Regeling modelvliegen tav Vrije Vlucht

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Peter Den, 22 mrt 2016.

  1. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Omdat de TS van het draadje ''Regeling Modelvliegen...tav Vrije Vlucht en tav + 25 kg modellen'' nadrukkelijk alleen verder wil over de regelgeving en gewichtsproblematiek (beetje vreemd in het VV forumdeel als je het mij vraagt) ben ik zo vrij dit toch nog een keer in te brengen.
    (Ik heb een oude historie met vrije vlucht en dit ligt me nog steeds na aan het hart).

    Vrije vlucht heeft zich ten aanzien van de regelgeving altijd een beetje onder de radar gedragen met de gedachte dat, als regelgevers zonder verstand van zaken er achter zouden komen dat er ‘’zomaar’’ modellen rondvliegen zonder besturing die ook nog eens hoog konden vliegen de regelgever wel eens in paniek zou kunnen komen.

    Welnu, naar mijn mening kan de VV zich dat niet meer permitteren.

    De nieuwe focus op overtreden van de regels door drones kan, als makkelijke prooi, de VV recht in zijn bestaan treffen.

    Ik bemoei me nu al enige tijd, eerst op persoonlijke titel maar nu gesteund door een aantal clubs, met het RPAS overleg aangaande de regelgeving.

    Observerend van daaruit zie ik weinig (geen) bewegingen van de KNVvL om de VV problematiek te borgen.

    Waar Énke dit

    op baseert weet ik niet maar ik herken dit niet als zijnde iets waar de KNVvL zich nu actief mee bezig houd.


    Ik heb voorstellen liggen die een minimum aan borging zouden betekenen, maar die zijn tot op heden niet aan bod gekomen.

    In de laatste vergadering stemde de KNVvL in met een voorstel van de regelgever waarin in feite

    Het VV wedstrijdvliegen onmogelijk gemaakt wordt.

    Het kan best zijn dat er allerlei achterkamertjes overleg gevoerd wordt, maar ik kan dat niet controleren, laat staan er op vertrouwen.

    Ideeën dat VV buiten schot blijft door spitsvondige redeneringen over al of niet toch een beetje bestuurd zijn of niet eens onder de regelgeving vallend zijn amusant, maar zullen geen enkel effect hebben.

    Als er vanuit het VV wereldje belangstelling voor blijkt wil ik hier wel verder op ingaan.

    Ik zou dit als VV wereld wel serieus nemen.
     
  2. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Bericht van Paul Beks, secretaris KNVvL Modelvliegsport

    Vrije Vlucht en de verzekering

    Binnen de groep van beoefenaars van Vrije Vlucht is de laatste tijd wat onrust ontstaan, met name over eventuele aansprakelijkheidsschade en de verzekering daarvan. Als afdelingsbestuur Modelvliegsport willen wij deze onrust wegnemen. Ten eerste de verzekering. Onze WA verzekering dekt alle activiteiten die direct betrekking hebben op de modelvliegsport. Een verdere bepaling zegt dat de verzekering uitsluitend van kracht is indien er gevlogen wordt conform de Regeling Modelvliegen. Sinds 1 juli 2015 is een nieuwe Regeling Modelvliegen van kracht. Deze nieuwe regeling is tot stand gekomen vanwege de enorme opkomst van wat men in de volksmond ‘drones’ noemt. Hierdoor zag de overheid zich genoodzaakt paal en perk te stellen aan het wildvliegen. Vanwege de goede reputatie die de klassieke modelvliegers in de loop van de tijd hebben opgebouwd, onder andere vanwege de goede zelfregulering door het Basis Veiligheidsreglement Modelvliegsport zijn de bij de KNVvL aangesloten clubs uitgesloten van de voornaamste beperking in de nieuwe Regeling Modelvliegen. Er is nu verwarring ontstaan omdat in de Regeling Modelvliegen zelf geen onderscheid meer wordt gemaakt tussen Vrije Vlucht modellen en radiobestuurde modellen.
    De Regeling Modelvliegen is echter een voortvloeisel uit een besluit van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Dit besluit is gepubliceerd in de Staatscourant van 30 april 2015 en heet voluit:

    Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, van 23 april 2015, IENM/BSK-2015/11533, houdende de vaststelling van regels voor op afstand bestuurde luchtvaartuigen. De kortere, citeertitel, is Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen.

    Hieruit mag dus worden geconcludeerd dat deze regeling geen betrekking heeft op Vrije Vlucht, maar alleen op van op afstand bestuurbare modellen. En daarmee is dus de uitsluiting van de verzekering niet van toepassing. Aansprakelijkheidsschade blijft dus, net als voorheen, gewoon gedekt onder de collectieve WA verzekering van de KNVvL.

    KNVvL Modelvliegsport
    Paul Beks, Secretaris
     
    hmeijdam en BBruins vinden dit leuk.
  3. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Bij mij borrelt een vraag naar boven.
    Hoe hoog mag je ?
    Opstijgen van een veld van een KNVvL club en landen op??? Is dat max 300 meter ?
    De vraag is wel van belang omdat de verzekering van de KNVvL dekking geeft wanneer er volgens de Regeling modelvliegen gevlogen wordt.
    Zit je te hoog dan is er geen dekking want dan voldoe je niet aan de voorwaarden van de Regeling modelvliegen.
     
  4. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Er is geen bestuurder........
    Maar goed 50 jaar plus VV is er ooit iets echt fout gegaan ?
    Niet dat ik weet.
     
  5. maaskie

    maaskie

    Lid geworden:
    23 jun 2006
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Nijmegen
    Volgens mij ook niet. Vooral niet hoog boven in de lucht.
    Op de grond wil het wel eens (levens)gevaarlijk worden. Vooral bij F1C. Maar dat vliegen we niet in Nederland. ;-)
     
  6. Histone

    Histone PH-SAM

    Lid geworden:
    24 jul 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Tilburg
    450 meter binnen een CTR is een foutieve veronderstelling !
    1e. De verkeersleiding van de CTR, als daarvoor verantwoordelijke instantie, bepaalt voor de betreffende modelvlieglocatie (binnen die CTR) de toegestane maximale vlieghoogte, maar nooit meer dan 300 meter.
    Dit is de regel m.b.t. luchtruim klasse C, waarvoor een convenant met deze verkeersleiding wordt gesloten.
    2e. Alleen binnen de ATZ (het centrale deel binnen een CTR, het vliegveld zelf dus) KAN een hoogte tot 450 worden toegestaan mits.........................
    Immers in de regeling is dit vervat als: "vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 450 meter boven de grond of het water, mits dit gebeurt binnen een aerodrome traffic zone van een militaire luchthaven waarop modelvliegen is toegestaan en dit gebied exclusief voor modelvliegen wordt gebruikt of met de andere gebruiker(s) sluitende afspraken zijn gemaakt inzake separatie".
    Vandaar dat vorig jaar het WK F3B kon worden gerealiseerd op vliegbasis Deelen.
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2016

Deel Deze Pagina