Renovatie erfstuk de 'Sperwer'

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Ronald Vis, 14 mrt 2021.

  1. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi allen,

    Reeds enige jaren geleden heb ik als erfstuk van mijn vader de 'Sperwer' van Billing Boats in mijn bezit. Hij heeft deze in de jaren zeventig (denk rond 1975) deze boot gemaakt (volgens mij het enige model wat hij gemaakt heeft). Hieronder wat kiekjes uit die tijd...
    Album4_0134.jpg
    Album4_0160.jpg

    Al die jaren heeft hij redelijk doorstaan, maar er moet nu toch echt iets hersteld worden. Zo ziet hij er nu uit...
    20210314_184100.jpg
    20210314_184107.jpg
    20210314_184129.jpg
    20210314_184223.jpg
    20210314_184247.jpg
    20210314_184253.jpg
    20210314_184458.jpg
    Zo zijn er dus verschillende zaken die hersteld moeten worden, maar daarnaast wil ik proberen e.e.a. wat netter af te werken. De stootranden kunnen wat zuiverder, hier en daar zit wel erg veel lak, het roer en de boegspriet moet hersteld worden, en hier en daar oogt e.e.a. wat 'grof'....

    Eigenlijk ben ik nog bezig met een ander project, de 'Aurora', zie https://www.modelbouwforum.nl/threads/aurora-als-studieproject.248064/, maar door recentelijke persoonlijke gebeurtenissen wil ik eerst dit project tussendoor doen.
     
    Gerko511, CXello, Cnn en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Helaas heb ik erg weinig kennis van deze schepen, ik sta open voor alle tip's en wetenswaardigheden die ik kan verwerken in de renovatie om het wat meer realistischer te maken...
    Bijvoorbeeld, de geponste gaten in de zeilen vind ik erg lelijk, daar moet een betere manier voor zijn. Kans bestaat dat ik deze zeilen vervang.
    Nog een punt: zie laatste foto... De metalen stang die over het roer heen staat kent dikke geplastificeerde stukken, dat lijkt mij niet realistisch... Hoe ziet dit er in werkelijkheid uit?
     
  3. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ondertussen een uurtje verder, en het demonteren gaat redelijk goed....
    20210314_200858 (1).jpg
    Hieronder is te zien dat de romp behoorlijk uitgedroogd is.... Eerst maar gewoon even schuren, kijken wat er aan de hand is...
    Ik hoop de mogelijkheid te hebben om het hout naar voren te halen, maar vermoed dat de kwaliteit hiervoor niet goed genoeg is, en e.e.a. toch geplamuurd moet worden.
    20210314_200920 (1).jpg
     
    Gerko511, Cnn en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  4. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik heb deze ook ooit gemaakt en weet dat de romp een lastig ding was indertijd. Het kan zijn dat je onder de lak dus behoorlijk wat plamuur tegen komt...
     
  5. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.128
    Locatie:
    Roosendaal
    Mooie uitdaging.
    Advies om eens goed te zoeken op Google naar soortgelijke schepen en mogelijk nog een opgeknapt origineel.
    Heb zelf beperkte ervaringen en foto's van tjalken.
    De beugel over het roer heb ik wel vaker gezien op originelen
     
  6. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Hans, ik kan jouw vermoeden bevestigen. Gaat het niet worden om het hout zichtbaar te maken. Daarnaast, het hout vind ik ook te strak om de spanten zitten. Ik ga toch proberen m.b.v. plamuur een meer mooier verloop van de romp te realiseren...
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  7. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Jan, heb ik idd al gedaan en al wat antwoorden gekregen.
    Al met al een leuk tussenprojectje....
     
  8. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Ha die Ronald, welkom hier en maak er wat moois van :thumbsup::thumbsup:
    Maar maak het ook weer niet te mooi, het is en blijft een houten schip, dus je mag de struktuur van de beplanking wel blijven zien hoor............
     
