Renovatie van een Draak.

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Bert V, 7 aug 2019.

  1. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    531
    Locatie:
    Muiden
    Mooi draadje zo!
    de draak weegt zeilklaar volgens de klassevoorschriften minimaal 1750 kg. dat is inclusief mast en staand en lopend want, maar zonder zeilen. een vin er onder lijkt mij ook de beste oplossing voor het gewichts/stabiliteits probleem. laat je de originele kiel weg, dan krijg je een klassieker met een vinkiel. Boven water zie je daar natuurlijk niets van. Dat is overigens wat Andre Hoek met zijn truly classics ontwerpen heeft gedaan. zien er prachtig klassiek uit en zeilen toch net ff beter.
     
  2. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    531
    Locatie:
    Muiden
    @losse fok ; wat een prachtig model; complimenten!
     
  3. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    531
    Locatie:
    Muiden
    heel eerlijk: ik denk dat elke kenner dat ziet. vindt ik altijd jammer als je dan bij een model denkt "er klopt iets niet". Persoonlijk zou ik er altijd voor kiezen om boven water mooi op schaal te blijven en dan onder water maar een ingreep in de vorm van een vin met bulb. Is natuurlijk een persoonlijke mening. kwestie van smaak en voorkeur.
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.522
    Locatie:
    Zwolle region
    Puntjes 1. en 4. zijn sowieso niet zichtbaar, over 2. kan men twisten, 3. is enkel zichtbaar indien iets te nadrukkelijk uitgevoerd.
     
  5. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    531
    Locatie:
    Muiden
    sorry; moet 1700 kg zijn
     
  6. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    531
    Locatie:
    Muiden
    Bert, Ik was je deze foto nog schuldig. Is niet van mijn draak, want daar zit het weer net iets anders. Dit is de Oranje, NED 160 een echte klassieker. (staat een leuk filmpje op youtube over de restauratie). Je ziet het eigenlijke leioog van de genua tegen de zijkant van het kapje. de schoot gaat dan verder naar achteren met een keerblok door het dek heen. daaronder zit het systeem om de schoot te bedienen. Verder nog een plaatje van mijn eigen draak onderdeks. Geen gebrek aan trillijntjes op een moderne wedstrijddraak!
    succes!
    Hay
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Bert V en Ard vinden dit leuk.
  7. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.078
    Locatie:
    Steenbergen
    Dank je Hay,

    Het filmpje van de NED 160 was ik al eens tegengekomen en inderdaad een mooie en ingrijpende restauratie.

    Mooie foto's en een fraaie wirwar aan spaghetti!
    Doe mij voorlopig nog maar even een paar lijnen minder :D.
    Maar met de leiogen moet of kan ik misschien nog wel wat :rolleyes:.

    Afgelopen week gekeken en besloten dat er op mijn Draak voor de finishing touch toch wel een (witte) waterlijn aangebracht moet worden.
    Of ik die erop schilder of plak weet ik nog niet, ik heb in China glanzend witte tape van 2 en 3 mm breed gevonden en alvast maar even besteld, maar heb zeker nog wel mijn twijfels of deze goed genoeg is om als een waterlijn tape te kunnen gebruiken.
    De vermelde levertijd was vrij lang (medio okt), maar zodra het binnen is kan ik het wat beter op geschiktheid beoordelen en zien of er misschien alsnog een waterlijn geschilderd (of gespoten) moet worden.
    Daarom voorlopig maar even verder met de in- en afbouw van alles en komt die waterlijn later wel.

    Ik zal deze week, als alles er weer een beetje op en aan zit, de boot eens in zijn geheel opbouwen en wat (locatie)foto's van de blokken, lijnen, ontvanger en de accu proberen te maken en te plaatsen.

    Groet, Bert
     
  8. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    531
    Locatie:
    Muiden
    om je lekker te maken nog een paar plaatjes van mijn draak. Je kunt in ieder geval aardig zien hoe het spulletje er ongeveer op staat. Draken varen met vrij veel 'rake'. Dat wil zeggen dat de mast redelijk achterover staat aan de wind. De projectie van de masttop valt ongeveer 120cm achter de mastvoet. wij meten dat overigens aan de lengte van het voorstag. je markeert de voorstag door hem langs de mast te houden. je zet een merkje op de voorstag waar hij de bovenrand van de giek snijdt (ongeveer bij het lummelbeslag). dan zet je de voorstag op zijn plaats. het merkje moet dan, langs de voorstag gemeten, 122 cm boven dek zitten.
    Ik hoop dat het duidelijk is. Je moet natuurlijk nog wel even omrekenen naar jouw schaal.
    groet
    Hay
    ben heel benieuwd naar de foto's van het opgebouwde model
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 19 aug 2019
    Bert V, Ard en wim bakker vinden dit leuk.
  9. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.078
    Locatie:
    Steenbergen
    Nou, dat is je bij deze aardig gelukt Hay :p .

    Een prachtige boot en hele mooie foto's!

    Vroeger ben ik nog een poosje lid van de VKSJ geweest, maar kon daar (bij het voor mij - "ons kent ons" - gevoel) toch niet zo mijn aansluiting vinden.
    Het lidmaatschap bij de NVTZ (Nederlandse Vereniging van Toerzeilers) paste toen beter bij me.
    De Dutch Classic Yacht Regatta in Hellevoetsluis heb ik destijds en ook daarna nog een aantal keren bezocht en vond dat een schitterend evenement! De vlaggetjes op je foto's herinnerde me daar weer even aan.

    In mijn beleving had ik verwacht dat er (meer) houten masten op de Draken zouden staan, maar gelukkig zie ik genoeg aluminium en hoef ik daar in mijn model nog geen veranderingen aan te brengen :D.

    In elk geval zie ik in de schitterende foto's en je opmerking / uitleg over de sterk achterover staande mast weer voldoende stof tot nadenken, ik ga straks kijken hoe dat bij mij zit en in hoeverre ik hier nog iets van in mijn model mee kan nemen.

    Het omrekenen is in mijn geval met een schaal van 1:10 al niet zo moeilijk meer.

    Nogmaals bedankt voor deze input en ik ben weer een stukje wijzer geworden.

    Groet, Bert
     
  10. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    687
    Locatie:
    Bennebroek
    Mooie foto's Hay! Prachtig!
    Mooi ook samen met De Oranje
     
  11. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.078
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg van de renovatie.

    Afgelopen dagen alles weer eens een beetje opgebouwd en de bok tussendoor nog van een nieuw laklaagje voorzien.

    Het batterijpack krijgt - ingepakt in een plastic zakje met zipsluiting - een plaatsje in de kiel.
    Met de zipsluiting omhoog gericht is deze net wat hoger dan het vloertje in de boot en de accu zal zo - als het goed is - vrij van het soms binnenkomend water blijven.

    [​IMG]

    [​IMG]
    De blokken en schootvoering.
    Misschien - maar dat zie ik wel als ik er paar keer mee gevaren heb - dat er aan dek voor de fok of genua nog een tussenblok moet komen.

    Voor de ontvanger en een aan/uit schakelaar heb ik de ruimte net onder de kap benut en daar een extra etageplankje gemaakt.
    Op deze manier zit het hoog genoeg om geen last van het - soms - binnenkomend water te hebben en ik kan er als het moet heel makkelijk bij.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Voor de foto, de ontvanger nog even wat naar buiten uitstekend.

    [​IMG]
    De ontvanger naar binnen geduwd, waar hij door een opstaand randje niet uit zichzelf naar buiten kan komen en je ziet er niets meer van.

    Ik heb geprobeerd om buiten in de tuin wat redelijk ogende foto's van de Draak te maken, maar eigenlijk lukte me dat vandaag voor geen meter :frustie:.
    Misschien moet je scheepsfoto's ook wel gewoon aan de waterkant maken :rofl:.

    [​IMG]
    Het originele (Draken) zeilteken ontbreekt nog, maar daar wordt aan gewerkt ;).

    [​IMG]

    De naam - waar ik nog nooit zo lang over na heb moeten denken - is ook aangebracht.
    Ik kon geen originele naam voor dit scheepje bedacht krijgen en heb toen maar besloten haar te noemen zoals ik haar in de wandelgangen al bijna een jaar noem, n.l. gewoon "Draak" en weten ze hier in huis nu ondertussen wel over welk scheepje ik het heb :p.

    [​IMG]

    De schoten zijn in een bijpassende kleur groen gekozen, ze zullen n.l. op zijn tijd ook best wel eens door het water slepen en het vuil worden ervan valt dan stukken minder op :D.
    Maar de aller belangrijkste reden: Ik vond ze gewoon mooi en leuk bij dit scheepje :).

    Op deze foto is naar mijn mening ook goed te zien dat er nog een (witte) waterlijn ontbreekt en dat dat straks voor het uiterlijk van het scheepje toch wel de finishing touch kan worden :rolleyes:.

    Binnenkort maar eens naar de waterkant en daar verder stoeien met de trim, het vaargedrag en kijken of daar het foto's maken beter lukt.

