Renovatie van een Draak.

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Bert V, 7 aug 2019.

  1. Hay

    Hay

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Muiden
    Ziet er gelikt uit Bert. voegt inderdaad wel net dat beetje extra toe.
    waar heb je trouwens dat werkbankje vandaan. ziet er uit als een mini workmate.
    groet
    Hay
     
  2. Bert V

    Bert V

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    828
    Locatie:
    Steenbergen
    Wie weet Klaas :rolleyes:.
    Als ik tijd heb om te komen, kan ik haar in elk geval wel meebrengen en zien we wel of de wind uit de goede richting komt (een aflandige wind zie ik voor nu en mijn beperkte ervaring met deze boot, op de Binnenmaas nog even niet zo zitten) ;).
    Groet, Bert
     
  3. Bert V

    Bert V

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    828
    Locatie:
    Steenbergen
    Dank je Hay :).
    En inderdaad dat beetje extra was precies wat ik na het spuiten van het onderwaterschip miste en wat dan - tot het wel naar mijn zin is -
    in mijn hoofd blijft zitten.​
    Goed (of redelijk) zeilen is belangrijk, maar het oog wilt toch ook wat en als het dan beide kan, is het voor mij helemaal :banana:.

    Het werkbankje heb ik jaren geleden eens een keer in de koopjeshoek bij een bouwmarkt gevonden.
    De prijs weet ik niet precies meer, maar ik dacht ergens iets tussen de 10 en 15 €.
    Eén heb ik toen meegenomen en de dag erna gelijk voor wat geïnteresseerde modelbouwvrienden de overige uit de koopjeshoek opgehaald.
    Daarna ben ik ze geloof ik nooit meer tegengekomen o_O.
    Maar misschien kan je ze via Google nog vinden?

    Groet, Bert
     
  4. Hay

    Hay

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Muiden
    Ik ga zoeken, want dat lijkt me een heel handig ding!
     
  5. Bert V

    Bert V

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    828
    Locatie:
    Steenbergen
    Goedendag,
    Bij deze een paar vraagjes over zeilvoering en met name over het reven daarvan.
    Mijn zeilervaring in open boten beperkt zich tot het vroeger zo nu en dan eens in de jeugdboten van de kinderen gevaren te hebben en daar zeilde je het bootje gewoon zoals het was, niet meer en niet minder.

    Op onze grote boot hadden wij, zoals velen, een soort zeilgarderobe en paste je de zeilvoering aan de weersomstandigheden aan, wat betekende dat je bij harde toenemende wind in het grootzeil een rif stak en een kleinere fok of genua hees.
    Het reven van het grootzeil ging - zoals bij de meeste - met behulp van een "bindrif" en je zocht daarmee als het ware een hernieuwde balans tussen, boot, wind en zeilvoering.​

    Het "plat" varen van een boot is voor sommige misschien wel eens stoer of spectaculair, maar vaak verre van efficiënt :hammer:.

    Nu ben ik onlangs begonnen om met behulp van het programma "Sailcut" voor mijn Draak een nieuw en verbeterd setje zeilen te ontwerpen / te maken.
    Het werken met dit programma is best leuk om te doen en warempel, er komen na enige oefening - welleswaar nog op het scherm - ook al best leuke resultaten uit naar voren.

    Mijn vraag is nu:
    Hoe doen ze dat reven of aanpassen van zeilvoering bij open 1:1 boten zoals bijvoorbeeld de Draak?
    Op foto's heb ik het nog niet kunnen ontdekken, maar werken ze daar bij harde of stormachtige wind ook met het reven van een grootzeil of hoe doen ze dat daar?
    Het lijkt mij, dat ook voor deze boten een bepaald en uitgekiende balans van wind en zeilvoering belangrijk is?
    Een fok en afwisselend gebruik van één of meerdere genua's kom ik op foto's en regelementen wel tegen, maar over het wel of niet reven van een grootzeil kan ik - tenzij ik er overheen kijk - nog weinig vinden.

    Nu ik - zoals gezegd - voor mijn Draak met nieuwe zeiltjes bezig ben, is dit even iets waar ik - alles proberende mee te nemen - tegenaan loop en achter mijn oren zit te krabben.
    Een bindrifje lijkt me bij harde wind - er vanuit gaande dat het redelijk te maken en toe te passen is - wel leuk en "classic look" te staan, maar als het in het echt anders is of gaat, dan moet het denk ik hier ook anders ;).

    Groet, Bert
     
  6. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    324
    Locatie:
    Gennep
    ..
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2019
  7. Hay

    Hay

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Muiden
    Beste Bert,
    In de draak wordt niet gereefd. het grootzeil niet, en ook de genua niet. Toch varen we wedstrijden tot windkracht 7. Hoe doen we dat bij harde wind.
    Het is een spel waarbij alle trimmogelijkheden gebruikt worden. Kort gezegd komt het er op neer dat je de 'power' uit de zeilen probeert te krijgen. Dit door de zeilen ten eerste zo vlak mogelijk te maken, en ten tweede door ze te laten 'lozen'. De bakstagen worden zo hard mogelijk doorgezet. dat geeft een strak voorstag, waardoor er minder bolling in de genua zit en deze dus vlakker wordt. Ook geeft dit compressie in de mast, waardoor deze gaat buigen. de buiging is concaaf naar achteren, waardoor doek van het grootzeil naar voren wordt getrokken. dat verminderd de bolling van het grootzeil, dat dus ook vlakker wordt. Om dezelfde reden wordt het onderlijk zo strak mogelijk aangetrokken. verder kun je de overloop van het grootzeil naar lij laten gaan, waardoor de afbuiging van de wind door het zeil minder wordt, en dus ook minder druk wordt opgebouwd en het zeil beter loost. dit kan ook met de genua. door het schootoog iets naar buiten te brengen krijg je het zelfde effect. ook wordt de spleetwerking dan minder. door het schootoog ook nog iets omhoog te laten gaan, laat je het achterlijk 'twisten', waardoor dit beter loost en de druk verminderd. Ook het grootzeil kun je twisten, door bijvoorbeeld de achterstag wat aan te trekken en/of de diamantverstaging wat losser te zetten (die kunnen we tijdens het zeilen verstellen). tot slot kun je net een fractie hoger sturen dan optimaal, waardoor de druk ook minder wordt.
    Het is een heel verhaal, maar dat is hoe we een draak tussen 5 en 27 knopen ware wind met hetzelfde tuig kunnen zeilen.
    groet
    Hay
     
  8. Hay

    Hay

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Muiden
    En je hebt helemaal gelijk; 'plat' varen is geen optie en zelfs gevaarlijk. Wel varen klassieke schepen mede door hun slanke rompvorm met een behoorlijke helling (20 graden), omdat dan het kielgewicht pas begint te werken. dat is wel heel anders dan een dinghy, maar 'plat' is zeker niet de bedoeling.
     
  9. Bert V

    Bert V

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    828
    Locatie:
    Steenbergen
    Beste Hay,
    Bedankt voor de uitleg en ja, voor sommige misschien een heel verhaal, maar anderzijds geloof ik, na het lezen ervan, ook niet dat deze vraag met drie korte simpele zinnen uit te leggen was.
    Ik ben in elk geval heel blij met deze zeer duidelijke uitleg en hiermee zijn er voor mij nu een aantal dingen weer stukken duidelijk.

    Het "classic look bindrif" gaat dus bij deze op mijn Draak niet door :p.

    Rest me toch nog een klein vraagje;
    Je zegt dat er met de genua niet gereefd wordt, maar toch zie ik bij o.a. de klassenregels naast de afmetingen voor de genua ook nog de afmetingen voor een fok.
    Niet om het laatste woord te hebben, maar gewoon om alles zo goed mogelijk te snappen; dit is - welleswaar op of via het voorzeil - toch ook een vorm van reven / zeilvermindering?

    Dat bepaalde klassieke schepen met hun slanke rompvormen vaak met een behoorlijke helling (20 graden) varen en de reden daarvan was me bekend, maar ik doelde meer op de zeilers die je soms wel eens onder zo'n zware helling ziet varen, dat je op een afstand kan zien dat ze met minder zeil veel comfortabeler en waarschijnlijk stukken sneller zouden kunnen zeilen.

    Groet, Bert
     
  10. Hay

    Hay

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Muiden
    hoi Bert,
    klopt als een bus. een fok is toegestaan bij de draak (reven in het grootzeil niet), maar ik ben er nog nooit een tegen gekomen in 31 jaar wedstrijden over de hele wereld. We zeilen gewoon altijd met de genua. Daar zie je overigens wel dat twee doeksterktes gebruikt worden omdat het lichte doek mooi vol valt bij licht weer, maar helemaal uit model zou waaien bij veel wind.
    Groeten maar weer
    Hay
     
  11. Bert V

    Bert V

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    828
    Locatie:
    Steenbergen
    Hay,
    Bedankt en ook dit is me weer helemaal duidelijk :thumbsup:.
    Ik kan voorlopig weer even vooruit ;).

