Reichard Sirius (staufenbiel) verslag

• Topicstarter Topicstarter blutch
  • Startdatum Startdatum
B

blutch

Guest
Gegroet iedereen,

Daar ik al zoveel bouwverslagen en foto's heb mogen aanschouwen van andere mensen op dit forum, achtte ik de tijd rijp om ook eens mijn nieuwe aanwinst te laten zien aan jullie en vooral mijn ervaringen te delen met de andere forumleden hier.

Ik had besloten om in april een nieuwe zwever te kopen. Na vele goede reacties gelezen te hebben over Staufenbiel hier op dit forum heb ik ook maar de sprong gewaagd en daar mijn zwever besteld.
Het werd de Sirius van Reichard.
Filmpje:Airmix - Datenbank

Gewicht: 2,3kg (alles erin en erop)
Spanwijdte: 3,1 meter
batterij: 3350Mah lipo (uren zoet om te zweven, batterij is vaak maar 2/3 leeg)
motor: Dymond AL-3548 (630Watt met 6 x 13,5 klapprop)
Regelaar: Dymond 60A met BEC
Servo's: Hytec ( de kleintjes).
extra Functies: rolroeren en welfkleppen

Bemerkingen:
Over staufenbiel:
Ik heb daar zowel de regelaar, de motor als de zwever besteld, en niet alles tegelijkertijd. Wel ik kan je een ding zeggen. Na exact 2 dagen komt je pakket telkens netjes aan op je thuisadres helemaal uit Hamburg. Super prettig en zonder haperingen.

Over het vliegtuigje zelf (eindelijk...:) )
Het bouwen kost een paar weekendjes goed doorwerken als je alles hebt klaarliggen zoals servo's, lijm (epoxy); kabeltjes en al...

De romp is een van kunstof. De eerste keer als je de romp uit de doos haalt voelt het wel erg dun en zwak aan. Alsof het een kermisvliegtuigje is van laagwaardige plastic. Maar het blijkt al bij al toch stevig te zijn. (oef...)

De bespanning van de vleugels is al gedaan, en is bijna perfect te noemen. Goed afgewerkt op enkele blazen (bellen) na. Even nabewerken met het strijkijzer.

Het motortje is degene die door Staufenbiel werd aangeraden. Aangezien dit dingetje dient voor zwevers tussen de 2 - 3kg kun je wel zien dat ie lekker veel reserve heeft voor deze zwever --> lees: onder hoek van 60° stijgen :)
Ik vlieg bij de start vaak maar op 60% van het maximale vermogen.
Tot nu toe geen probleem met het motortje. Eerst dacht ik een dure motor aan te schaffen zoals een axi, maar die zijn PEPERDUUR. Mijn motor hier kost 30euro. Een axi motor ongeveer 3 keer zoveel. En bij een zwever is een motor niet van levensbelang want als de motor het begeeft hoeven er nog geen brokken te vallen :)

De regelaar is ook een Dymond regelaar. Weinig op aan te merken. HEt doet wat het moet doen nl. regelen...

Het vliegen zelf: na een paar testvluchtjes kwamen we al snel tot een goede balancering van de zwever. Hij zweeft beduidend langer ten opzichte van mijn vorige zwever (robbe habbicht). Hij is ook enorm goed te vliegen met aardig wat wind. Dat is dus positief om gans het jaar door te zweven en niet alleen tijdens hete zomerdagen.
Wat betreft thermiek: als je boven warme graanvelden zweeft zie je hem letterlijk hoogte winnen. Ongeloofelijk leuk. Hij pakt dus wel goed de thermiek.(Alhoewel er wel betere thermiekzwevers zijn dan deze)

Kortom ik ben reuze gelukkig met deze zilveren vogel. Super plezierig om mee te spelen.
Enkele foto's:
full

full

full

Als iemand vragen heeft, post maar gerust. Ik beantwoord ze met plezier.

Waar iemand mij nog zou moeten helpen is de instellingen om de welfkleppen bvb 5° te laten uitslaan met mijn zender MX-12. Dit lukt gewoon NIET. Ik heb al alles geprobeerd om dit te mixen met het hoogteroer, maar geen resultaat :(
1 schakelaar dient om de rolroeren naar boven te doen klappen (landing) OK
1 schakelaar (rechts achter) doet de welfkleppen volledig naar beneden uitslaan OK

Maar ik wil met de 2 andere schakelaars ELEV/div en AIL/div die welfkleppen een klein beetje doen uitslaan met het hoogteroer gemixed --> dit gaat dus niet ! Er gebeurd niets
Op het Mx-12 forum reageren ze niet op mijn vraag, spijtig.

Laatst bewerkt door een moderator:
hoi

ik neem aan dat je de flaps op kanaal 5 hebt dus gear.
Lukt het dan om een mixer te maken met gea-elev en dan .....% Dan de switch voor de flaps ook op deze mixer zetten? Werkt dat?

Jan-Willem

Prachtige kist !! Heb al flink zitten kwijlen.
Helaas is hij voor "fortgeschrittene", dus moet ik nog even wachten.
Stond in de FMT van mei. De PROXIMA is een slagje kleiner.
Heel veel plezier ermee !!

Over de instellingen: Misschien kan @Fotor je daar wel mee helpen, want die weet daar erg veel van .

Groeten, JH

Hoe heb je de kanalen ingedeeld? Wat mij een logische indeling zou lijken: rolroeren op kanalen 1 en 6 (met FLAPERON aan). Welvingskleppen beide op kanaal 5 (GEAR kanaal). Dat matcht met de beschrijving die jij geeft. Ik begrijp uit je beschrijving dat je een soort butterfly hebt gemaakt, waar je dan wel 2 schakelaars tegelijk voor om moet halen (lastig).

