Reparatie advies

Vandaag heerlijk in het zonnetje nog even staan smijten totdat...... KRAK, de werpstift uit de vleugel brak.
De werpstift is normaal dus dwars door de met carbon gelamineerde balsa ligger geboord en met voldoende epoxy vast gezet. De ligger ging ongeveer nog een halve centimeter verder dan het gat op de foto. Ofwel rondom het gat in de vleugel is door de breuk geen enkel lijmoppervlak meer aanwezig. Voor de stift is dus nergens meer houvast.
Iemand een tip hoe dit op te lossen?
Zelf zit ik te denken om een dun carbonmatje over de vleugel te lamineren zodat ik een tip krijg zoals de Turbo.
Wie heeft raad.

gat1.jpg

gat2.jpg

Geen ervaring met deze vleugel, wel veel met epox en glasvezel/CF.

Ik zou zorgen dat er vulling in de reparatie zit. Om dat te bewerkstelligen een heel licht (dus droog) mengsel met micro balloons maken en de reparatievlakken (wat je nog hebt dus) primen met verdunde epoxy, omdat de hele droge hars/balloons wel wat slecht hecht op zuigende ondergrond. Na primen het gat van twee zijden volkletsen met het mengsel. Wanneer je het maar droog genoeg maakt weegt het weinig en je hebt tenminste body onder je reparatie. Wanneer je het sterker wilt kun je een gedeelte katoenvezel toevoegen (ben het West vullernummer even kwijt).

Na harding gladschuren met afnemende korrelgrootte, tot 600 oid. Ook omliggend tot in het weefsel schuren. Tot slot een 3 laags 25 gr glasreparatie maken. Verschillende afmetingen patches gebruiken en afdekken met bloemistenfolie. Drie lagen in een keer gaat gemakkelijk. Folie eventueel van losmiddel voorzien, maar ik heb het nooit nodig gehad. Door de folie met een laag schuimrubber en wat gewichtjes aan te drukken kun je in een keer een gladde afwerking, met weinig hars bereiken.

Hoe je het ook aan gaat pakken: Succes ermee.

Mmmm moet ik maar eens goed over nadenken. Het allermakkelijkst is natuulijk om gewoon linkshandig te gaan werpen. Kan de stift in de andre vleugeltip :wink:
Ben wel bang dat ik daarna nog veel meer moet repareren.

Voor de niet Aufwind lezers:
In het nieuwste nummer staan 3 pagina's over de ontwikkeling van en het zelf maken van werpstiften.

boven- en onderzijde een triplexplaatje lijmen en vervolgens een nieuw gat maken.

Volgens mij blijf je een gevaar hebben dat de stift weer uit de vleugel breekt.

(daarom zit ie bij de Turbo met 2 koolstofstrengen vast aan de hoofdligger binnenin)

Dus als ik het goed begrijp is de koolstof versterkte ligger meegescheurd waardoor je werpstift geen houvast meer heeft? Misschien kan je dan voorzichtig wat van de beschadigde schaal verwijderen om een stukje onbeschadigde ligger bloot te leggen, en daar dan de werpstift aan vast hechten met bv. koolstof roving / epoxy. De kans dattie dan blijft zitten is denk ik groter dan wanneer je alleen de schaal repareert en voor de rest alleen maar vult. De schaal rondom de stift kan je daarna repareren met glasvezel zoals Peytr beschrijft.

ps.: bedankt voor de tip over de Aufwind!

Je kunt natuurlijk ook boven en onder een kool matje er op leggen. En ik denk dat het inderdaad een goed idee is hem opnieuw aan de ligger proberen te verankeren.

Theo,

Je kunt hem natuurlijk ook verkopen aan een linkshandige.
Ik ben links :wink:

Verkoopt nanomodels geen losse vleugels?

Succes met de reparatie.

Leon

Waarom ook niet. Bij deze te koop!!!
Voor ieder linkshandig persoon de een klein 2x2cm stickertje kan plakken over het ontstane gaatje een prima DLG kist.
Zonder RC en eventueel met accu. Doe een bod.

BTW: Dit is toch een High light, niet? 'K heb me (als verstokt zelfbouwer) toch ook maar aan zo'n ding vergrepen. Kon het niet laten, voor die paar centen. Direct 4 besteld, voor een paar clubleden, zodat we volgend jaar wedstrijdjes kunnen vliegen. Ligt nu al een poosje op zolder op assemblage te wachten.

To the point: Denk je dat de vleugel aanpassing behoeft of heb je de stift door onbehoedzame krachtsexplosies eenzijdig belast?

Ik weet het: Je begint heel voorzichtig, na een poosje ' full oumph!' en aan het einde van de sessie gaat de precisie en beheersing nog wel eens verloren. Althans, zo gaat het bij mij vaak.

Ik gebruikte als werpstift een 5mm hol carbon staafje. Ik denk dat het verstandiger is een 4mm of zelfs 3mm stift te nemen zodat er meer "vlees" rondom de stift overblijft. De ligger is een mm of 7 dus met een 5mm stift blijft er rondom slechts 1mm over.
Heeft er iemand nog een reststukje carbonmat liggen die ik tegen betaling over kan nemen voor de reparatie? Er hebben zich nog weinig linkshandigen gemeld :wink:

Beste Theo,

ik denk dat je met 2 rovings (NF24) de stift aan de hoofdligger moet maken. Misschien kun je de tip aan de kopse kant open frezen zodat je er bij kunt. Ik denk dat als je met koolstofmatten aan de slag gaat het geheel behoorlijk zwaarder gaat worden.

ik ben benieuwd wat je gaat doen ;-)

Hey Theo,
toch de vleugel maar open maken ;)
Zou wel zonde zijn van de vleugel :S

Toch hoor ik hier veel over de roving als lus aan de hoofdligger maken...

Groeten Vincent

hmm werpstift? is dat een staafje in de vleugel voor te discus launche?
of heb ik dat verkeert, ik wil ook beginnen bouwen, weet iemand waar ik de plannen kan bestellen in een winkel of online?
Dlg/Hlg lijkt me fun, eens is zonder moter :D

@ Ruud

Nogmaals dank. Het is meer dan nodig wat ik mocht ontvangen.
Verslag van de reparatie zal ik plaatsen op www.f3k.nl
Ik ben vrijdag begonnen met de reparatie en heb een superblunder gemaakt!! Tijdens de voorbereidingen werd er gebeld. Even de telefoon oppakken. Gesprek ten einde en ik wil net weer beginnen vraagt m'n dochter om hulp omdat de printer het niet doet. Wederom het werk onderbroken.
Even later verder met het mengen gegaan van de hars en aan het lamineren. Alles verliep goed volgens plan.
De volgende morgen ga ik even kijken of de hars lekker hard wordt door even de kwast uit de mengbeker te pakken. He? hoe kan dat nu. Het is helemaal niet aan het harden. Ik denk nog, het vriest buiten en ik heb geen verwarming op zolder dus het duurt gewoon wat langer. Later die dag nog geen hardingsproces. Dan gaat mij ineens een lampje branden. Door die onderbrekingen bij de voorbereidingen heb ik gewoon geen harder bij gemengd maar gewoon twee keer component A :oops: :oops: :oops:

Ik heb alles weer moeten verwijderen en goed schoonmaken. Zonde.
Nu staat alles voor de tweede keer uit te harden en gelukkig wordt het inderdaad hard.
DomDomDom.

8O Iedereen doet dat minstens een keer. Leuke variatie is twee keer harder bijmengen, vooral wanneer je een wat snellere harder gebruikt 8O.

had ik een keer met polyesterhars idd. Zo'n beginnerskitje met een tubetje verharder. Daar moet je dan zo'n 2 % bijmengen. 2%!!! Hoe meet je dat nou weer met zo'n tubetje! Veel teveel dus :D
Was binnen enkele minuten loeiheet (bekertje verschrompelde een beetje). Even daarna brak ie spontaan uit elkaar. Epoxy is dan wel een stuk relaxeder.

Back