Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 30 aug 2020.

  1. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik vind de drempel die IL&T nu inzet best wel heavy als we daar aan conformeren.
    Nederland krijgt er op die manier zo'n 150 luchthaventjes bij, met de regelbrij van Lelystad, zonder douane en bagage afhandeling.
     
    MicropropSport en wim eon vinden dit leuk.
  2. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    ter jou informatie, ik ben al een tijdje geleden gestopt, niet om die regelbrei, maar vanwege de gezondheid. Ik heb dit al veel langer geleden aangegeven dat deze hele zooi eraan zat te komen, maar de KNVvL en die Limburgse federatie zeiden allemaal dat het zo een vaart niet zou lopen. Nu is het zover en zijn jullie te laat met a;;es. Jullie kunnen nog niet eens meer aan schade beperking doen. Alles is al in kannen en kruiken. IL&T bepaalt hoe en wat en als hun straks zeggen dat het einde verhaal is dan staat iedwereen met zijn mond vol tanden en kan er niks meer. Einde oefening voor het klassieke modelvliegen.
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.833
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Zo is dat, dan kan je met een beetje geluk alleen nog in je eigen huiskamer vliegen.
    Dat kan natuurlijk ook leuk zijn.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Of je komt gezellig naar Duitsland.
    Daar vliegt alles nog gewoon zoals vroeger.
    Daar hebben de overkoepelde organisaties geen belangenverstrengeling en is er bij de regering gelobbied.
    Ik zie en hoor ook niets meer over de herstructurering bij de KNVvL.
    Er waren nieuwe personen in wie ik wel enigszins vertrouwen had maar als ik nu kijk wie er in het bestuur zitten is er niets veranderd.
    Ik ken iemand die gevraagd was om in het bestuur van "knvvl modelvliegen" te komen.
    De man heeft documenten en plannen opgevraagd voordat ie aan de taak zou beginnen maar er schijnen dus helemaal geen plannen of iets dergelijks te liggen.
    Ongeorganiseerde bende.

    GJ
     
    WillydeWoofer, MicropropSport en Bertus vinden dit leuk.
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.833
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Wel een eind rijden als je in Duitsland een middagje wil gaan vliegen.
    Maar je moet er wel wat voor over hebben.
    Officieel vliegt bijna iedereen al illegaal natuurlijk.
    Zelf verwacht ik dat, dat wel een beetje zo blijft.
    Bijna niemand houd zich nu aan de 300 of 120 meter hoogte grens.
    De overheid heeft wel het voordeel dat de hobby van binnenuit ook al uitsterft.
    De gemiddelde modelvlieger wordt steeds ouder.
    Er komen bijna geen jonge vliegers bij.
    Het zal dus vanzelf ook al stoppen.
    De hobby winkels verdwijnen ook steeds meer.
    Aan alle kanten wordt zo langzaamaan de hobby de nek omgedraaid.
     
    Laatst bewerkt: 16 apr 2023
  6. Aeroplaniga

    Aeroplaniga

    Lid geworden:
    3 jan 2021
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Limburg
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    IL en T heeft voor mij sinds 2015 al afgedaan toen ze al moeilijk begonnen te doen over de bemande hobby luchtvaart . In Nederland mag geen enkel toestel gestationeerd zijn waarvan geen Nederlandse goedgekeurde onderhouds documentatie aanwezig is .

    Hoe stupide is dat . In Duitsland en België geen enkel probleem ,Hoezo 1 Europa .

    IL en T zijn gewoon een stel onbeschofte hufters niet gehinderd door enige vorm van kennis of gezond verstand .
     
    wim eon, Jonkje en MicropropSport vinden dit leuk.
  8. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Yup... Die ervaring kan ik zeker delen vanuit de bemande historische luchtvaart.... Een van de redenen dat veel historische toestellen met Nederlandse eigenaren over de grens gestationeerd zijn.
     
    MicropropSport en mig 3 vinden dit leuk.
  9. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.833
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Een voorbeeld hoe het uitsterft.
    Een enkele bezoeker en geen jonkie te bekennen.
     
  10. Aeroplaniga

    Aeroplaniga

    Lid geworden:
    3 jan 2021
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Limburg
    Ik had begrepen dat dit vooral een treffen voor bouwers was.

    Artikel 16 is er voor ons en dat gaan we gebruiken ook. We (koepels plus clubs en verenigingen en IL&T) kunnen alle inzichten omtrent een slim ingevuld handboek blijven delen. Wellicht een draad ‘Handboek’ openen zodra de koepels hun positie bij de minister kenbaar hebben kunnen maken.

    Er komen nieuwe initiatieven om kinderen en jongeren enthousiast te maken voor techniek. Modelbouw moet dan beslist binnen handbereik zijn.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074

    Waarom dan pas? Beter nu door de bekende vliegers samen iets maken en dat presenteren. Zelfregulering is nog altijd het beste. Dan kun je als grote groep modelvliegers de overheid voor zijn. Maar ja dat lukt denk ik niet meer. Als je alleen die 3 koepelbesturen iets laat bedenken dan wordt de helft wel weer vergeten zoals nu met lijnvliegen of vrije vlucht al et geval is.......................
     
  12. Aeroplaniga

    Aeroplaniga

    Lid geworden:
    3 jan 2021
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Limburg
    Door de gang van zaken communiceerden het ministerie en de IL&T vorige week ineens met de afzonderlijke clubs en verenigingen terwijl het overleg met de drie koepels nog moet plaatsvinden. Men heeft nog overwogen om de informatiesessies uit te stellen. (Had dat maar gedaan.)
    Overheid, koepels en clubs en verenigingen zijn mekaar nu dus kwijt. Dat moet als eerste hersteld worden. Daar komt dan een model handboek uit.
    De IL&T zegt dat hun model niet in beton is gegoten, maar het is dus de vraag wat de koepels er van vinden. Die positie hebben de koepels.
    Zodra het model handboek er is kunnen we mekaar gericht helpen en worden er geen niet bestaande vragen beantwoord.

    Ik hoop dat de koepels snel updates kunnen publiceren over de stand van zaken.
     
    wvr vindt dit leuk.
  13. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Dan misschien hier een draadje openen om samen met alle modelvliegers dat handboek samen te stellen. Ik bemoei mij er verder niet meer mee, heeft voor mij toch geen zin meer.............
     
    Wilko vindt dit leuk.
  14. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Wanneer je je hebt ingeschreven op de web-bijeenkomst krijg je een concept handboek een aantekeningen.
    Het betreft een checklist en een template van het handboek wat samen met de toekomstige vergunningsaanvraag moet worden toegezonden aan de ILT.
    Beide documenten zijn nog niet definitief vastgesteld en kunnen dus nog worden aangepast op basis van de laatste inzichten.
    De documenten zijn vooral bedoeld als een 'eerste kennismaking' tijdens de informatiebijeenkomsten.
    Hier wordt nog aan gesleuteld en is nog niet definitief.
    Wat ik wel zie is dat dit document het inschrijfgeld niet waard is.
    Alle info in het document heeft iedere club (die bij een koepel is aangesloten), het is gewoon een opsomming van wat een modelvliegclub al heeft liggen.
    Maar goed, voor veel clubs wellicht een goed handreiking.
     
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede


    Ijdele hoop .
    Modelbouwers zijn techneuten . En gezien het technisch opgeleide personeel steeds minder en ook nog veel minder in kwaliteit is . Zal deze hobby echt uitsterven .
    De jeugd van vandaag wil het liefste niet werken en toch geld als water verdienen .. dat gaat dus ook nooit energie in het bouwen van modelvliegtuigen steken . Die kopen liever een kant en klaar geval zoals een drone waarbij de uitdaging ook gelijk weg is met 2 uur.
     
    Berto en MicropropSport vinden dit leuk.
  16. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.833
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Zo zit het en de politiek vind dat prima.
     
    wim eon vindt dit leuk.
  17. hstruyk

    hstruyk

    Lid geworden:
    5 sep 2003
    Berichten:
    274
    Locatie:
    Zierikzee
    Vanavond is er een webinair. Ik was natuurlijk weer te laat met opgeven :hammer:
    Kan iemand mij een link sturen om het webinair toch bij te wonen?
     
  18. Aeroplaniga

    Aeroplaniga

    Lid geworden:
    3 jan 2021
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Limburg
    Ter info: Hoofdlijnenverslag van de internetconsultatie: Volg deze link.
    Zie onder aan de pagina het kader Resultaten en bevindingen van de consultatie (pdf). Klik op Downloaden.
     
    Xantip en jve vinden dit leuk.
  19. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Hoofdconclusie: geen club is verplicht om n vergunning bij de IL&T aan te vragen.

    Wat dat betekent, dat staat in de stukken.
     
  20. Aeroplaniga

    Aeroplaniga

    Lid geworden:
    3 jan 2021
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Limburg

Deel Deze Pagina