Reikwijdte Futaba T8FG

Discussie in 'F3-RES' gestart door Nogravity, 12 sep 2020.

  1. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Nieuwegein
    Vraagje. Als ik de Reikwijdte test uitvoer vlgs de gebruiksaanwijzing van de Futaba T8FG zender dan heb ik tussen de 30 en 50 passen nog controle over het model. Dat moet voldoende zijn vlgs de beschrijving. Het model ligt op de grond. Test is zonder helper.
    Als ik de zender op normaal zend vermogen zet dan heb ik nog geen 100 mtr met een antenne die dwars (horizontaal) staat. Zet ik de antenne omhoog heb ik wel bereik. Voor mijn gevoel is dit toch te weinig. Heeft iemand hier ervaring mee?
    De reden dat ik dit vraag is dat ik van de week ineens een moeilijk bestuurbaar model had dat uiteindelijk recht de grond in ging. Gelukkig weinig schade. Het zoeken van de oorzaak is altijd een lastige klus. Ik had nog 240 mAh in de ontvanger accu zitten. Het kan ook een onwillige hoogteroer servo zijn, ik had namelijk wel controle over het richting roer en de remkleppen.

    Tot nu toe geen enkel probleem gehad met de reikwijdte met mijn modellen, maar twijfel nu toch een beetje aan de zender en met name de antenne. wellicht moet ik deze vervangen.
     
  2. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Wat voor ontvanger zit er in je model en is je model van hout, GFK of CFK?
     
  3. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Nieuwegein
    De ontvanger is een FrSKY TFR6-A. De antennes steken aan beide zijden van de romp iets uit. Het model is een X-dream, dus alles hout m.u.v. de staartboom.
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Je schrijft dat je de reikwijdtetest volgens de handleiding hebt uitgevoerd. Die schrijft voor dat het toestel zich op een hoogte van 1 tot 1,5 meter moet bevinden.
    Zijn de antenne's volgend de handleiding in een hoek van 90 graden geplaatst en hoe is de reikwijdte met een originele Robbe/Futaba ontvanger?

    Uit een Futaba handleiding:
    Reikwijdtetest: Het is aan te bevelen om voor het gebruik van een nieuw model of een nieuwe ontvanger een reikwijdtetest uit te voeren.Hierbij mag het model niet op de bodem staan, maar moet zich op een hoogte van ca. 1-1,5m bevinden. Gebruik hiervoor een tafel van kunststof of hout, in geen geval van metaal, b.v. een campingtafel. Er mogen zich ook geen geleidende materialen in de naaste omgeving bevinden(omheining). • Eerst de reikwijdte testen met een niet draaiende aandrijving. Loop langzaam bij het model vandaan, terwijl constant één roerfunctie langzaam bediend wordt. • Tijdens het weglopen bij het model vandaan, de functie van het roer goed in de gaten houden. Eventueel iemand vragen, de roerfunctie te controleren. .Draai tijdens het weglopen de zender wat naar links en rechts om een andere stand van de zenderantenne t.o.v. het model te simuleren. • In Power Down modus (Reikwijdtetest modus) moet ten minste een bereik van ongeveer 50 m kan worden bereikt. De meeste zijn ongeveer 80-120 m bereiken was een zeer goed resultaat. Als de waarde is slechts ongeveer 40 m of minder in geen geval mag worden begonnen met de eerste en de oorzaak van het lage bereik worden gevonden. • Als deze eerste reikwijdtetest succesvol is, dan wordt deze test herhaald met lopende motor. Let op dat het model goed bevestigd wordt. .De nu bereikte reikwijdte mag iets minder zijn (ca. 20%) Is het duidelijk minder, dan stoort de aandrijfeenheid de ontvanger. Controleer of alle bovengenoemde maatregelen goed uitgevoerd zijn. Vraag eventueel hulp ,om ervan verzekerd te zij dat alle bovengenoemde maatregelen goed uitgevoerd zijn.
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2020
  5. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Nieuwegein
    Bedankt voor je reactie. Ik heb geen Robbe ontvanger. Het is idd verstandig om dit nogmaals uit te voeren met een helper.
     
