Soms geeft de fabrikant toeren bereik aan.
Cavitatie is onbekend.
Dan moet je een testopstelling in perspex maken en een stroboscoop er op. Stromingslus.
Ooit gezien in Wageningen, en hele mooie opstelling in Deutsches museum in München.
Wel eens over gedacht het te maken met direct een treklast… maar ja… tweede leven nodig…
De fabrikant kijkt bij overtoeren vooral naar soldeerverbinding en
Centrifugaal krachten.
Sheet gebogen props hebben zelden een optimum rendement.
Bladen in vorm geslepen zullen het beter doen, maar in die maten ook een duivelse klus om dan om de mm het NACA profiel te checken op zuiverheid… en dan vier bladen identiek.
CNC kan alles, maarbdan moeten de tekeningen loep zuiver zijn. Zeg nooit nooit, alles is maakbaar binnen factor tijd.
Maar aangezien je nooit op ‘forensen rendement’ hoeft te modelleren. Volstaan Raboeshjes prima… of de zelfbouw van destijds Harm, Stoompomp, en recent Peter.
Dat is dan vlakke plaat, volgens vaste slag getordeerd. Zilvergesoldeerd in een framewerk/ jig opgesteld.
Mooie werkstukjes.
Ik denk dat jij je dat evenzeer zou lukken.
Dit soort schepen hadden verstelpropellers.
Als je de oudere type bladen bekijkt, zijn het licht gewelfde platen, wel hydrodynamisch in profiel gezet.
Veelal aanzienlijke bladoppervlakken, in het maximale. DAR, ofwel Disk Area Ratio om het water weg te zetten.
Als je zulke bladen kunt maken uit messingplaat, iets tordeerd en voorlijst en achterlijst bewerkt naar een wat ruwer vleugelprofiel, denk ik dat je al een behoorlijk puike schroef krijgt.
Bende werk. Absoluut.
Als je een goede afmeting heb van de echte, en een foto van de bladvorm…
Kan je een nagenoeg schaalschroef maken.
En dan kan het leut worden een modelberekening te gaan doen.
Ga er van uit, dat een reductiekast, tandwiel of getande riem dan wel beter gaat werken.
Er zijn voldoende bouwers die de constructies zelf opgebouwd hebben met bestaand materiaal.
Riem aandrijvingen zijn stiller dan tandwiel.
En zie je riem/snaar veel terug in model race wagentjes.
En in allerhande printers, scanners etc
Cavitatie is onbekend.
Dan moet je een testopstelling in perspex maken en een stroboscoop er op. Stromingslus.
Ooit gezien in Wageningen, en hele mooie opstelling in Deutsches museum in München.
Wel eens over gedacht het te maken met direct een treklast… maar ja… tweede leven nodig…
De fabrikant kijkt bij overtoeren vooral naar soldeerverbinding en
Centrifugaal krachten.
Sheet gebogen props hebben zelden een optimum rendement.
Bladen in vorm geslepen zullen het beter doen, maar in die maten ook een duivelse klus om dan om de mm het NACA profiel te checken op zuiverheid… en dan vier bladen identiek.
CNC kan alles, maarbdan moeten de tekeningen loep zuiver zijn. Zeg nooit nooit, alles is maakbaar binnen factor tijd.
Maar aangezien je nooit op ‘forensen rendement’ hoeft te modelleren. Volstaan Raboeshjes prima… of de zelfbouw van destijds Harm, Stoompomp, en recent Peter.
Dat is dan vlakke plaat, volgens vaste slag getordeerd. Zilvergesoldeerd in een framewerk/ jig opgesteld.
Mooie werkstukjes.
Ik denk dat jij je dat evenzeer zou lukken.
Dit soort schepen hadden verstelpropellers.
Als je de oudere type bladen bekijkt, zijn het licht gewelfde platen, wel hydrodynamisch in profiel gezet.
Veelal aanzienlijke bladoppervlakken, in het maximale. DAR, ofwel Disk Area Ratio om het water weg te zetten.
Als je zulke bladen kunt maken uit messingplaat, iets tordeerd en voorlijst en achterlijst bewerkt naar een wat ruwer vleugelprofiel, denk ik dat je al een behoorlijk puike schroef krijgt.
Bende werk. Absoluut.
Als je een goede afmeting heb van de echte, en een foto van de bladvorm…
Kan je een nagenoeg schaalschroef maken.
En dan kan het leut worden een modelberekening te gaan doen.
Ga er van uit, dat een reductiekast, tandwiel of getande riem dan wel beter gaat werken.
Er zijn voldoende bouwers die de constructies zelf opgebouwd hebben met bestaand materiaal.
Riem aandrijvingen zijn stiller dan tandwiel.
En zie je riem/snaar veel terug in model race wagentjes.
En in allerhande printers, scanners etc