Remkleppen in bestaande vleugel bouwen ?

Heeft iemand misschien goede tips over hoe ik het beste remkleppen kan installeren in de vleugels van een Graupne Beta (2 mtr zwever)
Ik heb dit oude beestje vorige week gehad van een kennis en ga deze netjes restaureren en electrificeren.

Ik wil er graag remkleppen in/op maken maar heb geen idee hoe ik dat het beste op kan lossen in een reeds gebouwde vleugel (ribbenvleugel met oracover) De oracover ligt er inmiddels al af :)

Heb al wel even rondgesnuffeld naar prijzen maar voor de gemiddelde €35 voor een setje kleppen maak ik ze liever zelf, heb ik gelijk weer een leuke uitdaging erbij.

Groetjes, Jesse.

zelf maken, ja man gewicht speelt ook een grote rol he .
ofwel maakt u ze gelijk de oude remkleppen van Graupner ( soort openklappende deurtjes )
voor deze moet je niet de veel kapotmaken aan de vleugel.

Simendewulf, bedoel je zoiets ?

a215411-239-Agf00014s.jpg

zulke

Cirrus_080323001.jpg

Cirrus_080323008.jpg

Als je goed kijkt kun je zelf wel zien hoe het werkt. Maar zoiets is ook vij makkelijk zelf te maken.

Vroeger werden 1:1 zweefvliegtuigen ook wel met een remparachute uitgerust. Voor een model zou dat een bruikbare optie zijn; hoef je geen vleugel te slopen (nou ja, dat heb je al gedaan...)
Een nadeel is er ook; je kan een remchute niet gebruiken om uit al te gulzige thermiek weg te komen. 't Is echt alleen om te landen.

Grappig dat je dat zegt. De echte Cirrus (waar de vleugels hierboven de modelvariant zijn) had dat.

cirrus2.jpg

Een remparachute lijkt me niet echt de beste oplossing.

@PH_AJH:
dat is in feite een plastic bakje waar een remklep in komt te liggen en die met scharnieren vastzit ?
Waar komt dan de servo om het geheel aan te sturen en hoe zit deze verbonden ?

Ik heb een simprop zwever gehad,
waarbij de achterlijst kantelde als remklep,
dit is mischien makkelijker achteraf te maken.

Er zitten geen ailerons in de vleugels en de achterlijst verbouwen is me te veel werk, het moet veel simpeler kunnen.

Bovendien vind ik "spoilers" die uit de vleugel te voorschijn komen wel erg mooi om te zien.

ik heb ooit hier remkleppen gekocht
..:: Modelbouw De Zwaluw voor al Uw radiografische modellen en toebehoren ::..
kijken onder Zwevers => Toebehoren/onderdelen
deze van multiplex

Ze zijn makelijk in te bouwen in de vleugel, je moet wel uiteraard wel je ribben bijwerken (enkel zorgen voor een sleuf waar ze juist in passen).
Je moet dus niet speciaal een steun in de vleugel te bouwen.

Als je een beetje door bouwt is hij zeker in een paar uurtjes klaar om weer te vliegen.

Laatst bewerkt:
Op zich is die Multiplex versie waarschijnlijk effectiever, maar om achteraf in te bouwen lijkt de Graupner versie me geschikter.

als de ribben in balsa zijn kun je ook makelijk de sleuf uitsnijden uit de ribben.
Met die graupner spoilers heb ik geen ervaring. Zijn deze dan zo makelijk op een bestaande vleugel te monteren? Moet de vleugel dan op die plaats niet versterkt worden? of zijn dat ook zo'n komplete als die van MPX?

Een remparachute lijkt me niet echt de beste oplossing.

@PH_AJH:
dat is in feite een plastic bakje waar een remklep in komt te liggen en die met scharnieren vastzit ?
Waar komt dan de servo om het geheel aan te sturen en hoe zit deze verbonden ?

Parachute is wel de mooiste oplossing natuurlijk :D
Die Graupner dingen zijn plastic bakjes van een mm of 5 dik (het witte deel). Als je goed kijkt op de foto zie je dat er een dun stalen asje naar de romp loopt. Het steekt een klein beetje uit en er zit een vierkant tonnetje aan. Dat valt in een busje met een vierkant gat wat in de romp zit, en met een armpje aan je servo zit. Aan de spoilerzijde zit er in dat asje een haakse knik. Het spoilerblad klik je daar aan vast.
Beide kleppen worden dus tegelijk aangestuurd. Je hebt maar één servo nodig en je hoeft ook niks aan te sluiten. Als je je vleugels erop schuift vallen die tonnetjes in de busjes en klaar.
De inbouwdiepte is ook héél gering.

Zelf gebruik ik wel het "amerikaanse " systeem van remkleppen inbouwen, zoals bij de SPIRIT .
Gemaakt van wat restanten achterliggers, een paar flexibele buisjes en enkele touwtjes.

Zakt als een baksteen, en is vooral goedkoop.....

Hier een voorbeeld bij een 2 meter RISER. Hoop dat je het een beetje kunt zien.:confused:

74584832e42e9925a.jpg

Anders maak ik nog wel andere plaatjes van dichterbij.

Groeten, JH

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is denk ik dat ronde zwarte ding wat onder het vliegtuig zit en met enkele touwtjes wordt bevestigd. Ik heb dat zelf nooit geprobeert maar het remt waarschijnlijk prima :D

Back