Reiselfingen 2007

Reiselfingen was om kort te zijn een drama………………………
Wij waren op vakantie in Z-Duitsland en het leek wel leuk om in ons laatste weekend daar die wedstrijd mee te pakken maar na 2 weken met eigenlijk subliem weer in die contreien was het dat laatse weekend plotsklaps helemaal anders. Zo anders zelfs dat ik er voor gekozen heb om niet deel te nemen. De windverwachting was van dien aard dat vliegen simpelweg niet meer leuk zou zijn en dat is voor mij toch een eerste vereiste! ( 5 m/sec wind kortstondig in de eerste ronde, daarna iets van 7-8 tot 11-12 m/sec)
Bovendien had ik maar één vliegbare kist vanwege een kapotte vleugelservo :(

Het was echter een veel groter probleem/ramp, dat al vooraf vasstond dat Reiselfingen een hellingvliegwedstrijd ging worden !!!!! Stonden in Kaltenkirchen de bomen nog redelijk ver weg (alles is relatief tenslotte) stond er hier een bomenrij op minder als 30 meter achter het startgebied. Deze rij was onafzienlijk lang en dubbel zo hoog als in K en bovendien stond de wind er nagenoeg recht op………..

Dat verklaart waarom de eerste 3 allen een perfekte score hadden ( 4 x 1000 + één strepert)

Maar kennelijk en dat is na dit weekend erg duidelijk, is er een grote groep hellingvliegers aktief in F3K. Niemand vond het een probleem terwijl het een kleine moeite was om het startgebied weg te halen van die bomenrij. We stonden op een zweefvliegveld en in bovenwindse richting was er zo ongeveer 700 -800 meter vrije ruimte !!
Toen ik mijnheer Wunschheim hierop aanspraak was zijn kommentaar dat het weliswaar regelementair een foute plek was maar dat we er blij mee moesten zijn dat er organisatoren waren…….(dikke vette bullshit !!)

Doet niks af aan de prestaties van de eersten overigens maar het is wel duidelijk dat deze manier van F3K vliegen, in mijn optiek niets meer met thermiekvliegen te maken heeft wat toch eigenlijk het oorspronkelijke idee was! (en reglementair ook zo vastgelegd is)

Peter A. heeft overigens wel meegevlogen maar wist zich met deze omstandigheden duidelijk geen raad en heeft een score van ergens in de 60 % neergezet. Ver beneden de maat natuurlijk, maar wij laaglanders zijn dan ook meer thermiekvliegers en minder hellingvliegers.

Nog enkele leuke side notes.

Peter heeft met zijn Turbo7 bijn een windsnelheid van ca. 7-8 m/sec. achtenzestig metertjes hoog gegooid. Gemeten met Zlog en afgelezen op de display (sorry voor de foutieve graph)

Komend jaar zal het “open Duits” plaatsvinden in de buurt van München (ergens in juli-2008)
Het is naar het schijnt een vlak terrein :)

Met behulp van mijn “vrije vlucht – gps peilsysteem” hebben we s'middags nog een kist van een zwitser teruggevonden
(lees; gelocaliseerd in een 20 meter hoge boom waar die overigens nagenoeg onbeschadigd uitgehaalld is).
Die kist was ergens in de tweede ronde ca 300-400 meter benedenwinds in een grindgroeve verdwenen.

Blij dat ik daar met vakantie was, anders was het een lange trip voor niets geweest. Maar voor mij staat Reiselfingen nu op de zwarte lijst van plekken die je moet vermijden als het om wedstrijdterreinen gaat.

Arno

Jammer, jammer jammer.
In Kaltenkirchen verbaasde me het al dat het gebied boven de bomen niet tot verboden gebied verklaard werd.

5.K.3 Definitie van vliegterrein
Het vliegterrein moet redelijk vlak en groot genoeg zijn om meerdere modellen gelijktijdig te kunnen laten vliegen. Hoofdbron van stijging mag niet hellingstijgwind zijn.

Misschien is het noodzakelijk deze regel aan te passen in "Binnen een afstand van 300 meter van de startplaats mag er geen andere bron van stijgwind zijn dan thermiek"

Wow Peter 68 meter 8O
Uhhh wat wou je ook alweer Rode of witte wijn 8)

HMMM....volgens mij staat daar toch echt 68 feet.
Dat haal ik ook met 2 vingers in de neus. :lol: :lol: :lol:

Peter gefeliciteerd :thumbsup:

P:S 3 weken geleden gooide ik 81 meter gemeten met how high

Het reglement van F3K staat duidelijk nog in de kinderschoenen. Het voorstel van Theo lijkt me erg goed. In een omtrek van 300 meter geen bomen of andersoortige hoge obstakels.

We moeten gewoon eens wat dingen op papier zetten en voorstellen indienen. Dit gebeurt bij andere categorieën ook weet ik uit ervaring. Is niets moeilijks aan zo kan een reglement mee-evolueren met de modellen en de tijd.

Een voorstel van mijn kant zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat als een startende kist een andere kist uit de lucht vliegt (of in ieder geval benadeelt) de startende piloot 0 punten krijgt voor deze ronde en de benadeelde piloot een mogelijkheid geboden moet worden op een reflight. In Arnhem heeft dit geval mij veel punten gekost. Kist kapot is tot daar aan toe maar je moet je zender omstellen, ander model halen en de andere vliegen lekker door. Kortom een vliegende kist heeft altijd voorrang en een startende moet maar even wachten of een andere kant opgooien.

Misschien een apart draadje openen??

Loet

Ben net even wezen gooien na onze fietsvakantie. Advies: ga niet op fietsvakantie, geen enkele worp was hoger dan 40 meter :mad:

Loet Wakkerman zei:
Waar zijn de uitslagen eigenlijk te vinden?? En de Zlog-plot??

De Zlog plot stond er eerder wel maar is waarschijnlijk weggehaald.

Krijg je bij een mid-air geen reflight met handlaunch? In andere zweefklassen wel.

Back