reikwijdte MPX pico 3/4 ontvanger

• Topicstarter Topicstarter richard_a
  • Startdatum Startdatum
R

richard_a

Guest
Vandaag gecrashed met m'n Swift;
- vanaf heel hoog opeens geen controle
- in duikvlucht naar terra-ferma
- lager weer controle, maar niet in staat nog wat te redden
Nu begin ik te twijfelen aan de rijkwijdte van de ontvanger; ik zie namelijk wel eens van die berichtjes dat die hele lichte ontvangers maar een reikwijdte hebben van zo'n 100 meter!

Heeft iemand gegevens over de MPX pico 3/4?

Richard.

ik heb de mpx 5/6 ontvanger. en ik haalde hier met een gemakje 250 meter dwars door huizen bomen, whatever heen. dus in de lucht zonder slechte factoren moet hij toch minimaal een halve km halen.

hij is soms wel erg storings gevoelig. maar sinds ik een dikke elco over de polen van de accu heb gedaan kan ik zelfde ontvanger NAAST (nog geen 2cm afstand van mijn speedo, servo's powerleads etc etc hebben )

de motor zit ongeveer 10 a 15 cm verderop. daarvoor had ik inderdaad ook problemen met mijn ontvangertje maar nu gelukkig opgelost

ff een reikwijd testje doen.

Ingeschoven antenne model van de grond op hout of kunststof tafel en met de zender weglopen antenne in de richting van model houden. Moet zo met gemak 40 tot 60 meter halen zonder trillende servo's (bij pcm moeten de servo's nog kunnen bewegen met de stick van de zender). Minder dan 40 meter niet vliegen.

Succes Remco

Een vraagje voor Erik met z'n condensator;

Waar heb je de condensator geplaatst??
- je schrijft over de accu-polen;
-- heb je een apparte ontvanger-accu
-- of over de accu nog voor de regelaar?

Ik gebruik 7x twycell 700mah met een schulze-regelaar waarin de BEC voorziening zit; als ik storing vanuit de motor zou krijgen komt die er dan na de elco pas op. Indien ik een elco over de polen van de bec zou zetten, loop ik het risico van reversed spanning zodra ik de aandrijf-accu los haal!

Richard.

Nog even een opmerking bij de eerst gestelde vraag;
- ik vloog niet ver van hoog-spannings masten af!!
- niet direkt onder natuurlijk, maar die dingen stonden een eindje weg
-- in ieder geval was mijn hoogte kleiner dan de afstand naar de masten

Richard.

bron http://www.home.zonnet.nl/mvc-swentibold/To_BEC.htm

info is dus gejat maar wel goed bedoeld
maar met bronvermelding mag het volgens mij

Ontstoring van de motor

iedere motor dient op zijn minst voorzien te zijn van de basis-ontstoring (die bij veel merken al “standaard” ingebouwd is): 3 keramische condensatoren van zo’n 47 nF / 63V (10 tot 100 nF en nooit minder dan 63V) die als volgt aangesloten worden:
1 condensator tussen de aansluitpunten ( + en – ) van de motor
1 condensator tussen de +-aansluiting van de motor en het motorhuis
1 condensator tussen de –-aansluiting van de motor en het motorhuis
In geval er gebruik wordt gemaakt van een regelaar met BEC is, volgens vele deskundigen, een dergelijke ontstoring echter niet voldoende! Door de afwezigheid van een optocoupler hebben alle stoorpulsen die de motor altijd produceert vrije baan naar de ontvanger. Een ontstoormodule met 2 spoelen van ieder 10 windingen koperlakdraad en 3 tot 5 condensatoren die direct op de motoraansluitingen gesoldeerd is zou een veel betere ontstorende werking hebben.

gr Remco

Pico 3/4 is een Indoor en parkfly ontvanger en heeft een beperkte reikweidte, ik zou minimaal voor een 5/6 gaan in een swift aangezien je daar toch wat verder mee weg vliegt, Heb je het originele Multiplex kristal erin zitten ???, kan vreselijk in reiwijdte schelen.............Peet............8)

Heb inderdaad wel een orginele MPX-Xtal
De ontavnger wordt inderdaad als slowflyer/parkflyer model verkocht, maar nergens iets over de rijkweidte van dat ding. heb hem puur op het formaat en gewicht gekocht; kan iemand een goed en licht ontvangertje adviseren??

Richard.

simprop heeft hele kleine 5 kanaals ontvangers die het goed doen
Zonder het plastic kastje en een beedje kripkous is hij ook nog licht

bv de pio 2000

of de microscan deze is pll en 4 kanalen

gr Remco

De MPX Pico 4/5 bevalt me erg goed. Van zwevers op groote hoogte tot snelheidsduivels vlak bij de grond en indoor. Nauwelijks tot geen storing (1 tikje per 2 uur vliegen ofzo :)) Soms indoor met heel veel zenders en slecht weer wel storing, dan nog niet onbestuurbaar veel. Gewoon wat tikjes om de minuut ofzo...

Powerpete zei:
Pico 3/4 is een Indoor en parkfly ontvanger en heeft een beperkte reikweidte, ik zou minimaal voor een 5/6 gaan in een swift aangezien je daar toch wat verder mee weg vliegt, Heb je het originele Multiplex kristal erin zitten ???, kan vreselijk in reikwijdte schelen.............Peet............8)

De Pico 3/4 is eigenlijk geen parkfly ontvanger, maar een typische indoor ontvanger. Om gewicht te besparen heeft men hier wat afregelkringen achterwege gelaten en dat scheelt natuurlijk in de reikwijdte.
Toen ik vorig jaar op de beurs in Dortmund een 3/4 bestelde kreeg ik meteen de vraag of het voor indoor was. Nee dus, een Microbe. ''Also, nicht ein 3/4 nehmen, sondern ein Pico 4/5! ''
Een goed advies dus van die duitse verkoper. Verschil was maar een Euro of 5....

Suc6 ermee.
Frank

he
ik ken ook mensen die wel goede ervaringen hebben, maar ook verhalen dat ze niet goed zijn!!
dit ging trouwens over allebei. misschien heb je ijzer op ijzer in je model, want dit geeft knikpulsen.

mazzel

Back