Wat wil je nu precies? Wil je een soort thermiekstand maken waarbij de welvingskleppen niet-bewegend ca 5 graden naar onderen worden uitgeslagen? Of wil je snap-flap inbouwen, wat inhoudt dat de flaps tegengesteld aan het hoogteroer bewegen om een wat actievere respons op hoog-laag te krijgen?

Heb je er veel lood in moeten doen? Schijnt een veel voorkomend 'probleem' te zijn bij de Staufenbiel zwevers omdat deze veelal nog uit het borsteltijdperk stammen.

Verder een mooi ding! Lijkt inderdaad veel op de Proxima II.

Hoi,
Leuk dat er zoveel respons komt ...

@FOTOR:Inderdaad, de welfkleppen zitten op het kanaal gear. Ik wil inderdaad met de 2 overige schakelaars op mijn MX12 de welfkleppen 5° en 10° naar beneden doen wijzen waarbij een beetje elev UP is bijgemixed. Dit gaat dus niet bij mij. Ik zal zelfs meer zeggen: als je in de desbetreffende mixer (1 of 2) zit, dan kan ik met de select toets nooit naar de %-instelling van de welfkleppen (kanaal gear) gaan. Het pijtlje gaat altijd naar ELEV. Als ik dan door een omweg (een ander kanaal kiezen dan gear, om dan de % instelling te wijzigen, en die daarna terug op gear te zetten gebeurt er toch ook niets. Niets met de welfkleppen en niets met het hoogteroer.)
Stom. Ik heb in het instellingenmenu ook al vanalles geprobeerd om de schakelaar ELEV/dir op INHIBIT of indivudual of op common ELEV te zetten maar dat levert allemaal niets op. Wat doe ik toch fout????

@Jakkie takkie: Ik heb er geen miligram lood bij moeten steken. Dat komt omdat wij nooit een servo in de staart steken, maar alles vanvoor monteren. Ten tweede steekt er een redelijk zware lipobatterij vooraan die we gebruiken als balanceergewicht om hem juist te balanceren.

De romp is inderdaand identiek aan die van de Proxima II. Alleen is dit een 3,1m spanwijdte ipv 2,8m.

Slu...

Ik vrees dat het heel moeilijk (lees: niet mogelijk) is om te doen wat jij wilt met een MX-12. Het mixen van het gear kanaal zal waarschijnlijk wel kunnen als je GEAR op INHIBIT zet. Maar dan, wat moet je mixen? Je hebt alle 6 kanalen bezet, dus je kan niet de waarde van een leeg kanaal gebruiken om naar kanaal 5 te gaan mixen. Ik zie ook niet hoe je met de D/R schakelaars iets zou kunnen doen. De MX-12 is niet gemaakt om zwevers met ailerons en flaps te vliegen. Ik vrees dat je een MX-16 nodig gaat hebben om je wensen te verwezenlijken. Daar kan het zeker mee, dan heb je verschillende flight modes tot je beschikking (met ieder een eigen flap stand) en het arsenaal aan mixers is vele malen uitgebreider. Allerlei mixers voor de flaps zijn standaard ingebouwd.

Mooie electrozwever hoor die Sirius.
Reichard maakt mooie zwevers.
Ikzelf heb de Elipsoid evo besteld bij Staufenbiel.
Jammer genoeg duurt dat nog een week of 6 wanneer ik hem binnen heb.

Als de zwever binnen is maak ik ook wel een verslagje.

Mooie electrozwever hoor die Sirius.
Reichard maakt mooie zwevers.
Ikzelf heb de Elipsoid evo besteld bij Staufenbiel.
Jammer genoeg duurt dat nog een week of 6 wanneer ik hem binnen heb.

Als de zwever binnen is maak ik ook wel een verslagje.

Leuk! Ben erg nieuwsgierig. Ik denk er aan om ook een Elipsoid te kopen.

Blutch, Fotor,

Misschien is de volgende een optie:
twee V-tail mixers te gebruiken: hun 2 elevator kanalen op de 2 rolroerkanalen te pluggen... en de beide rudderkanalen via een V-kabel samen op een flap kanaal vd ontvanger te pluggen...

Volgens mij kan je dan 4 servos over 3 kanalen sturen en toch een flaperon systeem hebben met full flaps!

Het flap kanaal via een potmetertje van een paar graden negatief naar full down.
Je zou je flaps dan kunnen mixen met elevator.
En je zou met een schakelaar dan een butterfly kunnen creeeren...

Die twee v-tail mixers zijn te koop vanaf 10€...

Heb het zelf nog niet uitgeprobeerd, maar heb er een keer over nagedacht toen ik een kanaaltje te kort kwam....

Ik vlieg echter met een dx7 van spektrum, ken die mx12 niet...
Wellicht eens iets om mee te experimenteren...

Fijne avond!

Dagmar

Mooie E-Zwever ! Ik zou wel als ik jou was een andere spinner erop zetten, eentje die de motor van voren kan koelen.

De romp is een van kunstof. De eerste keer als je de romp uit de doos haalt voelt het wel erg dun en zwak aan. Alsof het een kermisvliegtuigje is van laagwaardige plastic. Maar het blijkt al bij al toch stevig te zijn. (oef...)

Volgens de beschijving zou de romp van glasvezel versterkte epoxie gemaakt moeten zijn. Is er een ander materiaal voor de romp gebruikt? Zijn kritische plaatsen, zoals de vleugelbevesting in de romp nog extra versterkt?

Ben bezig met het bouwen (assambleren) van de elipsoid evo.
De romp is erg licht, maar wel sterk. Er loopt aan beide zijden een strook koolsof. Ik weet niet of dit bij de proxima ook het geval is???

Vooral de kwaliteit en bespanning van de vleugel is formidabel.

Back