Reichard Sprinter afbouwen

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door bdoets, 24 jan 2008.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Twee dagen geleden bestelde ik bij Staufenbiel een Reichard Sprinter, een hotliner van 175 cm; daar kan mooi de electronica in van mijn gesneuvelde Arcus dacht ik, en dan heb ik wat te doen tot de Sirion 3meter vliegende vleugel komt van Gerten (SMG), want die heeft een levertijd van 5 weken.
    [​IMG]
    Al meteen vielen de bijkomende kosten me mee - catalogusprijs is €135 en inclusief verzending kost het beestje dan €148,90. Maar echt verbaast was ik toen UPS daarnet de doos kwam afleveren - twee dagen na de bestelling! Okee, Hamburg is niet zo ver...

    Bij een eerste verkenning van de inhoud van de doos valt me op dat hier iets meer zelf aan te ontdekken valt dan bij de modellen die ik eerder monteerde - is niet erg, dit is ook bewust mijn eerste niet-schuim model (sinds een jaar of 25). (O nee, in de tussentijd heb ik ook nog een Yoda 2 meter gebouwd, ik zou het bijna vergeten...)
    Hier ga ik dus mee aan de slag, en ik hoop mijn vorderingen hier ten toon te stellen...
     
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Hulp gevraagd!

    Het eerste probleem doet zich voor, hulp gevraagd!
    De Sprinter was oorspronkelijk leverbaar met een ééndelige vleugel. Sinds kort kan je hem krijgen met een deelbare vleugel, en die heb ik besteld.
    De vleugel is dus wel deelbaar... maar nu blijkt dat de romp is ingericht voor een vleugel uit één stuk!
    De ondeelbare vleugel werd met twee M5 bouten op de (GFK) romp vastgezet, en dan nog een nylon M3 bout midden achteraan.
    De deelbare vleugel heeft gaten voor twee M5 bouten, en voor twee M3 bouten achteraan (anders zou die éne M3 precies in de naad tussen twee vleugelhelften komen).
    Mijn romp heeft één M3 gat voorbereid, in het midden! De twee gaten opzij zijn wel gemarkeerd op de mal, je zou ze zo kunnen boren. Maar de andere gaten zijn voorzien van schroefdraad; daar zit aan de onderkant een klont van een of ander oorspronkelijk kneedbaar, maar nu keihard materiaal; daar is in geboord en draad getapt.
    Als ik nou zou weten met wat voor materiaal ik dat kan doen... dan zou ik dat zelf kunnen doen; is handiger dan de romp terug sturen. Iemand een suggestie?
    Ik zou misschien ook gewoon M3 moeren aan de binnenkant kunnen lijmen. Is een beetje tricky lijkt me...
     
  3. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Dank je, Wubbe... ben even wezen kijken bij Pattex.nl en dan blijkt dat zelfde spul hier te heten Pattex Repair Express. Morgen eens kijken of ik dat ergens krijgen kan. Lijkt me heel geschikt!
     
  5. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Gevonden in de Robbe catalogus

    Het staat ook in de Robbe catalogus (de papieren versie. EDIT: Ook op de Robbe site, Order No.: 1-5007).
    Die zat ik vanmiddag eens door te bladeren en toen ik jouw vraag las herkende ik het.

    Als Robbe het ook levert: misschien heeft lokale modelbouw-boer het dan ook wel.
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2008
  6. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    Als het een GFK romp is, zou je die 'blob' ook met GFK kunnen maken, niet? Epoxy met microballoons of losse vezels?
    Een andere oplossing zijn misschien inslagmoeren... uiteraard moet je die niet in je GFK romp slaan. De 'pinnen' kan je terugplooien en dan met de flens van de moer kan je hem in de romp lijmen; je hebt zo een behoorlijk lijm oppervlak. Wel goed ontvetten en eventueel nog een glasmatje erover.
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Zojuist viel mijn oog op de achterpagina van de manual - die ik tot dan toe dus over het hoofd had gezien. Hier staan een paar toevoegingen mbt de gedeelde-vleugel-versie, onder meer over die M3 schroefgaten. Daar hebben ze zich wel een beetje van af gemaakt...:
    "Am Rumpf sind Öfnungen für Schrauben M3 gemarkt. Bohren Sie diese durch und kleben Sie von unten Mutter M3 in den Rumpf hinein."
    Het lijkt me dat je wel een grote kans loopt dat er lijm (wat voor lijm eigenlijk?) in de schroefdraad van die moeren komt... ik aarzel nu of ik Pattex ga kopen of moeren ga lijmen. In elk geval zijn ze niet zo onachtzaam geweest als ik dacht...
     
  8. mattiejplane

    mattiejplane

    Lid geworden:
    22 aug 2006
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Amsterdam
    Hoi bart mooi vliegtuig!! jaloerss :roll:.

    Als ik jou was zou ik het gewoon met de m3 moeren proberen ik heb het ook wel eens gedaan, eerst voorzichtig met wat epoxie de moer vastlijmen dan met een flinke klodder langs de rand gaan. Als je dat kneed spul gebruikt moet je natuurlijk ook schroefdraad er in tappen (heb ik nog nooit gedaan) maar het schijnt wel ff een heel precies karwei te zijn.
     
  9. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Hoi Bart,

    Leuke Arcus opvolger, ben benieuwd wat de ervaringen zullen zijn... :cool:

    Ik weet niet hoe de romp eruit ziet, maar kun je geen plaatje metaal (6x1.5mm ofzo) in de romp zetten, waar je twee gaatjes van 2.4 of 2,5mm in boort, waar je vervolgens M3 draad in tapt? :?
    Kans op meedraaien van de "moeren" is dan vrijwel nul en je heb een flink oppervlak om te lijmen!
    Heb je natuurlijk wel tapsetje nodig... Als je die toch hebt, is het ook geen probleem om een moer na het verlijmen (en beetje knoeien) schoon te tappen ;) Mocht er veel prut in de moer terecht komen, kun je voor he schoontappen ook nog even een boortje erdoor jassen :D

    Hoe zitten de delen aan elkaar? Los in elkaar geschoven en bij elkaar gehouden door de schroeven of hebben ze nog iets anders bedacht?

    Succes!
    En niet vergeten af en toe wat foto's te maken
     
  10. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    3.033
    Locatie:
    evergem
    al gehoord van triplex, en epoxi .
    1/ Triplex plaatje inlijmen, en daarna de inslagmoeren.
     
  11. flyingthor

    flyingthor Guest

    Wat ik doe als ik rompjes bouw waarbij de vleugel met bouten vastgevezen wordt:

    - ik maak een stukje printplaat over de breedte van de romp op de plaats waar de gaten moeten komen. Voor de 'lengte' langs beide zijden van het te maken gat een halve cm. dus 1cm plus gat. Als dit wat meer is maakt niet uit.
    - dit lijm ik met epoxy in de romp (soms plaats ik eerst nog een glasvezelmatje tussen de romp en het stukje printplaat, vooral bij houtbouw). Als de romp iets bol is kan je microballoons gebruiken in je epoxy om de holte te vullen.
    - eerst met een boortje van 1mm gaatjes boren, daarna met de maat waarin je gaat tappen.
    - dan met een tapsetje draad tappen. (Mocht je geen tapset hebben, er zijn ook bouten waarmee je draad kan maken)

    (voor modellen waar redelijk veel kracht op komt gebruik ik 2 plaatjes op 1)

    in dit geval zal het gat dat er reeds staat terug verstevigd worden door het printplaatje.
     
  12. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Dat bedoelde ik dus ook met metalen plaatje! Had niet gedacht aan een ander materiaal (ben een ijzervreter :oops:), printplaat waarschijnlijk de betere oplossing!

    Inmiddels al heel wat oplossingsvarianten (triplex met inslagmoer lijkt me ook prima), zou voldoende moeten zijn om weer verder te kunnen (toch?!) :D
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Fijn al die tips... inmiddels vanmorgen ook even naar 2bros. geweest en daar dit gekocht:
    [​IMG]
    Is dus een beetje speciaal M3 boutje. Als het te dik is kan ik er een ringetje of een plaatje triplex of zo achter lijmen. Maar een perfecte oplossing dus... ik kende dit helemaal niet.

    Update volgt, nu geen tijd meer...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    ...of een moertje....?:rolleyes:
     
  15. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Okee, moertje... in dit soort gevallen kom ik altijd in de verleiding om het woord in mijn post te corrigeren... maar dan is voor de onvoorbereide lezer jouw post weer tot onzin gereduceerd dus ik laat het maar zo :roll:
     
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik plaag u maar een beetje :D
    Ik zag het pas later hoor..."een beetje speciaal boutje". Zo speciaal dat ze er een heel ander woord voor hebben bedacht.

    Maar even zonder gekheid, wat ga je daar nou onder doen? Een dun plaatje triplex lijkt me nog steeds wel slim om de kracht een beetje te verdelen. Anders loop je het risico dat inplaats van het boutje te laten knappen je moertje door de huid heen getrokken wordt.
     
  17. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja, ik wil er een stukje triplex onder leggen. Zou het al gedaan hebben, als alle accu's van alebei mijn accuboren niet plat bleken.
    Er zitten redelijk veel aspecten aan dit model waar de fabrikant het je wel een beetje laat uitzoeken. De cockpitkapsluiting klopt ook niet erg... kom ik nog op terug. Kortom, hoewel het in grote lijnen al af is moet je er echt nog wat werk van maken. Niet geschikt voor een beginnende bouwer.
    Ik vind dat op zich niet erg, ik heb erg geaarzeld of ik wel een ARF toestel zou kopen omdat ik het bouwen ook leuk vind, maar ik wilde 'm vlot klaar hebben... nou ja, het weer wil voorlopig toch niet erg. (behalve voor het strand dan)
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2008
  18. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Hoi Bart,

    Dat is een lasmoer. Deze kan op onderdeel (vaak dunnere strip/plaat) gepositioneerd worden in een gat (cilindrische deel gaat dan in gat). Daarna last men de moer met hoge stroom en druk vast (soort van puntlas). De vier hoekjes smelten daarbij aan het onderliggende materiaal vast en klaar is clara :D

    Niet minder bruikbaar voor jou hoor, niet proberen te lassen (metaal op smelttemperatuur is een slechte combinatie met je romp ;)).

    Succes met verdere inbouw! PS, als je toch accu van je accuboor gaat opladen, doe dan meteen de accu van je digitale camera :hammer::yes:
     
  19. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Rob, ik heb 2 accus bij mijn camera hoor... tja, bij mijn accuboor ook, maar die is langer dan een half jaar niet gebruikt, vandaar.
     
  20. mattiejplane

    mattiejplane

    Lid geworden:
    22 aug 2006
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Amsterdam
    Bart misschien kun je even wat foto's posten ik geloof dat iedereen erg nieuwschierig is, ook. ;)
     

Deel Deze Pagina