopen maandag ontvangen.
     
    toostbeek vindt dit leuk.
  17. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik stoorde me aan je reaktie, juist omdat de KNVvL dat initiatief heeft genomen om een handboek aan te leveren, wat niet door het IL&T is overgenomen.

    Stel je eens voor, dat jij je vrije tijd erin had gestoken om zo'n handboek op te stellen als bestuurslid van de KNVvL en je merkt dat het IL&T doet er niet veel mee.

    Dan wordt vervolgens ook nog op een internet forum net gedaan alsof je hebt liggen slapen, door leden van je eigen vereniging die zichzelf blijkbaar niet voldoende informeren, maar wel direkt beginnen te roepen dat ze hun lidmaatschap op gaan zeggen en dan ook anderen adviseren om op te stappen.

    Ik zou er zelf een beetje moedeloos van worden denk ik.

    Er zijn nog vacatures voor bestuursleden binnen de KNVvL trouwens.
     
    AHoogendijk en longflight vinden dit leuk.
  18. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    De KNVvL heeft nooit openheid van zaken gegeven. Dat is wat velen nu steekt. dat zelfde geld ook voor de Limburgse Federatie. Ze zijn ook veel te laat ingesprongen op deze zaak. Dit speelt al jaren en hebben we zien aankomen.
     
  19. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Vind jij nou echt dat de KNVVL voldoende doet om in deze onze belangen de behartigen ?
     
  20. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
    De KNVVL is inderdaad weinig mededeelzaam in deze kwestie, ik ben zelf ook KNVVL lid maar krijg zo goed als niets vanuit deze bond over deze kwestie in de mailbox.
    De Limburgse Federatie echter is naar haar leden toe zeer open.
    Met iedere kwartaalvergadering worden de aangesloten clubs volledig ingelicht.
    Tussentijds ontvangen we ook de nodige nieuwsbrieven.
    Zelfs nog afgelopen maandag (2e paasdag) kregen wij vanuit de Federatie nog het bericht dat het door IL&T gepresenteerde handboek niet de goedkeuring van de koepels kan dragen.
    Dat bericht is ook in gezamenlijkheid naar IL&T gestuurd.
    De koepels hebben steeds ingezet op een zo laag drempelige opzet.
    Naar de reden dat het IL&T om wat voor reden dan ook iedere keer op het laatste moment haar eigen plan trekt is het slechts gissen.

    Alle drie de koepels hebben vanuit de bij hun aangesloten leden het mandaat gekregen om met IL&T te onderhandelen.
    Geef hen de rust en de tijd om die taak uit te voeren!
    Als je goede argumenten hebt die van pas zouden kunnen komen in het overleg met IL&T, deel die dan met een van de koepels waarbij je bent aangesloten.

    Voor als er iemand is die meent dat zij hun werk niet goed doen resten er slechts twee wegen:
    1. Organiseer je medestanders en zorg er voor dat je in het ledenoverleg van de organisatie waarbij je bent aangesloten een koerswijziging voor elkaar krijgt.
    2. Zeg je lidmaatschap op en kies een andere hobby.
     
    hobbyist, toostbeek, jve en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina