Reichard Sprinter afbouwen

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door bdoets, 24 jan 2008.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hoi Bart,
    Bij mijn Hurri heb ik kunnen zien dat de tippen (die qua model identiek zijn aan die van jou) massief balsa stukken zijn die aan de rest van de vleugel zijn verlijmd.
    Het bespannen leek mij ook listig maar dat bleek (in ieder geval met Oracover) geen enkel probleem. Ik heb het hout goed van oude resten ontdaan en met korrel 400 zorgvuldig opgeschuurd. Ook zonder verder bewerking met hechtmiddelen ging het prima. Helemaal strak en overal goed vast. Daar hoef je dus niet over in te zitten.

    Over het gewicht, ik neem aan dat hij met wat lood helemaal voorin altijd nog lichter uitvalt dan met zware NiXX accu verder naar achter. Toch?
     
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Dat is helemaal waar... in de manual staat een tekening waarin het accublok ongeveer onder de voorlijst van de vleugel zit. Dus als ik alles wat erin moet zo ver mogelijk naar voren stop kom ik zeker op een lager totaalgewicht uit.

    Iemand een idee waar je vandaag de dag loden pijp kan kopen? Vroeger was dat gewoon loodgietersmateriaal... maar nu?
    Ik kan natuurlijk ook van daklood een rolletje maken.
     
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik weet niet waarom je precies een pijp wilt hebben? Zelf gebruik ik altijd plakjes/strookjes daklood die ik met dubbelzijdig plakband voorin de romp op de bodem plak. Je hebt dan een redelijk groot plak-vlak en dat schiet niet zo snel los bij de wat hardere landing. Een loden pijp die je romp door zeilt is denk ik geen prettig idee, als je toch al stevig neer komt.
     
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Een loden pijp zou - als de diameter een beetje is zoals een ouderwetse afvoerpijp - een beetje om de motor heen kunnen passen. Dat scheelt weer grammen! En hij zeilt niet door de romp, maar zit klem tegen de toelopende neus...
    Maar, zoals ik al zei - met een rolletje daklood moet dat ook lukken.
     
  5. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Vandaag eerst naar de Gamma geweest om naar daklood te kijken.
    Dat viel tegen - het kleinste rolletje was € 33,50...
    Toen maar geprobeerd een loodgieter te vinden die een stukje over had.
    De installateur die twee dagen geleden hier een nieuwe CV ketel had geplaatst maar eens gebeld - ja hoor... het stukje dat hij had liggen leek zwaar zat, hij had geen weegschaal. Mocht ik gratis hebben. Thuisgekomen bleek het anderhalve kilo...

    Dus inmiddels de Sprinter afgemaakt en uitgebalanceerd, en nou maar wachten op fatsoenlijk weer (op een dag dat ik even tijd heb). En morgen of overmorgen zal ik om te beginnen een paar foto's maken (want stel je voor dat ik 'm meteen in puin vlieg, dan heb ik niet eens een foto...) :(

    Reichard heeft er enorme deksels voor de vleugelservo's bij gedaan. Omdat de servo's eigenlijk niet buiten het oppervlak van de vleugel uit komen heb ik er twee stukjes plastic op geplakt, die beplakt zijn met rode tape (de kleur van de vleugel onderkant). Veel mooier.

    O ja, voor iemand die een Sprinter bouwt: als je 'm op tafel legt en het zwaartepunt is goed, dan komt de staart nét los van de tafel... (handig als je geen weegstandaard hebt!)
     
  6. mattiejplane

    mattiejplane

    Lid geworden:
    22 aug 2006
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Amsterdam
    ha die bart! leuk dat hij af is maar ik dacht dat je nog een asje voor de motor nodig had.
    Nu is het trouwens wel super weer om te gaan vliegen zonnetje...geen wind!
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Klopt... ik ontdekte opeens dat ik nog een reserve-asje bij deze motor had gekregen toen ik 'm kocht. Helemaal vergeten. (heb er nu dus nog 2 in bestelling maar okee, beter mee dan om verlegen...)
    En, ja, goed weer... maar vandaag had ik andere verplichtingen. Morgen zal trouwens ook niet gebeuren... zondag zou kunnen.
     
  8. barthezzo

    barthezzo Guest


    als zondag mooi weer is,,,, vliegen!!??
    groetjesss

    andere Bart ;)
     
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Nou kan ik wel een fotootje plaatsen van het voltooide model, maar eigenlijk ziet het er vrijwel hetzelfde uit als de foto aan het begin van dit topic uit de website van Reichard...
    [​IMG]
    De antennekabel komt nog naar buiten bij een ventilatie-opening... misschien kan ik die ook wel helemaal in de romp stoppen, 't is geen carbon ten slotte dus ik denk dat daar niets tegen is...
    Deze foto heb ik gemaakt terwijl-ie op z'n kop op de grond lag, ik heb 'm maar even "uitgeknipt", dat geeft een beetje het idee of-ie vliegt...:
    [​IMG]
    Ruimte zat voorin... het lood zit vastgelijmd hoor, dat zal niet gauw van z'n plaats komen, en in de vrije ruimte komt een lipo te staan...:
    [​IMG]
    De hoogteroerhevel zit eigenlijk achterstevoren, gevolg is dat de uitslagen nogal groot zijn; dat moet ik nog even corrigeren, hetzij op de servohevel hetzij in de zender...
    [​IMG]
    ...en op deze manier vind ik de vleugelservo's mooier weggewerkt dan met die enorme deksels die Reichard daarvoor heeft (en die ik dan ook nog rood had moeten spuiten):
    [​IMG]
    Nou, dat was het - met een beetje geluk binnenkort wat maidenfoto's...
     
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Zo, eerste vlucht en ik kan meteen weer aan de slag met matjes en epoxy... de romp heeft een aantal scheuren opgelopen toen-ie afgleed in de laatste bocht voor ik 'm dacht te landen.
    Toch wel een stuk lastiger te vliegen dan mijn oude Arcus hoor... misschien ben ik wel gewoon te bejaard voor zo'n hotline geval...
    Nou, flink plakken en dan nog es proberen. Gelukkig heeft de vleugel niks. Het zou nog kunnen dat de motor-as weer krom is... maar de vervanging was toch al onderweg...

    Overigens heb ik voldoende gegevens om 'm in de database te zetten... alleen ligt-ie nu nog achterin de auto, dat doe ik morgen wel.
     
  11. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Dat is heel jammer:( Succes met de reparatie.
     
  12. mattiejplane

    mattiejplane

    Lid geworden:
    22 aug 2006
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Amsterdam
    Nou ... zolang je nog gewoon met de grappen van mij en bart kan meelaggen valt dat ook wel weer mee!
     
  13. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Bart,
    Pech zeg dat hij zo snel al barsten heeft opgelopen.
    Op Youtube eens even wat filmpjes bekeken van zo'n Sprinter en ik moet zeggen...::eek:
    Die gaat rond de 180 km/uur!!!!! Had je echt gedacht dat dat ongeveer als een Arcus zou vliegen?
    Verder ben ik eigenlijk eigenlijk wel benieuwd waarom je voor dit model gekozen hebt. En hoe het met de herstelwerkzaamheden staat. Plaatje van de schade?
     
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik moet nog beginnen met het herstel... ik zie er niet tegenop hoor, gewoon nog niet aan toe gekomen... misschien maak ik nog wel een fotootje.
    Ja, die snelheid daar heb ik me wel op verkeken... hoewel aan de andere kant, of het nou echt de snelheid was waardoor-ie zo beschadigd is? Tja, misschien ging ik wel te langzaam in die laatste bocht.
    Maar die filmpjes met die verhalen over hoge snelheden... als ik die eerder had gezien had ik waarschijnlijk voor iets anders gekozen. Het had wel iets spannender mogen wezen dan de Arcus, maar tja...
     
  15. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Hier een foto van de schade:​
    [​IMG]
    Wel vijf barsten, maar als je toch bezig bent... Een beetje kliederen met weefsel en epoxy. Van de meeste zal je vrijwel niks meer terugzien, maar nummers 1 en 4 zullen wel een beetje zichtbaar blijven. (1 loopt van cockpit tot vleugel door, 4 loopt door totaan de horizontale triplex spant). Ach, het nieuwe moet er toch een keer af...
     
  16. mattiejplane

    mattiejplane

    Lid geworden:
    22 aug 2006
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Amsterdam


    Dat had ook wel iets langer mogen wachten, Maar het is niet anders suc6 er mee.

    Doe je er trouwens ook een glasmatje onder?​
     
  17. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Was ik wel van plan... heb nog wat carbonweefsel liggen, dat is denk ik ook prima.
     
  18. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Het vliegt wel prettiger, als het nieuwe er vanaf is. Voor de volgende keer kun je er misschien ook wel gewoon wat krasjes opmaken Bart....en goed de vaart erin houden tot op short final.

    Kan je trouwens wel echt een klassieke 3m zwever aanraden. Lekker langzaam, beetje ontspannen rondjes draaien en genieten van de gratieuze langzame fly-by's. Misschien past dat ook wel meer bij je?
    Als je hulp en/of advies nodig hebt bij het elektrificeren; roep maar, ik heb helemaal de smaak te pakken. Het is dat mijn vrouw de grens heeft getrokken bij 10 vliegtuigen, anders dat ik gister alweer een nieuw project gevonden.
     
  19. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ha... het volgende project is al in bestelling (maar eerst moet ik een beetje de kraken repareren... :) ):
    Een 3meter vliegende vleugel van Gerten, de Sirion:
    [​IMG]
    Ja, het moet er een beetje bizonder uitzien, anders vind ik het geen lol...
     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2008
  20. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    (vergissing)
     

Deel Deze Pagina