remkleppen koppelen?

Hallo;
Voor de alu remkleppen van mijn 6m vol gfk ask 21 voldoende breed te krijgen zijn er gewoon twee naast elkaar ingebouwd boven in de vleugel door de constructeur.
Nu vraag ik mij af hoe ik deze best kan aansturen? Moet ik ze allebei aansturen met een stuurstang of moet ik de buitenste ontdoen van zijn aanstuurmecaniek zodat deze niet per ongeluk kan locken zonder aansturing. Ze zullen toch vast met elkaar verbonden zijn door de afdekplaat die er aan gelijmd moet worden.

grtz A

Antony,

Ik neem aan dat je lang bedoeld in plaats van breed, dus twee verstoorders in het verlengde van elkaar. Zo te horen missen er een paar onderdelen, zal wel een ASK van Jüde/Billstein zijn,

Ik heb hetzelfde in mijn 7 meter ASK21 met 74 cm lange verstoorders (twee 37 cm verstoorders achter elkaar). Om dit enigszins goed te laten werken moeten de verstoorders op twee plaatsen worden aangestuurd en vergrendeld in dicht stand. Bij 50 cm lange verstoorders, opgebouwd uit twee standaard 25 cm verstoorders is de aansturing/vergrendeling weer anders. Daar heb ik een paar van klaarliggen voor m'n volgende zwever, de K8-b

Vertel eens welke lengte verstoorders je hebt, dan kan ik je vertellen hoe het zit.

Hallo HarmS;
Het is inderdaad de ask van Billstein. Heb jij ervaring met deze kist?
Ik heb er al heel wat werk ingestoken, het bouwen is "nattevingerwerk" aangezien er geen bouwbeschrijving beschikbaar is en de constructeur het woord afterservice niet kent.
Desalniettemin is het een prachtige stevige kist waar volgens mij met wat voorbereidend denkwerk iets moois van te maken is.
Nu de kleppen zijn 2x25cm in lengte inderdaad. De aansturingen kunnen inderdaad beiden gelockt worden in gesloten positie. Moet ik dan gewoon met een stang van de ene aansturing naar de andere doorlopen.
Moet deze boven de scharnieren van de kleppen lopen of eronder?
Of welke onderdelen mis ik mogelijk?

grtz A

Ik heb wel wat indirecte ervaring met de Bilstein ASK21, heb verschillende kennissen die er een vliegen.

Bij de 50 cm verstoorder die ik hier heb (zijn afkomstig van WF Modellbauzubehör - Landeklappen ) zijn de eerste poot en de laatste poot voorzien van het aanstuur/vergrendelingsmechanisme. Tussen het eerste mechanisme (waarvan de messing aansluitstrip naar buiten komt) en het tweede zit een 1,2 mm draad, zodat ook het tweede mechanisme wordt bediend.
De messing strip van het tweede mechanisme glijdt door een klein kunststof blokje (vergelijkbaar met de kunststof sluitplaat waar de eerste strip in glijdt) zodat hij op zijn plaats blijft.

De twee middelste poten zijn onderling gekoppeld met een aparte messing strip, zodat deze precies parallel lopen.

Ik hoop dat je m'n uitleg begrijpt. Je kunt eventueel via PM contact met me opnemen, via telefoon is het misschien gemakkelijker uit te leggen.

Groet, Harm

Na het bekijken van de fotos op WF Modellbauzubehör - Landeklappen en het lezen van jouw uitleg begrijp ik hoe ik ze met elkaar moet linken. Ik had nog niet gezien dat er aan de binnenkant ook 2 gaatjes voorzien waren om aan te linken aan het messing plaatje. De enige vraag die ik mij nu nog stel is hoe ik aan het uiteinde van de stang de link moet maken? Een Z bend ga ik er niet in kunnen krijgen denk ik. Als ze gewoon met elkaar verbonden waren geweest voor ze erin gebouwd waren was dit een werkje van niks geweest natuurlijk.

Bij mij zijn de mechanismen onderling verbonden met de 1,2 mm draad welke aan beide einden circa 3 mm haaks zijn gebogen. De afstand komt zeer precies opdat de mechanismen exact parallel bewegen en er niets onderling blokkeert, dit kan heel snel gebeuren. Ik zou daarom bij het buitenste mechanisme een kwiklink met schroefdraad solderen. Je kunt dan met halve omdraaiingen de afstand exact instellen.

Je kunt normaliter de gehele verstoorder demonteren. Eerst de tussenlamelletjes er voorzichtig naar voren uitdrukken. Dan de bovenste U rechtstandig naar boven losklikken. De pootjes kun je vervolgens of rechtstandig naar boven lostrekken of met een schroevendraaier bijvoorbeeld onderaan zijdelings losdrukken (meestal dit tegenwoordig). Voor dat laatste moet je even onderaan goed kijken hoe de constructie is.

Het is mij gelukt, de kleppen zijn mooi parralel gekoppeld en aangestuurd door de servo. Ik heb de mekaniek voorzichtig gedemonteerd, wat absoluut nodig was en dan een stang gemaakt met, zoals je zei, een haaks stukje aan de ene kant en aan de andere kant een M2 huls met kwiklink. Met een beetje buig en wringwerk alles aangesloten en terug gemonteerd.

bedankt hoor.

grtz A

Back