relax II van Hype

Wat zijn jullie bevindingen van dit toestel :confused: Kan hij wat wind aan en pakt hij thermiek . Zijn er fouten out of the box enz . :cool:

Ik heb hem 1 keer zien vliegen op de club. Een nieuw lid heeft hem als leskist gekocht.
De instructeur is er zeer tevreden over en die ene vlucht heb ik hem ook een belletje zien pakken.
Ik kan niet zeggen of hij veel wind kan hebben maar het is een schuimzwever dus verwacht ik niet dat hij boven windkracht 4 nog echt iets kan.

Dat zegt al iets , bedankt . Boven windkracht 4 tja dat verwacht ik ook niet :)
Zouden de vleugels uiteen kunnen voor transport .

Zouden de vleugels uiteen kunnen voor transport .

Hallo guyken ,

Vliegt echt super voor beginner en gevorderde.

Heb er al mee gevlogen echt een aanrader en zeker voor zijn prijs helemaal compleet , zorg dat je Lipo precies op het zwaarte punt ligt en de lipo niet te zwaar van gewicht is 1000 of 1100 mAh.
Vliegt ook echt Relaxt als je wilt.
Stel je remkleppen goed in want als hij goede thermiek pakt kun je hem zomaar kwijtraken in de wolken.
Heb het al meegemaakt in no time van 150 m. op de motor toen zwevend volgens mijn Altis hoogte log naar 433 m.
De remkleppen hadden moeite om te voorkomen dat hij nog verder zou stijgen (stonden nog te weinig positief/down) en bijna uit het zicht , oei was dat even spannend.
Ze hebben er ook een mooie transport tas bij te koop voor ca. 35 euro. ik meen bij Toprc.nl. ----zie foto's.

Met vriendelijke groet xat

NB:Op dit forum staat ergens ook nog een verslag ,ben benieuwd straks naar uw ervaring.

Tja , ik heb hem nog niet . Het is gewoon even checken maar zo te horen alles ok en precies wat ik zoek . Ik ben geen beginneling vlieger/zwever maar als hij ook daar kan bekoren :prima. :cool:

De hawk van TT vliegt zeer goed maar is iets te fragiel op "ruw" terrein . Daarmee bedoel ik dat je eigenlijk voor de landing een zeer effen terrein moet hebben . Het rompje is zeer fijn en breekt makkelijk in 2 :(.
Wat heeft dit nu met de Relax te maken :confused:
Wel uiteindelijk heb ik hem toch aangeschaft . Vooral omdat ik in de ardennen dikwijls eens ga "wildvliegen" . Er is daar plaats in overvloed en ik betwijfel of ze de term daar eigenlijk wel kennen ;)
Natuurlijk is de ondergrond niet altijd effen en heb je een robuuster model nodig en deze lijkt me wel geschikt .
Komt volgende week binnen .

Vandaag laatste voorbereidingen gedaan . Zwaartepunt ok , draadjes mooi weggelegd (plaats zat in de romp ) Klaar voor de maiden :cool:
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Aah hoe heerlijk simpel het ook kan zijn . Niet te veel poespas met de DX6i . Met programmeren bedoel ik dan .
http://youtu.be/NsgEp1EGAUE

Hallo Guyken,
Gefeliciteerd met je nieuwe kist en veel fun gewenst.

Zie in je YouTube dat je remkleppen mix met hoogte roer niet juist zijn .
Bij vol remmen moet je hoogte roer iets down trimmen voor de landing.

En heb je ook al vliegfasen met een 3 standen schakelaar ?

st 1 Thermiekstand 3-6 mm. ailerons iets down .
st 0 Neutraal .
st 2 Speed 2 mm ailerons iets up.

En misschien een mix Hoogteroer met je Ailerons.

Lipo al vast gezet , voor behoud juist zwaartepunt met klittenband , vast gezet met bv. hotglue ?

Mvg. xat

Oeps dus voor vol remmen moeten aileron (gebruikt als flap ) down en elevator ook down :confused: Dan ga ik dat veranderen .
Ik gebruik voor deze zwever nog mijn reserve zender (DX6i) en die heeft maar 2 trap schakelaars .:rolleyes:

Wat betreft batterij fixeren dat zit wel snor maar bedankt voor de tips .8)

Zo zit de batterij vast : onderaan de klittenband en een schuimpje bovenop dat geklemd zit tussen ontvanger en esc en met gaten voor de koeling :-)
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Oeps dus voor vol remmen moeten aileron (gebruikt als flap ) down en elevator ook down :confused: Dan ga ik dat veranderen .
Ik gebruik voor deze zwever nog mijn reserve zender (DX6i) en die heeft maar 2 trap schakelaars .:rolleyes:

Wat betreft batterij fixeren dat zit wel snor maar bedankt voor de tips .8)

Hallo Guyken,

Flaps down bij doellanding is zon 60 graden down ideaal.

Indien mogelijk , automatisch terug verend ,
voor het raken van de grond , i.v.m. flap/servo beschadiging.
Ik heb zoals veel F3K en F5J vliegers de Remkleppen op de Gasstick.

Natuurlijk is de ondergrond niet altijd effen , schreef je ,
en dan is het wel belangrijk dat je Lipo op zijn plaats blijft , voor het juiste CG/zwaartepunt.

Wat is je Gewicht en Capaciteit Lipo ?

Wat ook helpt is:
1.
Aileron differentiatie; de Aileron die naar boven gaat , meer uitslag geven.
Bv. Rolroer-differentiatie 30% omlaag en 70% omhoog (i.p.v. 50% - 50%)

Mijn Instellingen zender MX16 Graupner

Ail –> Diff +60.%

Mix. Ail –> Rudder +50.%

Quote: reserve zender (DX6i) en die heeft maar 2 trap schakelaars .

Dan zou ik alleen hier de Thermiek stand mee bedienen , voor langzaam vliegen en thermieken , probeer maar eens .

Hoor graag je ervaringen en succes.

Met vriendelijke groet xat

Tja de Relax is geen competitie machien he . Dat weet ik ook . Maar ik heb al ergens gelezen dat hij wel makkelijk thermiek pakt en dan door zijn lichte gewicht ook kan omhoog gezogen worden en dan ... Vandaar dat ik er een rem op wil . Ook waar ik ga vliegen (Ardennen ) is de landingsplaats open plek maar toch beperkt . het is niet op een echt "vliegplein" .
De oneffen ondergrond zal ook wel opgevangen worden door het wiel onderaan de romp .
Aaanvankelijk had ik een TT Hawk 1500 voor daar te vliegen maar dat rompje is zo fijn dat het praktisch bij iedere landing (hoe zacht ook ) midden door brak . Deze Hawk komt nu terug naar huis om op ons echt terrein te vliegen .
Voor het serieuzere werk heb ik deze dan nog : de Pike van RCM Pelikan
t1108339-253-thumb-pikeS.jpg

Vanavond vertrek ik nog naar de Ardennen en de Relax zit al in de wagen . Hopelijk beetje vliegweer komende dagen en dan kunnen we eerste indruk geven .

Hey Guy,
waarom niet op je DX18?

Verder ziet het er een fijn kistje uit, 't wordt precies schuimen zwever seizoen bij ons want er zijn er al een pak die een zweverke in de hangar erbij genomen hebben.

Niet op de DX 18 omdat de DX6i dan in de ardennen zou blijven . De hawk 1500 van TT is dan weer meegekomen naar huis en die zal ook op ons plein te zien zijn . Met zijn V staart en ailerons kan ik daar beter de Dx18 voor gebruiken :cool:
Ondertussen is de Relax ingevlogen met een stevige bries weliswaar . Motor heeft toch voldoende kracht om omhoog te gaan . Eenmaal op hoogte bleef de Relax mooi hangen in de wind . Goede respons op ailerons - elevator en ook op rudder !
Landing ook zonder problemen , met de ingestelde aileron -elevator mix ( nu juist) zet je hem precies waar je wil . De robuuste en grote romp kan het hoge gras makkelijk aan .
Het zwaartepunt was exact waar ze het op het plan aangeven en een 1300mah 3s doet het werk perfect . :cool:
Tevreden :p

Back