  9. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Je zou kunnen overwegen - maar dat is wel een uitdaging - om met latten van max 1 mm dik de romp opnieuw te beplanken over de bestaande laag heen.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  10. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Even een update.... De romp geschuurd... Het is goed te zien door de nog wat glimmende plekken dat de romp niet echt glad was, ik ga proberen dat wat beter af te werken....
    Alles onder de stootrand heeft een eerste laag plamuur gekregen, ziet er niet uit... Vraag mij af of het straks niet slechter wordt dan dat het was :hammer:
    20210315_195433.jpg
    20210315_195454.jpg
    20210315_195442.jpg
    20210315_195511.jpg
    20210315_202544.jpg
     
    Gerko511, TIMBERWOLF en Herby63 vinden dit leuk.
  11. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ja, daar heb je wel gelijk in, hoeft niet zo strak te worden als een plastic model..., dat zal ook niet mijn streven zijn. Wat ik wel graag wil is dat hij wat gladder word zodat ik wat beter planken kan simuleren door reliëf in de verf aan te brengen, dus hij moet wel glad worden...
    Zoals de romp nu is...., dat kan echt beter....
     
  12. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Hello Ronald. Baie welkom hier en een mooie uitdaging. Dink bietje na oor " @*Hans* Admiraal Hans se voorstel. Dit macht dalk net de ticket wees!
     
  13. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Heinrich, dank je! Ja had inderdaad nog niet gereageerd op deze opmerking van Hans:
    Dat zou inderdaad kunnen, er zijn dan een aantal zaken waar ik rekening mee moet houden... Het mag idd niet te dik zijn dus 1mm is wel max. Het is een grote schaal dus planken moeten redelijk breed zijn (iig veel breder dan 5mm). 1mm dik is zeker geen probleem voor buigen, het betreft zowiezo zeer ruime rondingen op dit schip, het laat alleen niet veel ruimte over voor schuren in de afwerking.... Daarnaast moet de stootrand opgehoogd worden (op zich geen groot probleem natuurlijk....
    Er zo over na denkend, ik zou fineer kunnen gebruiken en in stroken snijden..... Interessant....., zal even zien wat ik kan vinden....

    @Heinrich , @Hans, dank voor deze suggestie....., wordt vervolgd....
     
  14. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
  15. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik heb grote stukken noten fineer liggen, ongeveer A 3 formaat, 0,6 mm dik

    Mocht je nodig hebben, stuur maar even een berichtje.

    Hans
     
    Herby63 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  16. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hans, het idee is erg aantrekkelijk.... Ik denk dat noten een erg mooie afwerking zou zijn, en ik ben wel van het uitproberen om te kijken of iets lukt.... Ik ga eerst de romp proberen wat vloeiender te laten verlopen zodat ik wat minder last heb van die ongewenste knikken ter hoogte van de dwarsspanten, en daarna eens proberen of ik met papier de ronding kan volgen, omdat ik wel zorgen heb of 0.6mm voldoende is. Even een nuance, 0.6mm is wel voldoende wanneer de planken wat smaller blijven, de uitdaging is juist om de planken wat breder te houden gezien de grote schaal... In ieder geval alvast dank voor je aanbod, wordt vervolgd...
     
  17. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Heb naar dit verslag gekeken, en ik begin steeds meer te geloven dat het haalbaar moet zijn om de romp met fineer af te werken. Heb nog even een plaatje gezocht van een boeier, zie onder...
    0037-foto-vooraanzicht-op-het-droge.jpg
    Ik zou verwachten dat met deze glooiende rondingen 0.6mm wel mogelijk moet zijn....
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  18. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Notenfineer is goed te bewerken. Ik snij het met een tooltje maar met geduld langs een liniaal is ook te doen. Wel een rond mesje gebruiken. (Zie mijn verslag) een recht mesje heeft de neiging om de nerven te volgen.
     
  19. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Stefan, wat bedoel je precies met 'een tooltje'?
     
  20. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort

Deel Deze Pagina