relais probleem

hoe zo draden ????
er lopen naar het relais toch maar 2 draden
eentje die van de accu komt en eentje die naar de pomp gaat
de andere draad gaat toch rechtstreeks naar je pomp

als je het anders hebt aan gesloten dan gaat er iets in kortsluiting
gr raf

Inderdaad komt er een draad van de accu naar het relais, en van het relais naar de pomp. Op het 3e aansluitpunt kan b.v. de + van een laadsnoer worden aangesloten (tenminste bij die van Robbe heb ik het ook zo in mijn HH). Uiteraard dan nog wel een aansluitsnoer naar de ontvanger.
 
Ja! Anders heb je kortsluiting, gaat het 'lampje' ook niet branden, omdat je het circuit van de gloeidraad niet benut, maar die van de aarde (- pool)... sluit je kort via de fitting van het lampje...

Even de stappen. Ontvanger-UNI-stekker van het relais hoort correct in de ontvanger gestoken te zijn.
De uitgang van de ontvanger hoort via de zender gekoppeld te zijn aan een kanaal...

De onvanger voeden met 4,8 tot 5V via accu of BEC, zo wordt het relais voor de bediening gevoed.

De pomp voeden met de aangegeven spanning (12V) van de vaaraccu. Als de pomp meer dan 5A trekt, kan het relais dit niet aan zoals Etapje aangeeft. Heb je een zwaardere versie nodig, of een extra relais.
Een relais dat dan een ander relais bediend.

Bedienen van de pomp. Circuit aanleggen zoals in de handleiding van Robbe. De onderstaande plaatjes die ik uit de PDF heb onttrokken. Meestal geeft Robbe bij de instructies aan hoe het een en ander aan te sluiten. Heb je die er niet bij? Of is dit een ander merk?
www.robbe.de/robbe/downloads/get/file/4a4d752709c0b9f44a3c16403ec18622
Deze is handleiding is verhelderend... kijk naar de aansluiting van het monorelais als voorbeeld.

De accu is je 12v scheepsaccu. (niet je ontvangeraccu) Je ontvanger wordt dus appart gevoed.
De stroomcircuits zijn gescheiden van elkaar. Voeding kan ook... maar dan moet deze 12v zijn, iedergeval voldoende amperes kunnen leveren.

full


De relaisschakeling is niet proportioneel, zal bij aansluiten op een knuppel niet proportioneel reageren als een servo. Bij het Robbe-reais zitten er potjes met een stelschroefje. Daarmee kan de de schakeling vervroegen of verlaten.
Bij een schakelaar gaat het relais direct aan.
Bij een knuppelbeweging de stand van de knuppel en wat je dan hebt afgesteld op het relais.
De rode hefboom wordt alleen bediend aan/uit door je RC. Niet meer en niet minder.

Gr Bas

PS: Gezien de inzichtelijkheid kan het wel eens handig zijn gewoon een oud ralais een open te breken, deksel er af, aan te sluiten... kijken hoe zoiets werkt... Neem dan een oude van de sloop... uit een sloopauto... (12V)

En tref je op YouTube nog wel eens inzichtelijke filmpjes om het geheel te bevatten, hoe nu exact zo een relais werkt.

Ten overvloede... Om de werking van de pomp te testenhang je deze direct aan een accu. Draden stekkeren aan de pomp, met de andere uiteinden de plus- en minpool van de accu even aantikken.
Niet te lang pomp laten draaien zonder water... gaat ie te snel stuk... pomp zelf is watergesmeerd...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er klopt iets niet met bovenstaande plaatjes...

Het linker plaatje met het onderschrift "Aan" geeft de situatie weer als de pomp is uitgeschakeld.

Bij het rechtse plaatje staat het relaiscontact in de middenstand, iets wat buiten het omschakelmoment niet voorkomt. Een (normaal) relais heeft twee posities. Bekrachtigd of niet bekrachtigd. Als het rode middendeel contact maakt met het onderste contact, dan is de stroomkring gesloten en is de pomp in werking.

Voorbeeld van een relais:

full


Als er een stroom vloeit door de wikkeling om de kern, dan wordt deze kern magnetisch en trekt het anker aan. Op zijn beurt zorgt het anker er voor dat de contacten worden omgeschakeld. Zo kan je met een kleine stroom door de wikkeling een grote stroom met de contacten schakelen.

Het woord "relais" betekent eigenlijk verversen. Bij de eerste toepassingen van de telegrafie werden er in de telegrafielijnen op regelmatige afstanden "relais" geplaatst om het telegrafiesignaal verder te kunnen transporteren. Dus eigenlijk te verversen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wellicht heb je gelijk.
Zo ik het interpreteer is bij "aan" het circuit rond. Bij uit verbroken. Vandaar de neutraalstand?
Het lijkt of de beide buitenste aansluitingen aarde/minus zijn?

Ram even een willekeurig relaistje uit de auto open...
Tref ik een spoeltje dat onder spanning een plaatje met contact aantrekt. (electromagneet)

In de uit-stand houdt een veertje het contact op z'n plaats

Door de spoel aan te sluiten kan kan de kringloop van het andere circuit gesloten worden.
 
Laatst bewerkt:
@NPS, sorry maar hebben we het wel over hetzelfde als we relais bedoelen? Ik heb relais van Robbe in mijn HH en geloof me de schema's kloppen echt wel en werken ook.
 
Herstel, in het linkerschema is de rode lijn niet goed, deze moet naar beneden wijzen. Heb de handleiding er even bijgezocht.
 
Dan zou het dus zo moeten zitten met de rode pal... v2. Dan staat het niet juist in de Robbe beschrijving?

full





Hier een een 'typisch' relais uit een auto... 30A brug. Door spanning op de spoel te zetten,
wordt door het ontstane magnetische veld de schakelbrug aangetrokken,
raken de contakten elkaar om een circuit kort te sluiten.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Door de vervanging van het relais los je de storingen die de pomp veroorzaakt niet op...

We wachten nog steeds op een foto waar op is te zien hoe alles in de boot is ingebouwd.
 
Goedenavond,
Ik heb zoeven aan de boot gewerkt en ik denk dat ik een klein foutje heb ontdekt. De ene opening waar ik mijn draad in vast zet maakt volgens mij niet zo goed contact. Want ik heb de draadjes er los tegen aan gedrukt toen deed hij het wel normaal. Misschien wat dikker stroomdraad gebruiken. bedankt voor het meedenken en de reacties
 
ik heb in m'n Dusseldorf (trouwens hij is te koop) de pomp aangestuurd met een vliegtuigregelaar, zo kun je ook nog de straal regelen.
groetjes piet
 
Precies, Piet... Altijd voldoende vermogen (mits de regelaar het aankan uiteraard) simpel aan te sluiten en een variabele straal. Zo heb ik het in m'n Parrot ook.

Een vliegregelaar (slechts een kant op) kost tegenwoordig ook geen vermogen meer.
 
Ook met een regelaar er tussen zal een niet-ontstoorde motor storingen blijven leveren. Je hebt wél het voordeel, dat de motor niet in één klap wordt ingeschakeld.

Bij de VDO-pompen van mijn Düsseldorf heb ik (32 jaar geleden) een gaatje door de plastic mantel in het huis geboord en daarin een parkertje geschroefd. Uiteraard is dit een beetje link omdat je niet te diep mag boren. Durf je dit niet aan, dan kun je in ieder geval een condensator over de voedingsaansluitingen monteren. Dit zal al helpen om de storingen te onderdrukken.
 
Back
Top