Rembertiturm van de sloop.

Hallo ik heb een Rembertiturm gekocht om te restaureren en weer varend te maken. Zo'n beetje tussendoor. Ik heb alleen de boot geen tekeningen of dergelijke er bij alleen 2 decaperm's.
Ik heb wat ge googled en zag foto's waar er een roer achterop zat en vaste straalbuizen , wat hoort er precies op te zitten ? Ik kan nu alles nog redelijk veranderden. De romp zal tzt nog wel gespoten worden.
Alvast bedankt gr Hans
20220124_195639.jpg
20220124_195650.jpg
20220124_195652.jpg
20220124_195701.jpg

Er zit veel polyester in de boot gesmeerd.
Ik denk dat het een abs romp is of anders waar kan ik straks het best mee plakken? Ben wel fan van polyester maar of dat goed gaat in een abs romp.

Volgens mij is er een Rembertiturm epidemie uitgebroken. Je bent de volgende die de tekeningen nodig heeft. Stuur me in een privébericht je emailadres en dan stuur ik je de tekeningen.
Groetjes Ton

Rembertiturm restauratie verslag.
Wat dingetjes gedemonteerd en wat gaten dicht gemaakt. En een beetje begonnen met schuren.
Ik heb de boegschroef gedemonteerd en dicht gemaakt. Even gekeken wat zo'n ding kost en dat was mij te duur. Nog op het forum gezocht naar zelfbouw een boegschroef maar daar zijn de foto's van weg dat is jammer helaas zie je dat veel bij oude topic's dat de teksten er nog zijn maar geen foto's meer. En foto's zijn zo duidelijk al het om goede ideeën gaat. Heb ook nieuwe straal buizen van RVS moet even nog op zoek naar RVS buis 10mm. Ik wilde de straalbuizen aan de schroefas vast maken en aan de romp voor extra stevigheid. Daar de ABS niet zo heel stevig is.
Ook de decaperm's getest met de 50mm schroeven op de vertragings kant in een emmer water en bij 6 volt 6 ampère dus dat is mooi.
20220126_194924.jpg
20220126_194817.jpg

Hans, Zijn die RVS straalbuizen recht of licht conisch? Je hebt nu de gelegenheid om conische eronder te zetten. Misschien te fabriceren uit een kunststof beker. Zie link. Of heeft iemand anders een beter idee? Gr. Klaas.
https://www.hema.nl/koken-tafelen/servies/picknick-camping/bekers-250ml-kunststof---4-stuks-80660113.html?utm_source=Google Platform&utm_medium=Organic&utm_campaign=FreeShopping&gclid=Cj0KCQiA_8OPBhDtARIsAKQu0gaEFjvGH7QytGr_NoxOugOoMZo2i_ubevoLecTHECt1NcI-1hwcitoaAse2EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Die ik nu heb zijn recht. Die boven aan op de foto zijn de oude aluminium.
Het wordt een beetje eigenbouw idee boot.
Leek me wel leuk de straalbuizen zo voor het gezicht. En ze horen er ook op.

Hans, wil je het meest effect van die straalbuizen hebben dan moet er weinig speling tussen de schroefbladen en de buizen zijn. Als ze aan de voorkant wat ruimer zijn stroomt het water beter aan. Je zou ze met een soort 3 bladige spruit aan de askokers kunnen zetten, maar ook met een plaat onder buizen en scheg en een vin tussen buis en romp. Wel zo maken dat er zo weinig mogelijk rommel (waterplanten) achter blijft hangen. Bij mijn Smit Finland zitten er vinnen tussen buizen en scheg en aan de bovenkant door de romp. Op de foto wat tape om 2K-lijm te fixeren. Bij het wegzetten in de kofferbak een straalbuis los gestoten. Gr. Klaas.

20180905_172355.jpg

Even gestopt met de straal buizen. Wegens materiaal gebrek tegenwoordig lastig om wat materiaal in de buurt te kopen. Alles moet online met verzendkosten.
De straalbuizen komen er eigenlijk voor de sier op. Staat wel leuk ik heb er ook 2 verkeerde messing schroeven bij.
Verder de romp wat geschuurd en de zij balken ik weet niet hoe die dingen heten voor bescherming. Deze waren van balsahout vervangen voor polystyrol sterker en watervast. Nog maar aan 1 kant hoor. Andere kant moet nog.
Vervoer schade is altijd vervelend ik heb dat ook regelmatig met kleine dingetjes gehad met mijn Tromp. Erg vervelend.
20220129_102613.jpeg

schade bij transport kan je volgens mij enkel voorkomen als je je scheepjes in op maat gemaakte transportbakken zet , en dan nog blijft voorzichtig zijn regel 1.
Balsa vervangen door styreen aan de buitenkant van een schip is altijd een grote verbetering.
succes met de andere zijde.
ach ja en, of de straalbuis nu recht is of conisch van binnen, bij onze modellen is dit verwaarloosbaar. Wel belangrijk is dat de schroef zo goed mogelijk aansluit met de zijkant, bijna rechte zijkanten en niet afgerond.