    Als straks de nieuwe zeiltjes klaar zijn kan ik in elk geval gewoon kijken en proberen met welk van de (voor)zeiltjes zij het lekkerst en rustigst op haar roer ligt :)

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2019
  12. smaragd

    smaragd Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    584
    Locatie:
    Voorschoten
    Ben benieuwd naar je vervolg Bert !
     
  13. Bert V

    Bert V

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    828
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg renovatie.

    Vandaag met aanvulling van de gisteren opgedane wijsheden weer vrolijk verder gegaan met de overpeinzingen die bij het maken van nieuwe zeiltjes komen kijken.
    Eerder had ik - om het zeilontwerpprogramma "Sailcut" een beetje te leren kennen - hier en daar wat natte vinger maten ingevoerd.
    Nu wilde ik het eens wat serieuzer gaan doen en heb ik - omdat de maatvoering van romp en mast ook vrij goed kloppen met de werkelijkheid - er de klassen reglementen bij gepakt.
    Dat was soms nog even wat puzzelen en heen en weer zoeken, maar vrijwel alles wat ik nodig had kon ik vinden en invoeren, op EEN of TWEE dingen na en dat zijn (in de reglementen) de lengte van de loef en onderlijkzijde van het grootzeil.
    Ik kan me met geen mogelijkheid voorstellen dat in een internationaal reglement als deze met zijn uitgebreide beschrijvingen, dit vergeten is of zelfs niet ter zaken zou kunnen doen.
    Misschien een drukfout of een verloren gegane pagina? Ook dat kan ik me niet voorstellen.
    Na nog enige tijd via Google gezocht te hebben gooi ik de handdoek maar in de ring.
    Eén van de mogelijkheden; Ik heb te lang achter mijn scherm gezeten en kijk er domweg keer op keer overheen, maar ook na even een break, zie ik het nog steeds niet.
    Is er dan misschien een andere reden? Ik weet het niet en kan deze zo nog niet bedenken.
    Of gaat het misschien om de oppervlakte van 16m2 en mag je zelf zien hoe je daar aan komt?
    Is het belangrijk? Ja en nee, maar als je iets zoals dit en met een speciaal ontwerpprogramma maakt, wil je het ook wel zo correct mogelijk doen en waarschijnlijk blijft er straks toch nog wel iets over waar ik mee zal moeten dealen en wat water bij de wijn zal moet doen.

    Ik hoop dat Hay of iemand anders mij op mijn over het hoofd geziene fout(en) kan wijzen.

    Hieronder enkele schermafdrukjes over o.a. de huidige stand van zaken.

    [​IMG]
    De "Luff length" van 900 heb ik voorlopig maar even met een natte vinger ingevuld, maar geen idee dus of hij correct is.
    Dat geldt overigens ook voor de "Foot length", die ik eveneens niet in het regelement kan vinden.
    Wat ik wel kan vinden is bijv. de gieklengte maar dat hoeft volgens mij niet dezelfde maat te zijn.
    Ook elders in de reglementen tekst heb ik nog niets kunnen vinden wat naar mijn vraag of antwoord leidt.

    [​IMG]

    Voor de fok en genua zijn, zoals hieronder te zien is, weer wel alle benodigde maten te vinden.

    [​IMG]


    [​IMG]

    Groet, Bert
     
  14. Hay

    Hay

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Muiden
    Hallo Bert,
    Dat is een beetje een instinker voor een niet wedstrijdzeiler. de lengte van voor- en onderlijk zijn vrij, maar ze moeten binnen de zwarte banden op de mast en de giek passen. Die maten staan dus bij de mast en de giek vermeld.
    in praktijk is daardoor de maximale voorlijklengte van het grootzeil 920 cm en de maximale onderlijklengte 345 cm.
    Ik hoop je hier mee weer geholpen te hebben. Succes met het maken van de zeiltjes
    groet
    Hay
     
  15. Bert V

    Bert V

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    828
    Locatie:
    Steenbergen
    Dat is zeker een instinkertje en het moest wel zoiets zijn, maar zonder jouw uitleg had ik dat - met een overvloed aan maatvoeringen bij de andere punten - denk ik nog "tig" keer moeten bestuderen en berdeneren voordat dat kwartje hier zou vallen :oops:.

    Je hebt me hier zeker mee geholpen en ik kan weer even vooruit.

    Bedankt en groet, Bert
     

Deel Deze Pagina