    Het zou mooi en grappig zijn als het (sterk) achterover trimmen van de mast (zoals eerder aangegeven door Hay) ook bij dit scheepje de zeileigenschappen gunstig ten goede gaat komen.

    Tot zover weer even.

    Groet, Bert
     
    smaragd vindt dit leuk.
  12. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Man, man, man....
    Wat wordt dit mooi.

    Ik volg je niet meer, hoor.
    Ik voel zo incompetent als ik dit topic gezien heb....:D
     
    Bert V vindt dit leuk.
  13. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    403
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Wow Bert ! Dat ziet er netjes uit ! Heb je de naam zelf geschilderd (goed lettertype ook !) of geplakt....?
     
    Bert V vindt dit leuk.
  14. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    645
    Locatie:
    Hilversum
    Wat een draak van een ding :rofl:

    Zonder dollen, het ziet er prachtig uit! :wave
     
    Bert V vindt dit leuk.
  15. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.078
    Locatie:
    Steenbergen
    Dank je Ard :).

    Ik heb ze zelf geplakt :yes:, maar zou willen dat ik ze zelf zo kon schilderen, dan had ik er namelijk de waterlijn ook al gelijk op geschilderd :D.
    De gebruikte letters zijn gewoon de - op meerdere plaatsen (zoals de bouwmarkten) verkrijgbare - Script letters van "Pickup Letters".

    Ik zag overigens dat je een nieuw topic gestart was met als doel het onderwaterschip van de Draak via een (voor mij) ingenieuze rekenmethode te benaderen en daar wat nieuwe en creatieve ideeën op los te laten.
    Interessant en ik ga dat ook zeker volgen!

    Voor de komende dagen geven ze alleen maar een soort van "Doldrumweer" op :D en geloof ik dat ik mijn Draak nog beter even in huis kan houden. Daarna wil ik er toch zo snel mogelijk mee naar de waterkant en kijken wat zij doet als ze een beetje de ruimte heeft om te tonen wat ze wel of niet in zich heeft.
    Sommige verbeterpunten weet ik al min of meer, maar eerst het één en daarna het ander ;).

    Groet, Bert
     
    k-k en smaragd vinden dit leuk.
  16. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    531
    Locatie:
    Muiden
    Wordt een prachtig bootje Bert!
    De fok wordt normaal met de schoten binnen de verstaging gevaren. de genua buitenom. ik denk dat je zowel voor de fok als voor een eventuele genua aanvullend leiogen of blokjes nodig hebt. voor de fok op het voordek; voor de genua bij de achterkant van het kapje. Anders staat het achterlijk helemaal open en heb je geen druk en geen enkele hoogte. Ook zou ik om dezelfde reden een giekneerhouder monteren. Dan staat het grootzeil er ook veel mooier bij op alle koersen. (Die genua zou ik zeker doen; je hebt immers een bediening per kant)
    In het groot is dit zeker zo. Ook dit zou ik gewoon proberen.
    Ik ben razend benieuwd naar de zeilfoto's :koud:
     
    smaragd en Bert V vinden dit leuk.
  17. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.078
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg van de renovatie.

    Vandaag het zeillogo gemaakt en aangebracht.

    Om het logo te kunnen maken heb ik in een watersportwinkel een niet te duur (€ 4,30) rolletje blauw en watervaste textieltape (38 mm x 4m.) gekocht.
    Ongetwijfeld zou een rol zeilreparatietape veel beter geweest zijn, maar afgezien van de veel hogere prijs was deze hier alleen in de kleur wit leverbaar en van deze combinatie zou ik in het logo dus niet zoveel terug gaan zien :D.
    Wat ook nog een voordeel van de textieltape was, was dat ze dit in een aantal kleuren verkochten, waaronder het blauw wat bij toeval aardig overeenkomt met de (originele?) Draaklogo kleuren.
    Het hoeft verder niets te houden, maar alleen te zorgen dat het op zijn plaats blijft zitten :p.

    Op internet heb ik een afbeelding van het Draaklogo (met het golfje eronder) gedownload, bij de classeregels gekeken hoe groot dit mag (of moet) zijn, in een MS Word bestandje even ingevoegd, op de gewenste maat gezet, gespiegeld en afgedrukt.
    Waarom via MS Word? Gewoon omdat dat voor dit even de gemakkelijkste weg was waarbij je mooi gebruik kan maken van liniaal en rasterlijnen.
    Daarna de benodigde tape op een stukje bakpapier (waar het eigenlijk helemaal niet op wilt plakken, maar wat daar nu juist de bedoeling van is) geplakt, op de achterzijde van dat bakpapier het - in spiegelbeeld - afgedrukte logo geplakt en vervolgens via deze (achter)kant van het werkstukje de boel op een snij-mat met een scherp mesje netjes en heel voorzichtig uitgesneden.
    Tot slot het zojuist uitgesneden logo op de manier zoals je ook plakletters aanbreng (met gebruik van een tijdelijk stukje cellofaan tape) op het grootzeil aangebracht.
    Eigenlijk hoort het op beide zijde van het zeil aangebracht te worden, maar ik moet nog even kijken of ik dat - met het doorschijnen - wel zo mooi vindt :weetnie:.
    In geval van ..... kan het altijd nog ;).

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En hier het eindresultaat van het logo :).

    De reden dat de Draak hier in het bad ligt heeft te maken met een andere Drakentopic, het topic van Ard waar met nieuwe onderwaterschipvormen en bijbehorende rekenformules voor de Draak gestoeid wordt.
    Hiervoor zou ik bij mijn Draak nog even een keer de precieze vrijboordhoogte nameten en waar kan dat beter of gemakkelijker dan gewoon in het bad :p.

    Tot zover weer even.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2019
    k-k, Hay en Ard vinden dit leuk.
  18. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Gennep
    Super netjes, mooi werk.

    De andere kant zou ik niet doen. Dat vind ik in het echt al niet mooi maar bij een model valt het nog veel meer op verwacht ik. Anderzijds: het is tape dus kan er ook weer af toch?
     
  19. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.078
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg renovatieverslag.

    Vandaag (niet geheel onverwachts, want afgelopen weekend berichte men mij vanuit China al dat mijn bestelling in het land van bestemming aangekomen was) de tape ontvangen die ik voor het aanbrengen van de waterlijn wil gaan gebruiken.
    Dat was wel even wat sneller dan de "medio oktober", die ze bij het bestellen als verwachte levertijd aangegeven hadden, maar beter dit dan omgekeerd :p.
    Benieuwd naar hoe de tape zou zijn, gelijk na het van de deurmat rapen, de verpakking opengemaakt en gekeken hoe deze is.
    Het waren twee rolletjes wit plastic tape met een breedte van respectievelijk 2 en 3 mm, de prijs (incl. verz.) voor de één 67 en voor de andere 69 € cent :rofl:.
    Prijzen waar je dus eigenlijk niet al teveel van moet of mag verwachten, maar gelukkig viel het mee en ik geloof zelfs dat ze prima voor mijn waterlijn geschikt zullen zijn.

    Vanmiddag maar eens een stukje geprobeerde en eigenlijk ging het van even proberen gelijk naar het "definitieve" door.
    Een bochtje maken met (deze recht toe recht aan) tape is zoals te verwachten was een lastig karweitje, maar met enig geduld en op tijd (met een scherp mesje) een sneetje aanbrengen, viel ook dat niet tegen.
    Vooraf had ik al bedacht om het schip samen met de aan te brengen waterlijn nog een aantal keren in de blanke lak te zetten.
    Het schip kon en mocht immers nog wel enkele extra beschermende lagen hebben, hiermee kan ik tevens de waterlijn op de romp extra fixeren en het metallic groene onderwaterschip komt hier veel mooier mee uit.
    Daarom gelijk er achteraan een eerste laag blanke lak aangebracht en in de komende dagen de overige lagen.

    [​IMG]
    Omdat ik vooraf niet zeker wist of ik met 3 mm breedte de bocht wel door kon komen, heb ik er zekerheidshalve ook maar de 2 mm variant bijbesteld.
    Gelukkig lukte het met de 3 mm en dit was voor mij ook eigenlijk wel de minimale breedte die de Draak nodig zou hebben.
    De tape was behalve in het wit ook in andere kleuren verkrijgbaar en wat ik nu overheb kan ik later weer gewoon voor andere (afplak)werkzaamheden gebruiken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Van dichtbij zijn de benodigde insnijdingen goed te zien, maar op een afstandje en straks in het water zal dat absoluut niet meer zijn en zeker niet als daar ook nog eens een aantal lagen blanke aflak op aangebracht zijn.

    [​IMG]
    Misschien had de waterlijn enkele streepjes breder mogen zijn, maar met bredere tape had ik absoluut de bocht niet netjes door kunnen komen en ik weet zeker dat dit beter of netter is dan een - door mijzelf - geschilderde waterlijn :D.

    [​IMG]

    Het voorlopige (tussen) resultaat :yes:.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2019
    smaragd en ISOLA2 vinden dit leuk.
  20. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    8.734
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nog even doorduwen Bert en dan kan er op 19 september met deze Draak de Luxe worden gevaren in Maasdam! Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina