Beste lezers,
zoals al in eerder postings gemeld, ben ik in alle rust bezig met het weervaarbaar krijgen van een bijna antieke boot. Het gaat om een modelletje "harbor patrol launch" uit de Londonse havens. Model stamt nog uit de jaren 60 (is destijds als bouwpakket door mij vader gebouwd) en is geheel uit balsahout opgetrokken.
Ik heb al een redelijke zoektocht op het internet gehad naar deze bootjes, maar kom bitter weinig tegen. Uiteindelijk een tweetal foto's van het origineel gevonden. Goed beschouwd heeft het model wel wat weg van een Robbe Dolly.
Nu was dit origineel een vrijvarend model, dus geen ruimte voor RC inbouw, een vrijliggende motor (de originele viel letterlijk uitelkaar en is vervangen door een MAxxon (zie ook andere postings) (met een Speed 500E 12v als backup)).
Wat ik inmiddels aangepast heb is dat er een klein "dashbord" is ingebouwd(vonden mij kids leuk), dat er een aanpassing is gedaan aan het roer om er een hevel aan te kunnen maken, dat de glijlager in de boot is vervangen door een naaldlager, de boot voor de x-de keer is geverfd, het originele houten zoeklicht is vervangen door een metalen werkende versie en dater een aanpassing is gedaan voor RC inbouw.
De RC heb ik achterin in de kuip ingebouwd en afgedekt met een kunststof plaat.
Probeem waar ik tegenaan loop is dat bij vaarproeven (verschillende schroef types 3 blads 35 en 40 mm kunststof en 4-blads 40 mm messing) dat de boot bij het inzetten van een bocht naar de buitenzijde overhelt en bij het op snelheid zijn omslaat (is wat lastig als je kids ermee varen en bij volgas, volle roeruitslag geven), ook hoor je bij lagere snelheden dat de schroef lucht gaat slaan. Nu zullen jullie in de foto's kunnen zien dat de schroefas een redelijk grote hoek maakt (gemeten tov bodem boot 19 graden) maar daar kan en durf ik niks aan te wijzigen. Ik vermoed dat deze grote hoek wel eens het probleem zou kunnen zijn, samen met de relatief hoge plaatsing van de motor, die ook nog een 550 gr weegt. Hoe de boot zich gedraagt met een lichtere motor (de 500E die ik nog heb en 190 gr weegt) heb ik nog niet kunnen proberen.
even wat gevens: lengte 66 cm, breedte 20 cm, gewicht (incl RC, lipo, motor etc) 1,6 kg.
foto's plaatsen lukt nog niet, maar dit is wel de link naar het origineel http://www.policespecials.com/images/waterloobridge.jpg
http://www.thamespolicemuseum.org.uk/files/pictures/sculling.jpg
http://www.thamespolicemuseum.org.uk/files/pictures/waterlooduty.jpg
foto's van het model volgen snel.
grt Tony
zoals al in eerder postings gemeld, ben ik in alle rust bezig met het weervaarbaar krijgen van een bijna antieke boot. Het gaat om een modelletje "harbor patrol launch" uit de Londonse havens. Model stamt nog uit de jaren 60 (is destijds als bouwpakket door mij vader gebouwd) en is geheel uit balsahout opgetrokken.
Ik heb al een redelijke zoektocht op het internet gehad naar deze bootjes, maar kom bitter weinig tegen. Uiteindelijk een tweetal foto's van het origineel gevonden. Goed beschouwd heeft het model wel wat weg van een Robbe Dolly.
Nu was dit origineel een vrijvarend model, dus geen ruimte voor RC inbouw, een vrijliggende motor (de originele viel letterlijk uitelkaar en is vervangen door een MAxxon (zie ook andere postings) (met een Speed 500E 12v als backup)).
Wat ik inmiddels aangepast heb is dat er een klein "dashbord" is ingebouwd(vonden mij kids leuk), dat er een aanpassing is gedaan aan het roer om er een hevel aan te kunnen maken, dat de glijlager in de boot is vervangen door een naaldlager, de boot voor de x-de keer is geverfd, het originele houten zoeklicht is vervangen door een metalen werkende versie en dater een aanpassing is gedaan voor RC inbouw.
De RC heb ik achterin in de kuip ingebouwd en afgedekt met een kunststof plaat.
Probeem waar ik tegenaan loop is dat bij vaarproeven (verschillende schroef types 3 blads 35 en 40 mm kunststof en 4-blads 40 mm messing) dat de boot bij het inzetten van een bocht naar de buitenzijde overhelt en bij het op snelheid zijn omslaat (is wat lastig als je kids ermee varen en bij volgas, volle roeruitslag geven), ook hoor je bij lagere snelheden dat de schroef lucht gaat slaan. Nu zullen jullie in de foto's kunnen zien dat de schroefas een redelijk grote hoek maakt (gemeten tov bodem boot 19 graden) maar daar kan en durf ik niks aan te wijzigen. Ik vermoed dat deze grote hoek wel eens het probleem zou kunnen zijn, samen met de relatief hoge plaatsing van de motor, die ook nog een 550 gr weegt. Hoe de boot zich gedraagt met een lichtere motor (de 500E die ik nog heb en 190 gr weegt) heb ik nog niet kunnen proberen.
even wat gevens: lengte 66 cm, breedte 20 cm, gewicht (incl RC, lipo, motor etc) 1,6 kg.
foto's plaatsen lukt nog niet, maar dit is wel de link naar het origineel http://www.policespecials.com/images/waterloobridge.jpg
http://www.thamespolicemuseum.org.uk/files/pictures/sculling.jpg
http://www.thamespolicemuseum.org.uk/files/pictures/waterlooduty.jpg
foto's van het model volgen snel.
grt Tony