  6. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Als je tussen de 30 en 50 meter kan lopen in de “testfase” is dit inderdaad voldoende, helemaal als je kist op de grond ligt.

    Ik gok dat je het in je ontvanger moet zoeken, frsky is leuk voor je schuimmodellen maar in je Res, dlg en groter zou ik adviseren voor Futaba ontvangers.
    Mijn ervaring daarmee is gewoon uitstekend. Met frsky heb ik zelf in het verleden problemen gehad.
    Ik gebruik ze niet meer.

    Gr Lyckele
     
  7. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Nieuwegein
    Oke bedankt voor de info. Niet prettig, want ik heb juist voor deze ontvangers gekozen omdat ze klein zijn en om de juiste stekker positie (in de lengte richting). Ik heb er nu een aantal gekocht :).
    Welk type ontvanger van Futaba gebruik jij ?
     
  8. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    De 6106HFC
    Past in alle Res en Dlg rompen. F68466BE-B275-4C91-8FD9-131D92DE1A12.jpeg
     
  9. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Nieuwegein
    Bedankt!
     
  10. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Weet je wat de range is? Ik zie overal mid range.
     
  11. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ze beweren 1km. Heb zelf nog nooit problemen gehad ( zegt natuurlijk niks )met deze ontvangers. Heb er een stuk of 10.

    Gr Lyckele
     
    Loet Wakkerman vindt dit leuk.
  12. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    268
    Locatie:
    oost Gelderland
    Ik gebruikt sinds 2016 in de PuRes en nu de X Dream de D- Power R -4FA - Fasst kompatibel: 4 kanalen en stekkers in de lengte richting.
     
  13. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Hoewel ik de ervaring en het sentiment begrijp zou ik het op prijs stellen om met name negatieve ervaringen concreet te maken, en geen blanket
    statements te doen als "merk x moet je bij wegblijven voor model y". Voor kenners geen probleem (die kiezen zelf wel en doen onderzoek), voor
    niet kenners kan het ongefundeerde stemming tegen een merk opleveren.

    Op basis van wat hier gepost weet je niet of het aan de ontvanger, het merk of iets anders ligt.

    Groeten
    Hein
     
  14. Dirk77

    Dirk77

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Haarlem
    Eens met bovenstaande... Geen ervaring met exact deze ontvanger, maar ik gebruik al jaren FrSky spullen voor allerlei vliegspul, inclusief een Jet. Gaat prima. FrSky is prima voor schuimpjes is wat kort door de bocht.
     
  15. kdenhoed

    kdenhoed

    Lid geworden:
    2 jul 2006
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Lewedorp
    Ik heb een redelijk aantal FrSky ontvangers in combinatie met een Futaba T14SG en nog NOOIT een probleem ermee gehad...
     
    sensor97 vindt dit leuk.
  16. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ik ga nogmaals reikwijdte testen doen, ook met een Futaba ontvanger en e.v.t. een nieuwe antenne voor de zekerheid.
    Het kan ook net zo goed een dip in de accu zijn geweest. Ik ga ook nog testen met een andere accu.
    Tot nu met Frsky ontvangers geen probleem gehad. Soms behoorlijk hoog en ver weg gevlogen zonder problemen.
    Een goede probleem analyse kan bijna alleen door zaken uit te sluiten.

    Hartelijk bedankt voor jullie bijdragen!
     
  17. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Misschien ongelukkig geformuleerd. Schrijf er wel bij dat het “persoonlijke” ervaringen zijn.

    Een ieder moet doen/kopen/gebruiken wat hij wil. Wil hier verder ook geen discussie overaangaan, is niet de bedoeling.
     
    jve vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina