renovatie van Wiesel

Ik heb laatst een tweedehands wiesel kunnen kopen met een beetje oplapwerk aan.Momenteel wil ik de mototen onder handen nemen,en daar komt m'n vraag;momenteel zitten er 3 x540 in op 7,2 volt op 1 regelaar,graag zou ik dit veranderen naar 1 motor op de regelaar en de andere(buitense)motoren op een relais bij vol gas laten schakelen.
Andere mensen zeggen dan weer dat je da 2 buitense motoren op de regelaar moet plaatsen en de middense op volle kracht gebruiken.
Tevens heb ik vernomen dat je de motoren die via de relais laat draaien moet voorzien van een weerstand zodat de motor steeds een beetje rustig meeloopt om zo de batterij te sparen.
Al bij al een gans gedoe,wie kan er mij op de goede weg helpen?
Vriendelijke groeten
Marc

Hallo,

Ik zou er dan ook voor kiezen om de twee buitenste via de regelaar te doen en dan de middelste bij te schakelen, maar :( een stilstaande schroef remt af onder een snel varend schip, waarom dan toch niet alle drie op een regelaar ??? vind je het schip niet goed te regelen op dat moment...je kan bv niet erg langzaam varen omdat bij een klein beetje gasgeven het schip gelijk van zijn plek schiet ?? kortom nog wat extra vragen en denkwerk voor je, mocht je nog meer willen weten, gewoon hier posten, reactie komt vanzelf. :lol:

Tom Boere

Ik had in mijn S130 ook drie motoren met twee regelaars:
1 regelaar voor de middelste motor, en 1 voor de twee buitenste.
Zodra ik gas gaf begon de middelste motor te draaien, en bij 80% uitslag van de zender kwamen de 2 buitenste motoren erbij. De twee buitenste schroeven draaiden tegen elkaar in (of van elkaar af).
Bij vol gas kwam hij bijna uit het water, en door de drie motoren was mijn accu zo leeg. Na veel uitproberen met verschillende motoren, scroeven, etc, heb ik er voor gekozen om 1 speed 600 BB turbo 12V te gebruiken op de middelste schroef. De twee buitenste schroeven draaien los in de as, en worden dus niet meer aangedreven.

Robert.

Ik heb de Wiesel ook gebouwd in 2003 en heb er zelfs nog het artikel van Hobby Bulletin van 1984 bijgehaald.
Het origineel heeft notabene 4 motoren, met zo'n slanke romp is dat erg krap en zwaar om na te bouwen.
Het nadeel met 3 stuks is dat je veel ruimte nodig hebt en een scheef vaarbeeld krijgt door het koppel van de middelste.
Daarbij kom dat de middelste als een soort slagroomklopper gaat werken en het rendement van de buitenste verpest.

De oplossing: gewoon 2 snelle motoren monteren, met 2 of 4 roeren.
Ik heb er gewone Speed600 in gezet, met een NiMh racepack van 7,2V gaat dat uitstekend en zeer snel! Hogere spanning van 8,4 of 9,6V kan ook, maar dan gaat de romp planeren en dat is geen gezicht. De romp is ook niet geschikt voor deze snelheden, want door die radarbol gaat hij wiebelen. Je hebt ook maar één regelaar nodig, bijvb een Robbe Rokraft 120.
Omdat het zo'n ranke boot is, heeft hij weinig vermogen nodig om snel te gaan.

Ik heb wel een soort spoiler achter gemaakt die iets breder is dan de romp om hem stabieler te krijgen. Ook krijg je hier een mooi kielzog van.

Overigens heb ik het dek vastgezet en de bovenbouw losgelaten, wel wat werk maar je ziet die lelijke naden niet en hij wordt waterdichter. Toegang is wel krap, maar hier kun je rekening mee houden door er verborgen noodluiken in te maken: als er iets kapot gaat bij het roer oid dan kun je dat dekdeel er uittrekken en later weer terugzetten.

succes!

Nico Buis

Back