Reikwijdte 35/40 Mhz zender

• Topicstarter Topicstarter kabi
  • Startdatum Startdatum
K

kabi

Guest
hallo

als ik een 40 of 35 mhz zender koop van welke afstand kan ik mijn vliegtuig dan nog besturen.

Kabi,
Modelbesturings zenders hebben een bereik van een kilometer of 2. Dat kan oplopen tot wel 5km op een open vlakte zonder obstakels.
Die afstand is meer dan ruim voldoende om je vliegtuig veilig te kunnen besturen. Als je verder dan 300 meter bij de weg bent met je vliegtuig dan zie je hem al haast niet meer.

Ligt inderdaad ook aan de ontvanger, hoeveel spanning je batterijen nog hebben en of het AM of FM is (FM veel groter bereik)

Als ik het mis heb hoor ik het graag, ben ook geen kenner, maar dit dacht ik ervan begrepen te hebben.

35 of 40MHz maakt niets uit.

Als het voor een vliegtuig is zou ik een 35mhz zender kopen. Die band is namelijk voor vliegende modellen gereserveerd. (=minder kans op storing doordat iemand anders op jouw kanaal zendt)

Arthur

Natuurlijk is de ontvanger ook zeer belangrijk met betrekking tot de reikwijdte.
Er is geen verschil in zendbereik tussen AM en FM zenders. Er is wel verschil in "ontvangstbereik". Het is geen juist woord maar ik weet er geen ander voor. Dit komt omdat een FM zender een signaal uitzendt dat constant is en een AM zender zendt een signaal uit dat "hard en zacht" wordt gezet. Op de rand van het zendbereik zal een ontvanger het signaal van een AM zender slechter binnen krijgen dan het signaal van een FM zender. Daar komt bij dat een AM ontvanger gevoelliger is voor storingen dan een FM ontvanger. Die storings gevoelligheid wordt ook nog eens groter aan de rand van het zendbereik. Het effect is dat voor een storingsvrije ontvangst de effectieve reikwijdte van een AM zender kleiner is dan van een FM zender.
Ik hoop dat jullie het snappen, het is een beetje ingewikkeld.

Hallo !

Een FM ontvanger is storingsvrij mits er een bepaalde drempel gehaald wordt. Een AM zender daarentegen is storingsgevoeliger. Een frequentieverschil van ca. 5 MHz zal in de praktijk weinig uitmaken.
Bij FM vindt de informatieoverdracht plaats door de draaggolf in frequentie te moduleren, dwz de frequentie wijzigt aan de hand van de over te dragen informatie. Bij AM verandert de amplitude van de draaggolf.

m.vr.gr. Geert

bereik

Ok, beginnen we weer over de manier van informatie uitzenden, die heb ik al in een aantal andere draadjes gezien. Antwoord op de vraag, je kunt besturen tot formaat stip en dan maar hopen dat je in die stip nog wat herkent om het model terug te krijgen.

Groeten

inderdaad, 100% zeker eerder uit het zicht dan buiten bereik met normaal funktionerende spullen 35 danwel 40 mhz.

Bij een indoor ontvanger begint het model al een eigen willetje te vertonen voordat ie uit het zicht is...

inderdaad, dat is zo, ook de hitec feathers zijn eerder kapot op de grond dan 100 meter weg.
laten we voor de gemakkelijkheid (is dat een NL woord??:wink:) even vanuitgaan dat er vanuit gegaan word van een standaard ontvanger die geleverd word bij een zenderset.

indoor en parkfly valt inderdaad wat daaronder.

Back