Reling en details voor 1/350 scheepsmodellen

Discussie in 'Marineschepen' gestart door meneerdebeer, 29 mei 2015.

  1. meneerdebeer

    meneerdebeer

    Lid geworden:
    29 mei 2015
    Berichten:
    2
    Hallo, ik ben een beginnend modelbouwer met een voorkeur voor 2e wereldoorlog slagschepen. Ik wil het vooralsnog even houden bij 1/350 modellen en ben nu een model van de Richellieu van Trumpeter aan het bouwen. Hier zit geen etch-werk bij dus heb ik een setje reling/hekwerk besteld van Verlinden productions (uit Amerika). Zo'n setje kost 17.50 euro en dat is maar net voldoende voor één kant van het schip. Het is geen hekwerk wat je zomaar op het model kunt lijmen, er moeten eerst gaatjes worden geboord van 0,5 mm waar de onderkant van de relingen in geplaatst moet worden. Op diverse modelbouw-filmpjes op You tube zie ik dat er hekwerk wordt gebruikt wat direct op het model bevestigd kan worden. Even samengevat wil ik dus in het vervolg hekwerk wat zonder boren direct op het model kan worden gelijmd. Mijn leverancier zegt dat hij allen de setjes kan leveren van Verlinden. Bovendien is dit etch-werk van messing-kleurig metaal en als ik dit verf dekt de verf niet goed (laat zelfs na het drogen weer los). Bestaat er plastic railingwerk in de kleur grijs..? Wie kan mij verder helpen..?
     
  2. Arthur Hermans

    Arthur Hermans

    Lid geworden:
    21 feb 2005
    Berichten:
    292
    Locatie:
    Wijchen
    Plastic railing heb ik bij een Bismarck in 1/350 (geloof dat het van Revell was) een keer gehad, maar dat is nogal dik daardoor totaal niet op schaal.
    Om het afbladderen te voorkomen kan je beter eerst een primer gebruiken.
    En voordat je de metaal onderdelen uit de raampjes neemt eerst lichtjes opschuren met fijn schuurpapier. Dit bervorderd ook de verlijming op het model.
    Maar om eerlijk te zijn, vind ik het nogal een priegel werk om die railingen op mijn 1/200 model te krijgen, dus een 1/350 model lijkt het me veel lastiger
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2015
  3. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Een andere truc is te zorgen dat de stukken railing die je monteerd knikken bij hoeken in zich hebben, dan kunne 1:350 ook op het dek verlijmen omdat het goed blijft staan. Het is ook niet nodig allen paaltjes te lijmen 1:2 is genoeg.

    Freek
     
  4. meneerdebeer

    meneerdebeer

    Lid geworden:
    29 mei 2015
    Berichten:
    2
    Dank voor de reacties en tips. Ben reeds begonnen met het plaatsen van de relingen en idd is het wel een gepriegel.
     
  5. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen

Deel Deze Pagina