Renovatie eigenbouw toestel

Beste forumleden,

Hier ga ik een verslagje houden van de renovatie van een 20 jaar oud toestel. Deze is nog perfect in staat maar heeft hier en daar wat werk nodig. Aangezien dit men eerste houtbouw toestel is zal ik wel wat hulp van jullie nodig hebben :D

Eerste impressie :
full

Spanwijdte van 150cm

Oorspronkelijk uitgevoerd op een brandstofmotor van 6,5cc met 9x6 prop.
Ik ben uiteindelijk van plan moest de renovatie lukken hem electrisch uit te voeren.

Eerste probleempje, de vleugel, deze vertoont zwakke punten en zal dus inwendig wat slecht hout bevatten. Dus kreeg ik al de tip de folie eraf te halen door te verwarmen. Echter zie ik dat er een laag polyester (?) rond het midden zit, dan kan ik hem toch nooit helemaal strippen ? Hoe moet ik dit aanpakken? :D

Mvg,
Jelle

Laatst bewerkt door een moderator:
In een poging de folie los te krijgen, krijg ik de indruk dat er geen folie gebruikt is maar dat er gewoon hout is gebruik als "folie". Kan dit kloppen?
Zoja, hoe moet ik dan bij de ribben geraken?

Dat heet een vleugel ingedekt met hout.
Kijk ook even of het wel een ribbenvleugel is en niet een schuimvleugel, die ingedekt is met hout. Met name dan is het belangrijk dat je niet zomaar het hout gaat wegtrekken, want dat hout is het enige wat sterkte geeft aan de vleugel. Maak eerst maar eens een paar scherpe foto's bij daglicht van wat de punten zijn die opgeknapt moeten worden, zodat je hier advies kunt krijgen.

Heb hem al een beetje gestript, landingestel en motor zijn er dus al vanaf.

Geheel:

full

Ballast aan de tip vd vleugel:
full

Hoogte- en richtingsroer gemaakt van hout:
full

Binnenkant, romp gemaakt van plastik verstevigd met polyester langs de binnenkant:
full

Voortip van de vleugel, lichtbeschadigd, rond dit gebied is het nogal zwakjes:
full

Onderkant, verstevigd met polyester:
full

Als jullie nog een foto van iets willen hebben, zeggen jullie het maar..

Hoe zwaar is de kist nu?
Zie een redelijk oude bak, waarschijnlijk een schuimvleugel.
Misschien een poleyester romp?
Vleugel en romp verbonden met elastieken?
Je hebt kans dat ze in verhouding tot moderne kisten zwaar is, en dat betekend moeilijker te vliegen.

In het midden werd altijd een matje toegepast om de vleugeldelen goed aan elkaar te bevestigen, en geloof mij dit is echt nodig.
Tenminste ik heb een paar kisten die dat niet hadden wel eens een deel van een vleugel zien verliezen in volle vlucht, is toch slordig.

Zoals ik het kan zien is de buitenkant vleugel hout en daarover heen geschilderd. Kan wat onder zitten als papier, glasmat ( denk het niet) of gewoon porieenvuller.
Slecht deel in vleugel?
Dan een stuk uitzagen en een nieuw stuk er weer in bouwen. En lijmnaden lang maken ( dus scheef zagen).
O ja en zorgen dat de houten indekking groter is dan het schuim voor de stevigheid.

De romp weegt 930 gram zonder iets in, de vleugel 630gram. Samen dus een dikke 1,5kg.
Vleugel en romp idd verbonden via elastieken.

Wat bedoel je met dat matje? Ik weet dat er zo'n sponsachtig ding zat, tussen vleugel en romp.

Is er geen mooiere manier om die vleugel te repareren? Vind zagen en lijmen nu niet bepaald een nette manier..

Goed, ik heb een vierkantje uit de vleugel gesneden om te kijken hoe het er vanbinnen uitziet. Het is dus een vleugel gevuld met schuim. Bij het zwakke gedeelte zie ik dat de ruimte niet volledig gevuld is met schuim, waardoor ik dus het hout in kan drukken. Hoe moet ik dit nu oplossen? Het hout bij het zwakke gedeelte aan 1 kant van de vleugel helemaal wegsnijden, extra laagjes depron (goed?) erin, en dan het hout er weer oplijmen?

Vraag 2: Is het mogelijk ailerons in te bouwen? Zoja, hoe bevestig ik dan de servo's stevig in het schuim en hoe maak ik dan de ailerons zelf?
Bedankt alvast!

Stuk hout eruit halen
Te groot blok schuim erin lijmen
In profiel schuren
Nieuw balsa plankje erin en erop lijmen
Plankje inderdaad scheef zagen om een lange lijmnaad te krijgen.

Desnoods een glasmatje erop...
Weet je zeker dat de vleugel weer sterk wordt

Qua ailerons, dat kan best een stevige ingreep worden
Alles is mogelijk, is maar net wat je wil
Het heeft ooit zonder gevlogen.. En er zijn zat toestellen die nog steeds zo vliegen.

Vergeet niet dat het een oudje is ;-)
Hier een snelle ragbak van maken is niet handig

Oke thanks, het kraakt nog een beetje (doordat er op het schuim een bruin laagje is gekomen van de brandstof en dit een krakend geluid oplevert) maar je kan tenminste niet meer het hout indrukken dus naar mijn zeggen lijkt de vleugel weer sterk genoeg.

Ailerons lijken me achteraf toch niet zo slim idee idd.. In principe is het vliegtuig weer vliegbaar.
Nu nog een setup uitkiezen..

Zal zometeen een pic posten.

Zo staat hij er momenteel bij (lipo ligt vanvoor erin voor evenwicht):

full

full

Back