Renovatie Peterbilt Wedico oudje

Discussie in 'Model truckers' gestart door Cheeta, 19 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    Dit is even een tijdelijk project die naast de bouw van mijn 1/8 scania gaat lopen. Ik ben sinds kort in het bezit van een Wedico Peterbilt uit de jaren '90. Deze was in een redelijk staat. Alleen de lak en enkele constructies waren lelijk + de elektra is zwaar verouderd. Dit gaat dus ook allemaal geupdate worden. Geen schakelaars meer achterop de truck etc etc. alleen de aanhanger stekker blijft nog aanwezig achterop.

    Inmiddels is de truck redelijk gedemonteerd. en ben ik bezig geweest met mijn magische tube hier alvast een fast preview en een foto van de truck hoe die er aan toe was.

    de truck is in metallic blauw overgespoten echter dusdanig dikke lagen dat er veel hoogte verschil en deuken in de truck lijken te zitten. Ook zijn er leds / gloeilampjes ingebracht in de truck hierdoor zijn er gaten geboort in het chassis en de voorgril. Ik ga proberen de gaten aan de zijkant te kunnen wegwerken en er zal een nieuwe grill in moeten. De uitlaten zitten ook verkeerd om gemonteerd.


    de truck
    [​IMG]

    rechts schoongemaakt, links nog niet zie het verschil!
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2008
  2. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hey Cheeta,

    Dat ziet er al goed uit... die renovatie.
    Dat blijft het voordeel van wedico-trucks, dat je ze amper stuk krijgt :)

    Heb er zelf ook nog eentje staan, om weer helemaal compleet te maken.
    Het is die versie zonder lak...
    Wie weet start ik hier ook snel mee en maak ik er ook een topic van.

    Ik blijf dit topic zeker volgen, voor eventuele ideeƩn op te doen ;)

    Succes et de verdere renovatie.
     
  3. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    alle boutjes en dergelijken ga ik ook vervangen voor rvs.

    moet nog even kijken waar een grill te krijgen is.
     
  4. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    De meeste kans voor een gril, is denk ik toch ebay.de
    Of een telefoonte naar hobma, wellicht zijn ze nog los leverbaar.

    Een andere optie is, om opzoek te gaan naar zo'n 1/16 monogram bouwpakket.
    Die hebben ook een Peterbild model.
     
  5. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    peterbilt

    hallo allemaal
    monogram heeft een peterbilt maar das een oudje,
    hoop dat je hem nog vind,probeer terk.nl daar heb je alle verkoopsites tegelijk of kapaza,
    maar het is toch het mooist natuurlijk om origineel wedico te nemen en het was nog de vraag of monogram wel past,
    maar je chassis krijg je tenminste weer mooi glimmend zo te zien,
    en de cabine bobbelig van de verf,tja dan had je alles eraf moeten halen tot op het kaal metaal,wat je even goed nog zou kunnen doen als de bobbels je irriteren,
    succes met de renovatie/restauratie van je peterbilt,
    mvg markioo
     
  6. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    zoiezo gaat de cabine kaal tot de metal.. alles weer brand schoon. alles ga ik weer cleanen met mijn rvs cleaner (dat is wat die glans veroorzaakt en katoenen shirts vreet alsof het snoepgoed is :p shirt is na een paar delen al helemaal zwart van de vuil).

    ik ga hem zwart spuiten orginele kleur van de peterbilt. zit nog te twijfelen wat te doen met de dak spoiler.

    er is nog wel het een en ander te verkrijgen voor de truck. vooral op ebay.de dus vanmiddag en vanavond ben ik ff slecht bereikbaar want dan loopt er een hoop af :p
     
  7. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    zo het frame weer glimmend en de handjes zwart

    [​IMG]

    volgende object de basis plaat van de cabine.

    *broertje heeft al het schuurpapier gejat dus kan nu niks schuren nog helaas... vanaf morgen zit ik een weekje in het hotel voor mijn werk. daarna gaan we weer verder. (alleen rekening houden met de hond (pup) die er dan is.
     
  8. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    en weer een update.

    cabine bijna helemaal schoon inmiddels en gereed voor zijn nieuwe lak laagje. zwart ral 9005 (orgineel).

    dan nog een paar onderdelen zien te verkrijgen om hem weer echt af te maken en overal nieuwe boutjes en moertjes in zetten ;)

    [​IMG]
     
  9. scania_streamline

    scania_streamline

    Lid geworden:
    5 feb 2007
    Berichten:
    66
    Locatie:
    groesbeek
    hey

    dat is een aardig verschil tegen over de,
    smerige chassis nu ziet die er weer piek fijn uit ;)
    dat mag zeker gezien worden :p
    die blauwe kleur vondt ik wel mooi.
    alleen jammer dat het slecht gespoten was.
    ik zal deze in de gaten houden ;)

    grt jens.
     
  10. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    inmiddels bezig met de truck aan het spuiten.. weer zit alleen niet mee helaas.

    eerste grondverf lagen zitten erop.. laatste imperfecties wegwerken voordat de lak erop gaat. hij wordt hoogglans zwart. en ga hem ook nog helemaal uitwaxen 1 week nadat die gespoten is zodat de lak echt spiegelglad is.
     
  11. Cenracer

    Cenracer Guest

    Ziet er weer top uit. Wat voor electronica ga je erin toepassen?

    Heb je al foto's van het spuitwerk, ben wel benieuwd eigenlijk.

    Alex
     
  12. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    zal vandaag is fotos maken.. echter verkoopt niemand in de regio meer donkerrood grondverf dus ben verplicht om naar grijs te gaan. jammer maar goed.

    elektronica tsja wordt nog even wat uitzoekwerk ;). maar er komt een 8 kanaals relais kastje in te liggen waarmee ik me lichten etc kan schakelen.
     
  13. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hey Cheeta,

    Ik kan je aanraden om Transistors te gaan gebruiken, i.p.v. relai's !
    Deze zijn goedkoper, niet mechanisch en vele male kompakter ;)

    Succes verder met het spuiten van de cabine, ben benieuwd hoe dat eruit gaat zien.
     
  14. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    de afstandsbediening is al besteld en binnen dus dat blijven gewoon relais ;) maar maakt verder niet uit.

    zal vanavond is fotos maken van hoe het er nu voor staat.
     
  15. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    helaas door het weer nog niet verder kunnen gaan en geen fotos kunnen maken. laatste lagen grondverf zitten er bijna op.. allebei de kanten nog 1x.. dan weer heel voorzichtig glad schuren en het zwart erop..
     
  16. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    [​IMG]

    laatste grondverf laag erop! YEAHAA! zometeen binnenkant vast zwart spuiten en hopen op mooi weer morgen..

    P.S. die strepen komen nog van het vuil van het schuren hij is vlak hierna nog een keer gespoten. dus nu helemaal strak grijs ;)

    ik zag een grijze deur en wou hem zwartt... :p
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 4 aug 2008
  17. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    verf

    hoi
    spuit je hem nou met duplicolor???
    als ik jou was zou ik met motip autolak spuiten,hebben ook donkerrood grondverf,en bijna alle kleuren verf,
    en een tip maak de spuitbus goed warm voor het spuiten dmv bijv in een bak met heet water te zetten 10 minuten of zo als ik het doe met een fohn,
    en je moet eens vragen om een verstelbare spuitkopje,dan spuit je net als de echte spuiter met een rechte baan ipv een ronde straal,
    dopje op de bus is namelijk los leverbaar hier in ieder geval bij de verf speciaal zaak,en mn spuitbussen haal ik bij de automatriaalzaak
    technoparts of autotechnica in amsterdam,
    en als je hem gespoten hebt in zwart en opgepolisht zou ik evengoed overspuiten met blanke lak voor een optimaal glans te verkrijgen en bescherming,
    ik hoop voor je dat het droog blijft en geen wind staat,spuit hem in een hele grote doos of een verhuisdoos of kijk bij de supermarkt voor een chipsdoos die zijn groot,en als je gespoten hebt hang er dan een oud laken over de ingang heen zodat er geen vuil in kan waaien,
    nevel wel eerst de binnenkant van karton doos een beetje nat ivm stof die vrij komt van de doos,
    veel succes met spuiten(geen drugs,maar verf)
    mvg markioo
     
  18. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    haha

    ja spuit met eurocolour (is motip btw maar goed) motip is bijna niet meer te krijgen in mijn regio. op de zwarte bus zit een aangepast dopje (gele variant). ik schuur elke laag op met steeds fijnere korrel zit nu op 600 waterproof ga door tot 2000 waterproof voor de blanke lak. dan 2 weken uitharden en dan de body nog is na polishen en waxen (net als een echte auto).

    schuur is nagenoeg stofvrij.. een kartonnen doos is nog een veel grotere ramp! krijg je neerslaande nevel van dit is funest voor je lak.. liever windstil en van de grond af!. dan heb je al 99% te pakken.
     
  19. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    inmiddels 2de laag zwart erop zitten laat het nu even een weekje uitharden zodat ik het kan gaan polijsten alvast dat alles echt glad is.. *geen sinasappel huidje meer*. dan gaat er nog een keer zwart op.. dan 3x blanke lak.. dan weer 1 week uitharden en polishen, waxen etc.. echte afwerking dus ;)
     
  20. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    Zo en het chassis krijgt weer gestalte. Nieuwe velgen erop. (banden nog in bestelling). Dan staat die weer strak op zijn wieltjes. Bezig met een framepje te bouwen voor de montage van de servo aangezien dat het vastzat met klittenband. (nog even wachten tot me accu van me boormachine vol is)

    Overal nieuwe boutjes. ook hier mis ik er nog een paar waardoor ik de achteras nog niet kan afmaken. M3x6 RVS en M3x16 RVS heb ik nog nodig. en nog 2 langere boutjes m3x40 ofzo moet ik nog even nameten.

    [​IMG]
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina