Remmen op model tegen de windstroom in?

Discussie in 'F3P' gestart door Peter v/d Riet, 18 dec 2009.

  1. Peter v/d Riet

    Peter v/d Riet

    Lid geworden:
    3 dec 2006
    Berichten:
    1.619
    Locatie:
    Sint Oedenrode
    Hallo,

    Hoe moet je je remmen precies monteren. Moeten deze precies zitten onder een hoek van 90 graden tegenover de de wind die er langs komt. Of mogen deze ook op de achterkant van een schuine achterand van de vleugel worden vast gezet? Dat ze als het waren niet recht zitten tegenover de lucht die er tegenkomt.

    Grt.
     
  2. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    De 'parachute remmen' zoals die op mijn en Bert z'n clik zitten op 90° tov de romp.
     
  3. hezik

    hezik Guest

    90 graden tov. de romp zal het meest efficient zijn, zo heb je het grootste frontale oppervlakte.

    Denk dat een andere hoek ook wel zou mogen, mits symmetrisch, alleen, dan krijg je ook andere krachten op je vleugel. Elke graad die je gaat afwijken van de 90 graden, zet een resulterende kracht op de vleugel.

    Als dat geen probleem is, zou ik niet durven zeggen waarom het niet zou kunnen.. lijkt mij ook eenvoudig te testen :)

    Op de Clik! Click! v2.0, Elipsia en Nexxus, zaten de remmen volgens ontwerp onder 90 graden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 dec 2009
  4. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    'Zaten'? Voltooid verleden tijd? Jij slijt je modellen nog sneller af dan Peter?
     
  5. hezik

    hezik Guest

    Ok nee hoor.. de Clik v2.0 leeft nog, heeft alleen een gebroken pootje overgehouden aan de wedstrijd :)

    De Clik v1.0 heb ik nog origineel ongebouwd.

    De Elipsia heb ik er 2 van versleten vorig jaar, en 1 Nexxus. 3 kistjes op een seizoen, valt nog wel mee toch? :)
     
  6. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik ben nu aan het vliegen met m'n 3e dit seizoen :p
     

Deel Deze Pagina