Rembertiturm van de sloop.

Soms geeft de fabrikant toeren bereik aan.
Cavitatie is onbekend.

Dan moet je een testopstelling in perspex maken en een stroboscoop er op. Stromingslus.
Ooit gezien in Wageningen, en hele mooie opstelling in Deutsches museum in München.

Wel eens over gedacht het te maken met direct een treklast… maar ja… tweede leven nodig…

De fabrikant kijkt bij overtoeren vooral naar soldeerverbinding en
Centrifugaal krachten.

Sheet gebogen props hebben zelden een optimum rendement.

Bladen in vorm geslepen zullen het beter doen, maar in die maten ook een duivelse klus om dan om de mm het NACA profiel te checken op zuiverheid… en dan vier bladen identiek.

CNC kan alles, maarbdan moeten de tekeningen loep zuiver zijn. Zeg nooit nooit, alles is maakbaar binnen factor tijd.

Maar aangezien je nooit op ‘forensen rendement’ hoeft te modelleren. Volstaan Raboeshjes prima… of de zelfbouw van destijds Harm, Stoompomp, en recent Peter.

Dat is dan vlakke plaat, volgens vaste slag getordeerd. Zilvergesoldeerd in een framewerk/ jig opgesteld.
Mooie werkstukjes.
Ik denk dat jij je dat evenzeer zou lukken.

Dit soort schepen hadden verstelpropellers.
Als je de oudere type bladen bekijkt, zijn het licht gewelfde platen, wel hydrodynamisch in profiel gezet.
Veelal aanzienlijke bladoppervlakken, in het maximale. DAR, ofwel Disk Area Ratio om het water weg te zetten.

Als je zulke bladen kunt maken uit messingplaat, iets tordeerd en voorlijst en achterlijst bewerkt naar een wat ruwer vleugelprofiel, denk ik dat je al een behoorlijk puike schroef krijgt.
Bende werk. Absoluut.
Als je een goede afmeting heb van de echte, en een foto van de bladvorm…
Kan je een nagenoeg schaalschroef maken.
En dan kan het leut worden een modelberekening te gaan doen.

Ga er van uit, dat een reductiekast, tandwiel of getande riem dan wel beter gaat werken.

Er zijn voldoende bouwers die de constructies zelf opgebouwd hebben met bestaand materiaal.
Riem aandrijvingen zijn stiller dan tandwiel.
En zie je riem/snaar veel terug in model race wagentjes.

En in allerhande printers, scanners etc
 
Een ander punt is. Grotere diameter motoren hebben snel al dikkere assen. 5 a 6 mm.

Gros van alle brusless motoren is geënt op auto, vliegen en power boating.
Niet op varende modellen.

Het reductie kast verhaal is me bijgebleven vanuit vroeg jaren 70, in mijn HMBC tijd.
Hoge toetentallen motor, zeer laag belast, overgedragen via reductie naar de prop.
Prop heeft eigen rendement, motor ook, maar samenwerking gaat alleen goed met een reductie ertussen.
Iedereen weet dat je in de 6de versnelling niet een helling van 45 graad kunt rijden, maar wel
In de 1…

In de 6 is de bakverhouding bijna 1:1 met de motor… kan de motor het koppel niet ophoesten dat nodig is…
 
Laatst bewerkt:
Voor mij een mooi vaarbeeld en zeker een mooie snelheid.
Nu eens een modelschip, dat niet als een speedboot door het water klieft.
Als je let op het golfdal, dan zit ze dicht tegen de rompsnelheid.
Succes met de voortgang. Henk.
 
Nog iets over caviteren…
Bij een van de geposte filmpjes Heuss, zie je bij vol vermogen dat de props lucht gaan aanzuigen.
Daar is de aanvoer van water gecompromitteerd.
Het schip ligt statisch in het water, de aanvoer te gering en speelt de rompvorm mee,
Daar raken de buitenste propellers in overtrek. Staafmixers geworden.

Bij het varen verwacht ik dat het effect mindert.
Maar in oversnelheid zal de rompvorm weer gaan tegenwerken.


Heel lang geleden een keer gelezen of vernomen, mij Pa was werkzaam in de Offshore, dat de Smit Rotterdam niet z’n 20.000 pk kwijt kon. In laboratorium omstandigheden was het niet naar voren gekomen.
Het zat in de aanstroming van water naar de props…
 
Hallo Hans, Ja, nu moet je even zwaar gaan nadenken. En eer je daaraan kunt beginnen zoveel mogelijk gegevens opgraven. Net je laatste video bekeken. Veel meer snelheid moet je niet willen, want dan probeert ze uit haar eigen golfdal te klimmen en gaat ze op haar kont staan. De teoretische rompsnelheid is 4.5 x de wortel uit de waterlijnlengte. Nemen we voor het gemak even een waterlijnlengte van 1 meter dan wordt het 4,5 km/uur. Bij 80 cm is het 4 km/uur. Bij mijn tankertje heb ik proefondervindelijk het juiste motortje gevonden. zie link voor het verhaal.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-verslag-esso-berlin-raffaele-cafiero.266675/
Wat jij schrijft Volt x Amp = Watt klopt, maar in wezen zijn het de schroeven in combinatie met het toerental die het opgenomen vermogen bepalen.
Met het genoemd Racerstar motortje haal je op 6,4 Volt onbelast een toerental van goed 6.000 toeren. Haal daar belast 20% af en dan zit je op 4.800.
Stel even dat je schroeven een spoed hebben even groot dan de diameter dan kom je met een 40 mm schroef aan een theoretisch afgelegde afstand van 11,5 kkm.
Zelf reken ik voor het gemak altijd 50% slip en dan zit je op een snelheid van 5,75 km uur. Bij je fregat zal wegens de scherpe romp de slip kleiner zijn.
Zo uit mijn hoofd ligt de kritische snelheid van een schroefblad om cavitatie te veroorzaken bij 30 m/sec. Bij 6.000 toeren en een diameter van 60 mm zit je op een tipsnelheid van 18 m/sec.
Van cavitatie is daarbij dus geen sprake. Wat we wel hebben is, zoals Bas al noemt de aanstroming van het water. Als dat niet bijtijds langs de schroefbalden kan heb je een schuimklopper.
Ook is daarbij de vorm van het blad belangrijk. Henk (Stoompomp) heeft wel eens een tekening geplaatst met daarop de hoek die het blad moet maken t.o.v. de as. Aan de naaf is de hoek veel groter dan aan het uiteinde. Dit is ongeveer wat ik ervan snap. 90 % is praktijkervaring en de rest theorie. De kunst is om die twee begrippen bij elkaar te brengen in je model. Kan me voorstellen dat je bij die dubbelschroevers zover mogelijk op zeker wilt gaan. Alles met elkaar wordt het wel een aardige investering. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Ja mooie tijd bij de HMBC ik was lid van 1977 t/m 1996 ergens organiseerde daar de speed FSR toen met oa. Erik Bakker we knutselde toen onder de platen opname studio in de Jan van Nassoustraat.
Ik ben in 1996 naar het platte land verhuisd in Groningen.
 
Hoi Hans, vaart mooi, dit is mi al ver boven schaalsnelheid hoor(-; ik zou hem zeker niet sneller maken.

Hoe film jij eigenlijk, doe je dat zelf met bv een soort van Gopro op je hoofd? Of door een ander?

Heb zelf geprobeerd met mijn fregat, maar kwaliteit van niks, ligt misschien ook aan de (nep) gopro maar had hem op mn pet geklitteband.
 
Ik film met één hand met mijn telefoon en met mijn andere hand het roer. Af en tot wel lastig. Je komt eigelijk een hand te kort he.
En ik heb één keer een camera op mijn boot gezet. Ook zo'n imitatie procam.