Zo de andere kant ook beplakt met polystyrol strippen. Uitgesneden van een plaat van 3mm dik.
Kunstof primer en daar over nog een gewone primer. Nu komt het mooiste werk helemaal strakmaken voor de lak plamuren en schuuren. Voor de lak eerst nog schroefassen maken en in de boot maken dus dat gaat wel even wat langer duren.
Maar met een beetje verf ziet het er gelijk strakker uit.
20220129_215231.jpg

Even snel het gewicht bepaald van het schip. De tekening zegt 14kg leek mij wat veel.
Op met een paar bakstenen naar de waterkant en zo kwamen we op ongeveer 9kg. Misschien makkelijk om dat even bij de bouw in gedachten te houden. Met accu's en zo.
20220130_163026.jpg

Laatst bewerkt:
Kleine update van het inbouwen van de schroefassen en de straal buizen. Ik heb de straal buizen aan de rvs schroefas vast gesoldeerd. Zitten ze goed vast. Vergeten van het solderen foto's te maken maar een beetje op de zelfde manier als het maken van mij schroeven van de Tromp. En op de draaibank de verstelbare bediening voor de roeren gemaakt.
20220222_215121.jpg
20220222_214353.jpg
20220222_214225.jpg
20220222_214152.jpg
20220222_214137.jpg

Hans, Lijkt het zo, of zit er geen welving in je schroefbladen. In wezen moet bij de naaf de hoek t.o.v. de as groter zijn dan aan de top. Op die manier legt het blad in de vaarrichting bij de naaf dezelfde afstand af als bij de top. Ook zal dan de schroef bij toppen van de bladen veel minder water naar buiten wegslingeren. En dat vermindert je stroomverbruik aanmerkelijk. Gr. Klaas.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Scheepsschroef

Deze schroeven zaten bij de boot. Verder nog niet naar gekeken zijn ook 2 rechter. Tja. Maar ik heb wel nu ook nog een linker in bij rommelbak gevonden. Moet de schroeven nog bij stellen en poetsen.
Zitten er voor het passen op komen ook nog een 4mm verder naar voren. Ben nog aan het kijken denk misschien tzt van die afgeplatte schroeven van 55mm aan te schaffen.
Zal wel leuker staan .

Ja Hans, in een straalbuis horen eigenlijk afgetopte schroeven. Buiten dat het mooier staat geven ze ook meer stuwkracht. Moeten ze wel met weinig speling in de buizen passen. Wat zit er aan motoren bij? Twee Decaperms schreef je. Met of zonder vertraging? Gr. Klaas.

...Ben nog aan het kijken denk misschien tzt van die afgeplatte schroeven van 55mm aan te schaffen.
Zal wel leuker staan .

Hans, ik zag dat je een draaibank hebt. Koop dan 60mm messing schroeven en top die met de draaibank af. Niet met een beitel maar met vijl den schuurpapier. Een stuk goedkoper. Ik heb de schroeven van mijn Smit Salland (ook in straalbuizen) afgetopt met de dremel: Eerst met een passer de maat op de schroefbladen aftekenen, het teveel aan schroefblad grof afslijpen met de dremel en een schuurschijfje, vervolgens de schroef op een schroefas gezet, de schroefas in een (losse) koker. Motor er aan gehangen en aangezet en vervolgens met de powerfile heel voorzichtig het overig materiaal weghalen. Vervolgens schuurpapier en handwerk om de bladen van de schroef 'scherp' te maken en uiteindelijk polijsten.
Kostte me twee dagen, maar het resultaat is er naar.
Met de draaibank kan het allemaal veel sneller.

Zo even een kleine update.
De romp gespoten origineel is de rembertiturm grijs en zou ik niet snel van het origineel afwijken maar mijn vrouw vond dat de Tromp al grijs en lelijk van keur was. Dus na wat googelen had ik een blauwe gevonden. Ik vondt de kleur wel mooi opvallend staan. Dus...
20220312_201108.jpg
20220312_201013.jpg
20220312_200954.jpg

Back