Net 2 schroeven gemaakt voor de Rembertiturm voor in de tunnels kopen werd me te gek dik €100 zijn vast wel mooier maar deze hebbik zelf gemaakt. Het is tenslotte modelbouw. Eerdaags maar eens proberen. Met mijn schoef bladen malletje gesoldeerd met zilver. Deze staat al op de foto bij mijn Tromp. Alle schroef wetenschappelijke wetten zal ik wel overschreden hebben .
Eerst maar meten hoeveel ampère de motoren trekken kan ze nog wel bij stellen.
Gr Hans
20220508_203611.jpg
20220508_200344.jpg
 
Ziet er niet verkeerd uit Hans! Is de spoed aan de tippen in overeenstemming met Henk zijn schema of grafiek? Kijk maar wat het effect is en probeer Amperage te meten. Hou tussen straalbuis en schroef ongeveer 2 mm ruimte. 1 mm is en beetje weinig. Op schaal al een beetje te wijd, maar dan loopt een grasspriet al klem. Ben benieuwd naar de prestaties. Heb je een bagageweegschaal of unster? Daarmee kun je de paaltrek meten. Was een druk weekend voor je. Succes! Gr. Klaas.
 
Denk het niet ben volgens mij nog nooit in Raalte geweest.
Even de schroeven gepast , ziet er goed uit.
Denk dat de spoed nog wat te groot is maar kunnen de tips nog wel wat verbuigen.
20220508_235124.jpg
 
Klaas ik had zo'n elektronische unster van ali maar nu ik hem nodig heb doet hij het niet meer geeft wel 0000 aan maar meet niets meer. Maar dat maakt mij niet veel uit. Ik koop ook geen andere als hij maar lekker vaard.

PS bij banggood zijn de motoren net op.
 
Laatst bewerkt:
Zo even proef gevaren en de stroom gemeten volgas 14 ampère en via de dual rade op maximaal 8 ampère.
Het eerste rondje op de video is op half gas cq volgas met ingeschakelde dual rade. Tweede ronde op vol speed. Laatste stukje weer half gas. Dat hoor je ook aan het toeren tal dat omhoog gaat. En inderdaad volgas weinig snelheid meer wel hogere boeg golf. En 5 ampère meer. Denk dat ik het zo laat en gewoon het de dualrade ingeschakeld varen.
En als het moet kunnen we meer gasgeven.
Ik heb ook de indruk dat deze groteren schroeven eerder caviteren. De boot kan nog wel iets dieper het water in.
 
Mooi vaargedrag op dual rate Hans!. Het luchthappen wordt veroorzaakt door de golven en zal minder worden als je de boot wat dieper ballast. Bij het achteruitslaan trokken de schroeven geen lucht, dus denk dat de spoed van de schroeven wel aardig goed is. Vol gas zou ik bewaren om te slepen, qua snelheid maakt het weinig uit. Succes verder met de restauratie. Gr. Klaas.
 
Schitterend! Sjort heel mooi door het water.
Cavitatie is wat anders dan dat de schroeven geen goede aanvoer van water hebben.
Damp slaan ze wel.
Cavitatie staat omschreven in Wiki.

7 amp per motor. Dat is stevig. Hou de lichte reductiekasten van de decaperm in de smiezen.
Zijn niet over robuust.
Eigenlijk zou je op 4:1 of 5:1 reductie moeten zitten. Heb je niet de hoge toeren. En zakt je verbruik.
Te dik vet en je schroefassen vragen power… ondanks kogellagering… nja..
Maar een bende water verzetten doen ze goed. 7 Amp… die watts gaan goed het water in. Bij overtrek zakt de stroom… draaien ze in damp… en dat lijkt niet zichtbaar in je meting.

En of de regelaar niet te heet wordt. Die is de hele tijd aan het pulseren.
En staan de FET’s te schakelen. Genereren warmte. Bij voluit worden de FET’s gepasseerd… en wordt het niet warm…
14 amp heb ik ook wel getrokken.
Maar daarbij was de romp half uit het water, liep het veel te hard. 40 amp Navy regelaar had er geen moeite mee.
Motoren konden 80 watt of zelfs meer aan… geheel in de safe zone.

Het ziet er heel goed uit. Top!
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
De boot is eigenlijk erg mooi geworden! van kinds af waas ik al tijd al een fan van dit model, naast de overgewaardeerde HH volgens mij het mooiste model uit de 80-90er jaren ik ben benieuwd hoe je hem verder afwerkt, tot nu toe vaart het geheel zeker niet slecht!!
 
Back
Top